For de teknisk interesserede, er her en beskrivelse af funktionen af en kontroller S3F84A5 fra Samsung.
Det som er interessante ved dette datablad, er beskrivelsen af fase styret motor styring. Her er det ikke en spænding størrelse som driver motoren frem, men en puls spænding på hver sin spole, som skubber magneten frem. Magneten er fastgjort til den bevægelig del af hjulet, og derfor vil hjulet dreje rund.
http://www.samsung.com/global/business/ ... v110-0.pdf
Kontroller datablad Samsung (S3F84A5)
-
- Indlæg: 824
- Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
- Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.
Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08) - Geografisk sted: Roskilde
Re: Kontroller datablad Samsung (S3F84A5)
Er der nogle tests af controlleren som kan sammenlignes med kendte mærker som crystalyte eller lign som der findes data på?
Fordi magneterne sidder inderst giver det også mindre vægt i bevægelige dele. Gad vide om det giver mærkbar omdrejningsvillighed?
Fordi magneterne sidder inderst giver det også mindre vægt i bevægelige dele. Gad vide om det giver mærkbar omdrejningsvillighed?
-
- Indlæg: 824
- Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
- Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.
Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08) - Geografisk sted: Roskilde
Re: Kontroller datablad Samsung (S3F84A5)
Samsung S3F84A5 er kontrollerens hjerne og crystalyte kunne godt have denne kreds.
Dette kan kun afsløres ved at læse koden oven på IC i kontrolleren.
Mht. magneterne så bliver de skubbet af magnetfeltet, og des tættere de ligger på center, des kortere bliver "armen" i kraft gange arm (overførelse til hjulet). Måske er det noget af årsagen til, motornavet er større på elknallert, sammen med vinklerne bliver større.
Dette kan kun afsløres ved at læse koden oven på IC i kontrolleren.
Mht. magneterne så bliver de skubbet af magnetfeltet, og des tættere de ligger på center, des kortere bliver "armen" i kraft gange arm (overførelse til hjulet). Måske er det noget af årsagen til, motornavet er større på elknallert, sammen med vinklerne bliver større.
Re: Kontroller datablad Samsung (S3F84A5)
Kan se den kun understøtter 2-8 magnetpar. Modsat min hs3540 motor som har 24 eller 26 magnetpar. Det antyder at den nok er lavet til cykler nede i 250w segmentet.
En tommelfingerregel er at jo mere kobber i motoren jo større ydelse kan du få. Se fx cromotor blive brugt her http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... uw1D0m0lOo
En tommelfingerregel er at jo mere kobber i motoren jo større ydelse kan du få. Se fx cromotor blive brugt her http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... uw1D0m0lOo