Min elcykel vil ikke forblive tændt

Problemer med elcyklen, god/dårlig service.
Send et billede af din cykel, der er gået i stykker (skriv modelnavn i overskriften).
Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Min elcykel vil ikke forblive tændt

Indlæg af Vildkat » 19 aug 2014 07:23

Jeg kender ikke "flaske-holder-batteriet", men kan du ikke låse batteriet fast med en nøgle?
Jeg har selv et tilsvarende problem, med et bagagebære -batteri, hvor batteriet løsner sig under kørsel. Derfor skal batteriet låses.

Hvis du ikke kan det, er holderen blev slap, så batteriet ikke bliver rykket nok imod terminalerne. Det lyder til at være et mekanisk problem.

alexfrbc
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 aug 2014 20:23

Re: Min elcykel vil ikke forblive tændt

Indlæg af alexfrbc » 19 aug 2014 20:28

En nødløsning kunne være at køre en rem med skralde rundt om batteri og holder, så du kan tvinge batteri på plads. Den er rimelig nem at tage af og på, men kan godt se det ikke er optimalt.

F.eks denne

http://www.esska-dk.com/esska_dk_s/Stra ... -5460.html

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Min elcykel vil ikke forblive tændt

Indlæg af Terminator » 20 aug 2014 18:50

Slavefar skrev:Det er desværre ikke voldsomt meget respons man får herinde..

Hjælp
Nok fordi der IKKE er mange aktive brugere... :idea: :) Og af dem der er, er der nok ikke mange der ved noget om det du skriver om,
incl. mig... :lol:
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

alexfrbc
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 aug 2014 20:23

Re: Min elcykel vil ikke forblive tændt

Indlæg af alexfrbc » 20 aug 2014 20:07

Hvis det nye batteri virker fint, så må det jo være en løs forbindelse indvendig i det gamle batteri.

Kan du pille coveret af batteriet så du kan se bagsiden af de metalkontaker der forbinder batteriet til batteriholderen ?

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Min elcykel vil ikke forblive tændt

Indlæg af Vildkat » 20 aug 2014 21:36

Min antagelse er at batteriet ikke bliver presset nok ned mod kontakterne. Det ene billede viste han-dele af kontakterne. Du kunne prøve at lægge et lille stykke stanniol i hun delen (begge poler), som vil forbedre kontakten. Hjælpe det ikke må du pille stykket ud med en nål.
På min cykel som er et andet fabrikat, har man valgt at ligge controller printet løst i kontroller-boksen, så printet hænger i ledningerne. Når cyklen har en bestemt vinkel, slår motoren fra, fordi printet rør ved metalkassen. Næste gang jeg laver service på lægger jeg kontroller print i en plastikpose.

alexfrbc
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 aug 2014 20:23

Re: Min elcykel vil ikke forblive tændt

Indlæg af alexfrbc » 20 aug 2014 22:52

Slavefar skrev:
alexfrbc skrev:Hvis det nye batteri virker fint, så må det jo være en løs forbindelse indvendig i det gamle batteri.

Kan du pille coveret af batteriet så du kan se bagsiden af de metalkontaker der forbinder batteriet til batteriholderen ?
Bunden eller toppen har en lille strip tape på, hvor der står 'Invalid if torn up' - ikke at det betyder noget, tror jeg, da jeg får et nyt...
Jeg gætter på, du mener bunden, og at der kan være en løs forbindelse som bliver presset sammen når batteriets kontakter mases mod holderens kontakter. Det lyder som et godt forslag, men jeg vil gerne være varsom, når jeg piller ved elektriske komponenter - jeg har ikke forstand på det, og har ikke lyst til at få stød eller ødelægge noget yderligere. Er der noget bestemt, jeg skal være opmærksom på?

Tak for forslaget :)
Hvis du ikke rør ved noget indeni, så sker der ikke noget.

Det ville være interessant at se bagsiden af den plade på det øverste billede i det her link http://imgur.com/a/C0Gdk

Men altså, du kan jo lige vente og se om det nye batteri bare virker, fordi hvis det gør det, så er der rigtig meget grund til at se om mon ikke bare det er en dårlig lodning i det gamle batteri. Så er det nemlig nemt at fikse, og så har du jo 2 batterier der virker :)

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Min elcykel vil ikke forblive tændt

Indlæg af dk1 » 20 aug 2014 22:54

Hvis batteri er fra 2010, kunne det måske være batteriet. Selv om du kan (se) måle fuld spænding behøver der ikke være nogen AMP "hjemme", og så lukker cyklens controller systemet ned. Eneste måde at tjekke batteriets kapacitet på, er med en speciel tester der måler hvor meget strøm der faktisk kan tappes af batteriet.
Det er meget normalt at controller "lukker ned" ved en spænding på ca 31 Volt under belastning. (Hvis det er et 36v system)

Så vent på at modtage det nye batteri, eller få testet det du har. Dermed kan du få udelukket fejl på oplader og batteri.

