Cykelhandlerne sjofler reparationer af el-cykler

Problemer med elcyklen, god/dårlig service.
Send et billede af din cykel, der er gået i stykker (skriv modelnavn i overskriften).
Besvar
TrineLouise
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 maj 2010 09:37
Kontakt:

Cykelhandlerne sjofler reparationer af el-cykler

Indlæg af TrineLouise » 17 okt 2014 10:59

Jeg har min el-cykel til reparation i øjeblikket, og jeg er godt og grundigt træt af at vente. Min forhandler har nu haft min el-cykel i 6 uger uden at de kan komme med en udsigt for, hvornår jeg kan få den tilbage.

Miseren skyldes, at Vanløse Cykelcenter, ligesom så mange andre cykelhandlere, ikke har prioriteret at have kompetencer i værkstedet til at reparere el-cykler. De skal derfor have fat i producenten i Tyskland, og det går langsomt. For 2 uger siden fik jeg besked om, at nu var de blevet enige om at jeg skulle have en ny motor, men den er ikke kommet frem endnu.

I mellemtiden må jeg tage offentlig transport til og fra arbejde, og har i skrivende stund haft en udgift på over 2000 kr. til dette

Hvad kan vi gøre for at lægge pres på branchen, så de bliver i stand til at reparere disse produkter, som de ganske givet tjener masser af penge på at sælge? De må indse, at det er et noget mere kompliceret produkt end en almindelig cykel, og at det kræver noget mere at stå som forhandler af el-cykler. El-cykler kunne være gode erstatninger for biler, hvis bare denne del af livet med el-cykel kunne klares bedre. Det er trods alt sjældent at man hører om reparationer på biler der tager så lang tid uden mulighed for låne-/lejebil.
Senest rettet af TrineLouise 26 sep 2022 18:15, rettet i alt 1 gang.

OdinTor
Indlæg: 53
Tilmeldt: 20 feb 2014 15:21

Re: Cykelhandlerne sjofler reparationer af el-cykler

Indlæg af OdinTor » 18 okt 2014 13:12

Hej Trine
Det kunne godt se ud som om det er producenten, der ikke har reservedelen. Det burde ikke tage mere end 1 uge, at få reservedelen sendt fra Tyskland.
Mvh

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Cykelhandlerne sjofler reparationer af el-cykler

Indlæg af Terminator » 18 okt 2014 17:56

OdinTor skrev:Hej Trine
Det kunne godt se ud som om det er producenten, der ikke har reservedelen. Det burde ikke tage mere end 1 uge, at få reservedelen sendt fra Tyskland.
Mvh
Men i den rigtige verden kan det tage flere uger. Fantombike var i tvivl om de havde min kædekrans "på lager" til min Ebsen Cross (ikke købt hos dem), de mente den de havde var til Ebsen MTB. Jeg skulle tælle tænderne på min kædekrans og gudskelov var det til en Cross de havde på lager. Hvis ikke det havde været den rigtige, var svaret at det kunne have tage flere uger at få den rigtige.

Den cykelhandler der først skulle have lavet det, manglede det specialværktøj der skulle til for at få kædekransen af, endda på en cykel han selv forhandlede. Efter 10 dage havde han endnu ikke modtaget det, så gav jeg op og Fantombike fik æren og jeg var tilfreds. Han vidste garanteret heller ikke kædekransen var speciel så den havde han nok heller ikke haft på lager.

På mine Haibikes havde jeg sikret mig inden køb, at forhandler havde værktøj til at skille cyklen ad med og at jeg kunne købe kædekrans, tandhjul osv i hans forretning. Så når man køber en ny el-cykel er det nødvendigt at sikre sig, at forhandleren har ALLE normale dele på lager og at de passer og han kan skifte dem.
På internettet via Amazon.de eller Ebay eller ved de store cykelforretninger i Tyskland, kan jeg købe de fleste dele til Bosch motoren og det er et ekstra plus for mig hvis tingene skulle gå i stykker. Men efter over 10.000 km på mine Haibikes har det eneste problem været en ny lygte til foran, jeg tror nok den kom ret hurtig, men det ved køberen af min gl. Haibike, da det var ham der skulle have den skiftet ved min forhandler. Så nogle gange er man nok heldig med hensyn til levering :lol:

Det kan tage uger at få reservedele, så Trine har en pointe! :)
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

TrineLouise
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 maj 2010 09:37
Kontakt:

Re: Cykelhandlerne sjofler reparationer af el-cykler

Indlæg af TrineLouise » 19 okt 2014 11:49

Det var først efter 5 uger at det blev klart, at der skulle hentes en ny motor hjem fra Tyskland, så allerede der var der gået voldsomt lang tid. Det er så 2 uger siden nu, selvom forhandleren oplyste at motoren IKKE var i restordre. Jeg er også overrasket over at det skulle gå så utroligt langsomt at få en reservedel hjem fra Tyskland, når jeg køber dele direkte til mig selv går det lynhurtigt.

