Ny tankegang for velomobiler blandt designer
: 06 feb 2013 10:18
Blandt industri designere findes en lille gruppe af automobil designer, hvor jeg har set flere kaste sig over velomobil design.
Der er flere årlige design konkurencer for cykler, og de vedlagte design er fra en velomobil design konkurence. Det er meget tvivlsomt disse design kommer i produktion.
Lad os se tilbage i tiden.
Lige efter 2 verdenskrig var der mangel på alt. Europa lå i ruiner. Her blev behovet for transport løst af cykler, budcykler/ladcykler. Nogle valgte at løse problemet med en velomobil, som ikke krævede brændstof, og så hele familien kunne med. Hvor udbred at velomobile var, har jeg ikke noget materiale på, men jeg har læst om produktions tal fra en enkelte svensk velomobil producent på 4000 enhed. Dertil kommer de hjemmebyggede, og cykler med sidevogn osv.
Med genopbygning er Tyskland, blev bil production sat i vejret, og prisen faldt til et niveau, hvor den almindelig borger kunne være med.
Herefter døde velomobilen, for hvorfor skulle man cykle selv med en velomobil på +100kg ?. I denne periode så man også kabinescootere, som kunne opnå en lang højere hastighed.
Erfaringer med velomobilerne gik i glemmebogen, og ideen om kabinecyklen genopstod først efter energikrisen i 1973, hvor verdens afhængig af olie blev synliggjort.
Siden 70'erne er der gjort mange forsøg og tiltag på kabinecykel området, med nye materialer, batterier og elmotorer. Fra at løse et familie transport problem, så var det blevet til et inviduelt køretøj, som kunne bringe en person fra punkt A til B. Prisen er steget til 30-70.000kr som er på linie med en brugt bil. Derfor er de aldrig slået kommicielt gennem
Fra 90'erne blev det sat i system at gennemføre højhastighed kørelser med kabinecykler. Hvilket bliver gennemført hvert år, og jeg mener at de ligger i området 118-120km/t på en flad strækning uden vind.
Sammen med tankerne om økologi og bæredygtighed har givet et nyt liv til velomobilerne.
Den nye tankegang er at selvfølge skal familien tænkes ind i kabinecyklen, og derved bliver market større.
Jeg tror ikke de vedlagt design bliver sat i production.
Velocity er vinder af en design konkurrence på $7500, men kritikken lyder på designet, at der er ikke mange standard cykeldele, så project vil i salgspris blive meget dyrt.
Nummer 2 blev B'TWIN Urban Trike med en premie på $5000:
Kilde:
http://www.localmotors.com/congratulati ... sa/2012/05
Der er flere årlige design konkurencer for cykler, og de vedlagte design er fra en velomobil design konkurence. Det er meget tvivlsomt disse design kommer i produktion.
Lad os se tilbage i tiden.
Lige efter 2 verdenskrig var der mangel på alt. Europa lå i ruiner. Her blev behovet for transport løst af cykler, budcykler/ladcykler. Nogle valgte at løse problemet med en velomobil, som ikke krævede brændstof, og så hele familien kunne med. Hvor udbred at velomobile var, har jeg ikke noget materiale på, men jeg har læst om produktions tal fra en enkelte svensk velomobil producent på 4000 enhed. Dertil kommer de hjemmebyggede, og cykler med sidevogn osv.
Med genopbygning er Tyskland, blev bil production sat i vejret, og prisen faldt til et niveau, hvor den almindelig borger kunne være med.
Herefter døde velomobilen, for hvorfor skulle man cykle selv med en velomobil på +100kg ?. I denne periode så man også kabinescootere, som kunne opnå en lang højere hastighed.
Erfaringer med velomobilerne gik i glemmebogen, og ideen om kabinecyklen genopstod først efter energikrisen i 1973, hvor verdens afhængig af olie blev synliggjort.
Siden 70'erne er der gjort mange forsøg og tiltag på kabinecykel området, med nye materialer, batterier og elmotorer. Fra at løse et familie transport problem, så var det blevet til et inviduelt køretøj, som kunne bringe en person fra punkt A til B. Prisen er steget til 30-70.000kr som er på linie med en brugt bil. Derfor er de aldrig slået kommicielt gennem
Fra 90'erne blev det sat i system at gennemføre højhastighed kørelser med kabinecykler. Hvilket bliver gennemført hvert år, og jeg mener at de ligger i området 118-120km/t på en flad strækning uden vind.
Sammen med tankerne om økologi og bæredygtighed har givet et nyt liv til velomobilerne.
Den nye tankegang er at selvfølge skal familien tænkes ind i kabinecyklen, og derved bliver market større.
Jeg tror ikke de vedlagt design bliver sat i production.
Velocity er vinder af en design konkurrence på $7500, men kritikken lyder på designet, at der er ikke mange standard cykeldele, så project vil i salgspris blive meget dyrt.
Nummer 2 blev B'TWIN Urban Trike med en premie på $5000:
Kilde:
http://www.localmotors.com/congratulati ... sa/2012/05