Er batteriet OK, så må fejlen være i controller eller alternativt en knækket ledning et sted.
Nogle elcykler ville typisk give en fejl kode, men enten afbrydes strømmen før controller, eller også har den model ikke noget sådan.

Cyklen er ikke umiddelbart kendt i Danmark, så det bedste sted at få hjælp må være der hvor den er købt.

Et batteri fra 2010 kan godt være OK, men det afhænger af om det er vedligeholdt, eller selv har kunnet passe på sig selv.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Min elcykel vil ikke forblive tændt

Indlæg af Vildkat » 21 aug 2014 07:49

Slavefar skrev: Hvis du kigger på mit seneste album, hvor jeg har controllerboxen åben, kan du så sige, om mit printkort også ligger løst? Og hvad gør den hvide ledning? Den er ikke tilsluttet noget.
Den hvide ledning ender i et stik med 4 poler (er det korrekt i henhold til billedet ?). Det er sikkert et stik til gashåndtag, eller et display.

Årsagen til det hvide silikone er ønske om at forhindre fugt/vand i den nedre del altså i batteri cellerne. Når jeg spørger om batteri printet er løst. Det ene billede viser et print som er tapet fast, og det andet har man anvendt silikone. Skal et print fastgøres korrekt, bliver det skruet fast. SÅ det er nok en hovsa design i batteridesignet, at man havde glemt fugt eller vibration problemer. Det sker også i masseproduktion at man må rette op på et produkt senere.

A) Har du modtaget det nye batteri???
B) Du kan ikke få stød af 36V, men hvis du kortslutter batteriet ved et uheld med metal (skruetrækker), så vil du se gnister, og brænde printet af eller ødelægge cellerne. Til sammenligning hvis man havde en urlænke på, og kom til at kortslutte et bilbatter med det. Kæden blive rødglødende, og brænde hånden af... :?

Når du får det nye batteri, kan du afgøre om fejlen er i batteriet, eller på cyklen. ;)

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Min elcykel vil ikke forblive tændt

Indlæg af Vildkat » 21 aug 2014 21:14

[quote="Slavefar Når du taler om print, mener du så i controlleren eller i selve batteriet (som er på billederne)?
Du taler om et hovsa i designet, og at man må rette op på det senere.. hvad skulle jeg helt præcis gøre med printkortet?[/quote]

Print skal altid fastgøres med skruer. Det havde designere tydeligvis glemt, når det ene billede viser at printet er tapet fast og det andet er fyldt med silikone.
Hvad du skal gøre... Du skal se om printene kan bevæge sig, og tror jeg ikke at de kan.
Når du får det nye batteri, kan du afgøre om hvor fejlen ligger henne. Ligger fejlen i batteriet så ville jeg nok sende det til reparation (du kan se andet sted i forummet, hvor du kan sende det hen).

Både et løst print i controlleren eller i batteriet kan give dig problemer. Lad os se om fejlen bliver afhjulpet med det nye batteri.

alexfrbc
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 aug 2014 20:23

Re: Min elcykel vil ikke forblive tændt

Indlæg af alexfrbc » 22 aug 2014 20:21

Slavefar skrev:
alexfrbc skrev:Hvis du ikke rør ved noget indeni, så sker der ikke noget.

Det ville være interessant at se bagsiden af den plade på det øverste billede i det her link http://imgur.com/a/C0Gdk

Men altså, du kan jo lige vente og se om det nye batteri bare virker, fordi hvis det gør det, så er der rigtig meget grund til at se om mon ikke bare det er en dårlig lodning i det gamle batteri. Så er det nemlig nemt at fikse, og så har du jo 2 batterier der virker :)
Så er jeg her igen.

Mit batteri kaldes et 'Water Bottle' eller 'Dolphin'-batteri. Sådan her ser et andet ud indeni: http://endless-sphere.com/forums/downlo ... ?id=122350

Mit ser sådan her ud indeni: http://imgur.com/a/vmdzH

Jeg kan IKKE se, hvad der sker på bagsiden af polerne, da det er totalt dækket af slim (som på billederne), men jeg tror, de sidder fast.
Ah ja, der er ikke meget at se pga. slimen.

Min mistanke var, at det netop var lodning mellem polerne og kablerne, men det kan vi selvfølgelig ikke umiddelbart se når det er pakket så godt ind.

Når du siger den ikke gider at forblive tændt, har du lagt mærke til hvor lang tid der går før den slår fra ? Altså er det ca. samme periode hver gang, eller virker det tilfældigt ?

Besvar