Start op ad bakke

Problemer med elcyklen, god/dårlig service.
Send et billede af din cykel, der er gået i stykker (skriv modelnavn i overskriften).
Besvar
Meped54
Indlæg: 1
Tilmeldt: 26 jun 2017 14:47

Start op ad bakke

Indlæg af Meped54 » 26 jun 2017 15:08

Jeg har for en uge siden købt en Batavus Allegro. Jeg testede butikkens udstillingsmodel på de mindre bakker nede ved cykelhandleren, hvor den fint kunne trække. Nu skulle jeg så cykle hjem på min egen, hvor jeg har en lang, stejl bakke med en masse lyskryds. Her skulle jeg selvfølgelig holde for rødt lys, og da det blev grønt, kunne jeg simpelthen ikke starte cyklen igen.

Den er forhjulstrukket og vejer vel en 25 kg, og min oplevelse var, at motoren ikke gik i gang med at trække. Jeg føler, at jeg skal have cyklet de første meter, før motoren går i gang. Når det går meget op ad, og cyklen er så tung, så var det lidt af en bedrift at få sat gang i hjulene. Jeg måtte simpelthen gå af og trække den på det stejleste stykke. Derudover var jeg - trods en gennemsnitlig form - ved at dø op ad bakken. Jeg kunne godt mærke, at den hjalp, men selv på styrke 5 hjalp den ikke mere, end at den føltes til at veje det samme som min ganske almindelige Kildemoes damecykel.

Nu har der været en del problemer med cyklen, og jeg har allerede været nede og få fikset et problem med motoren. Jeg håber, at nogle af jer lidt mere erfarne elcykel-ejere kan fortælle mig, om det er normalt, at motoren nærmest skal cykles i gang. Jeg må indrømme, at jeg havde forventet mere af en cykel til omkring 18.000 kr., der blev købt med det formål, at den skal erstatte bilen på en lang, bakket vej til arbejde.

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Start op ad bakke

Indlæg af Thomas » 26 jun 2017 21:59

Tjah, lyder som om du har foretaget det forkerte indkøb.
Cykler tit selv på rimeligt stejle bakker og har absolut ingen problemer med start eller hjælp opad, men man skal dog huske at elcyklen kun hjælper dig og ikke er en ren hjælpemotor.
Så selv på højeste niveau med f.eks. 200% hjælp skal du stadigvæk yde en 1/3 af den kraft, der skal bringe dig op ad bakken.
Min model er for øvrigt så let at træde uden hjælp at jeg flere gange har deltaget i motionsløb på den uden at tænde for motoren.

Når du starter fra scratch skal du ned i cyklens laveste gear, så der ikke skal ydes så meget moment for at få cyklen til at rulle.

Hvilke andre problemer er det du har oplevet?
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Start op ad bakke

Indlæg af Terminator » 27 jun 2017 08:34

Hvis du må trække op ad bakkerne må cyklen være i stykker. Den skulle snildt kunne "trække" dig op med hjælp fra dig. Specielt når din kondition er ok.
Så tilbage med cyklen...
Jeg er fed og vejer 102 kg..mine cykler bringer mig let op ad bakkerne..selvfølgelig hjælper jeg selv til. Sætter jeg hjælpen til det højeste og et lavt gear, er det begrænset hvad jeg selv skal yde. Men laveste hjælp og et højt gear, ja så skal jeg knokle.
Ved ikke hvor stejl den bakke er, men min den stejleste her i området, er 7,2% over 700 meter...
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Torbenhyttemejer
Indlæg: 4
Tilmeldt: 02 jul 2019 14:01

Re: Start op ad bakke

Indlæg af Torbenhyttemejer » 02 jul 2019 14:26

Det er simpelthen for dårligt. Den MÅ være i stykker. Håber du fundt ud af det, enten ved at få penge tilbage eller cyklen fixet kvit og frit. det kan ihvertfald ikke være rigtigt

jeg er ikke i speciel god form, men kan uden problemer komme op af de stejleste bakker

mv Torben fra http://www.ibob.dk

Besvar