Centermotor dårlig for kæden?

Problemer med elcyklen, god/dårlig service.
Send et billede af din cykel, der er gået i stykker (skriv modelnavn i overskriften).
Besvar
steffenhn
Indlæg: 3
Tilmeldt: 04 okt 2017 17:13

Centermotor dårlig for kæden?

Indlæg af steffenhn » 04 dec 2017 12:33

For nyligt punkterede jeg langt væk hjemmefra, og afleverede derfor cyklen til en cykelhandler. Da jeg er inde ved ham, fortæller jeg at jeg synes at jeg kan mærke at kæden "vibrerer" en lille smule når jeg kører, hvortil han siger at han har rigtig dårlig erfaring med elcykler med centermotor, da det højst sandsynligt er fordi der er et enormt slid på kæden, modsat elcykler med for- eller bagmotor. Det overrasker mig meget, da jeg mange steder på nettet har læst, at centermotor er at foretrække. Er det ham der er helt galt på den? Cyklen er cirka 1 måned gammel og kostede 19k.

Alstrup
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25 maj 2017 15:26

Re: Centermotor dårlig for kæden?

Indlæg af Alstrup » 04 dec 2017 13:04

Hej
Jeg købte en Haibike i maj og har haft en del problemer med de gear hvor jeg kører stærkest. Jeg har kørt knap 6000km på den og har haft skiftet kæde 3 gange, samt tandhjulssæt. Jeg har heldigvis en ven der er cykelsmed og arbejder med elcykler til daglig. Han er i tvivl om hvad der skyldes sliddet på tandhjulene, men vi har talt om, at det kan være motorens kraft? Ps det er en model der trækker op til 45 km. i timen. Såfremt der er andre der har lignende erfaringer, vil jeg også gerne høre om dem. Fed cykel når det spinder :-)

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Centermotor dårlig for kæden?

Indlæg af Terminator » 04 dec 2017 15:33

Jeg har siden 2013 udelukkende kørt med Centermotor.
Jeg har kørt over 8000 km på en kæde/krans og et lille 16-tands tandhjul foran. Og der var flere km i det.
Som regel kørte jeg over 5000 km på disse ting. Efter jeg begyndte at bruge en ny olie, kører jeg længere.
Plejer at skifte selv om det ikke er slidt ned. Hellere være på den sikre side, end holde et sted 30 km hjemmefra, med en kæde der er knækket.
Min nuværende cykel er oppe på 4600 km på første kæde/krans og tandhjul og det bærer ingen tegn på at skulle skiftes nu. Regner med at det kører til foråret og har passeret 8000 km, men det vil tiden vise.
Det er vigtigt at rengøre og smøre sin kæde godt og ofte. Jeg gør det altid i mellem 100-150 km.
Den olie jeg bruger både sommer/vinter er denne:

https://www.bike24.com/p2159010.html (har dog tidligere brugt deres "vådolie" om vinteren, men ikke mere).

http://www.elcykling.dk/viewtopic.php?f ... nish#p3428
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

steffenhn
Indlæg: 3
Tilmeldt: 04 okt 2017 17:13

Re: Centermotor dårlig for kæden?

Indlæg af steffenhn » 04 dec 2017 16:36

Tusind tak for svar. Det lyder jo til at cykelhandleren måske var lidt hurtigt ude med sin vurdering af centermotorerer, men det kan være han ikke har så meget erfaring med dem. Umiddelbart burde der ikke være behov for rensning/skift da jeg kun har kørt 300 km på den i alt, men det har selvfølgelig også været et hårdt vejr, så det kan være jeg bare skal få givet den noget mere olie fremover.

Det er forresten en Kalkhoff Pro Connect Herre b9 2017 jeg har, og har været meget glad for den, hvis nogen skal være interesserede.

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Centermotor dårlig for kæden?

Indlæg af Terminator » 04 dec 2017 16:55

Den skal ikke bare have olie, men også rengøres. Jeg gør det med en tør klud.

Jeg bruger en klud hvor jeg kører kæden igennem, så rullerne er helt blanke og ruller gnidningsfrit. Derpå sprøjter jeg olien på. Så står den ca. et kvarter, hvorefter jeg så lige kører kæden igennem kluden, for lige at fjerne det overskydende olie. Altså bare en lille let gennemkøring.
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Cykelmikael
Indlæg: 36
Tilmeldt: 22 feb 2014 15:24

Re: Centermotor dårlig for kæden?

Indlæg af Cykelmikael » 06 dec 2017 19:15

Det er meget vigtig at bruge sine gear på en cykel med centermotor, der er desværre mange der ikke skifter gear og køre i det samme gear og starter op i max speed på motoren , så kan man snildt slide en kæde op på 500-600 km.

Besvar