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Cykelhandlerne sjofler reparationer af el-cykler

Indlæg af Thomas » 20 okt 2014 09:51

I direkte modsætning hertil står den oplevelse jeg havde ved køb af køle-/fryseskab, hvor klappen for kød/pålægsdelen var flækket og forhandleren (Elgiganten) da blot gav mig klappen fra udstillingsmodellen, og bestilte en hjem til den.

Jeg tror bestemt at du havde fået bedre service hos Fantombikes eller en anden dedikeret elcykelforhandler, hvor de er vant til at servicere og reparere disse.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Cykelhandlerne sjofler reparationer af el-cykler

Indlæg af Terminator » 20 okt 2014 10:40

Thomas skrev: Jeg tror bestemt at du havde fået bedre service hos Fantombikes eller en anden dedikeret elcykelforhandler, hvor de er vant til at servicere og reparere disse.
Men problemet er jo at de IKKE ligger lige rundt om hjørnet, det gør kun den lille lokale cykelhandler der sælger el-cykler. Jeg fik god kundeservice ved Fantombike, men det krævede så også i alt 160 km hver eneste gang jeg brugte reklamationsretten (6 eller 7 gange i alt). Jeg kender INGEN dedikerede cykelhandlere som Fantombike i 86-området. Min lille cykelhandler i Århus ved rigtig meget om el-cykler og går meget op i det, men jeg tror ikke at han ved et svært elektrisk problem ved nok om det, men han har alle sliddele og han kan skifte dem... :D

Hvis en cykelhandler sælger el-cykler er første betingelse, at han er i besiddelse af alle sliddele og at han kan skifte dem. Bagefter kommer problemerne med de elektriske dele og der burde importøren være sikker på at de har sat forhandleren ind i det elektriske univers og det er nok der det halter mest. :cry:
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

TrineLouise
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 maj 2010 09:37
Kontakt:

Re: Cykelhandlerne sjofler reparationer af el-cykler

Indlæg af TrineLouise » 21 okt 2014 10:28

Jeg er helt enig, Terminator. Det er uholdbart at skulle rejse så langt med sin el-cykel for at få den repareret. Vi kan sikkert godt blive enige om, at alle der forhandler el-cykler, også skal kunne håndtere reklamationer for produktet - sådan er vores forbrugerlovgivning jo også sat sammen.

Jeg synes der er et alt for lavt niveau hos de almindelige cykelhandlere, men det er desværre bare realiteten. Og dermed har man dilemmaet, når man gerne vil eje en el-cykel.

Jeg synes det er ærgerligt for konceptet. Hvis forhandlerne håndterede dette bedre, ville der være bedre mulighed for at skifte biler ud med el-cykler og dermed et endnu større marked for el-cykler samt miljøgevinster.

Cykelmikael
Indlæg: 36
Tilmeldt: 22 feb 2014 15:24

Re: Cykelhandlerne sjofler reparationer af el-cykler

Indlæg af Cykelmikael » 21 okt 2014 19:36

Nu er det jo heldigvis ikke at det er sådan hos alle cykelhandler, men en reservedel der er udsolgt/restorder er der jo ikke meget at gøre ved. Har en bekendt der måtte undvære sin bil i 3-4 måneder pga. af en udsolgt reservedel fra østen. Men dermed skal det heller ikke tage 5 uger af fejlfinde et produkt.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Cykelhandlerne sjofler reparationer af el-cykler

Indlæg af Vildkat » 30 okt 2014 08:35

Hvad kan vi gøre som forbrugere, man kan nævne overfor cykelsmeden at der findes faktisk en uddannelse i reparation af elcykler. Cykelsmedene skal lære at omstilles til elcykler, have det rigtige udstyr, og have de rigtige reservedele. Der er desværre ikke krav om at sælger af elcykler, og skal kunne reparere elcyklen.

Se link for uddannelse:
http://www.elcykling.dk/viewtopic.php?f ... =AMU#p1294

Bibendum
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 jun 2014 23:52

Re: Cykelhandlerne sjofler reparationer af el-cykler

Indlæg af Bibendum » 13 maj 2015 23:25

Jeg ville personligt nok hellere kører lidt længere for at handle med nogen der ved noget om hvad de har med at gøre.

5 uger for at fejlfinde. Det er jo groteskt.

Der kunne du jo nå at cykle til Tyskland og hente hjulet selv. Endda uden El.

Så hellere kører 100 km og få cyklen med hjem igen.

De fleste der har dele hjemme kan vel lave det mens man venter.

Besvar