Månedlige og årlige omkostninger?
Månedlige og årlige omkostninger?
Jeg overvejer at anskaffe mig en BH Neo Cross, og vil komme til at køre ca. 560 km om måneden. Jeg forventer at køre på "medium" belastning e.g. boost op af bakke og economy på flade strækninger. Hvor meget koster det om måneden i strøm og hvad med årlig vedligeholdelse? Jeg har tidligere haft en liggecykel, og selvom jeg var ganske glad for den, så krævede den en del vedligeholdelse.
-
- Indlæg: 824
- Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
- Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.
Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08) - Geografisk sted: Roskilde
Re: Månedlige og årlige omkostninger?
Du nævner ikke hvilke vedligeholdelse som man kræver ved en liggecykel.
Dog kan jeg se forskel i dæk udskiftning ved små hjulstørrelse på liggecykler.
Mht. udgiften til strøm, så bruger du vel 2-4 timer lade tid, alt efter status på batteri. Laderen forbruger maksimal 1.8A/220V (det gør min 36V lader), når batteriet er helt fladt. Det giver en udgift på mindre end 3,1kr (overslag med 4A i 4 timer).
Et batteriet er den største udgift til en elcykel, for et nyt koster omkring 3-4000kr.
Ellers kræver vedligeholdelsen:
Nye dæk hver 2000-4000km,
Kædeskifning,
Bremseklodser
Ellers er der ikke de store forskelle...
Dog kan jeg se forskel i dæk udskiftning ved små hjulstørrelse på liggecykler.
Mht. udgiften til strøm, så bruger du vel 2-4 timer lade tid, alt efter status på batteri. Laderen forbruger maksimal 1.8A/220V (det gør min 36V lader), når batteriet er helt fladt. Det giver en udgift på mindre end 3,1kr (overslag med 4A i 4 timer).
Et batteriet er den største udgift til en elcykel, for et nyt koster omkring 3-4000kr.
Ellers kræver vedligeholdelsen:
Nye dæk hver 2000-4000km,
Kædeskifning,
Bremseklodser
Ellers er der ikke de store forskelle...
- Terminator
- Indlæg: 480
- Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
- Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
- Geografisk sted: Hadsten
Re: Månedlige og årlige omkostninger?
Mine dæk kører over 10.000 km før de skiftes.
Min udgifter ved mine første 8300 km (8 mdr) på min Haibike har været strøm og kæde/krans udskift ved 3600 km (det var mig selv der knækkede kæden). Den kæde/krans jeg fik sat på har snart rundet 5000 km.
Min udgifter ved mine første 8300 km (8 mdr) på min Haibike har været strøm og kæde/krans udskift ved 3600 km (det var mig selv der knækkede kæden). Den kæde/krans jeg fik sat på har snart rundet 5000 km.
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017
Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17
Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX
BULLS E-Stream Evo2 2017
Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17
Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX
-
- Indlæg: 233
- Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
- Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross. - Geografisk sted: Vestegnen
Re: Månedlige og årlige omkostninger?
I pralksis vil du nok køre på Sport som os andre det meste af tiden og påregn derfor ca. 10 mdl. opladninger.
En opladning fylder ca. 400 Wh på batteriet og jeg vil tro at man bruger ca. dobbelt så meget målt på elmåleren.
Det giver altså 8 Kwh i månedsforbrug, en kWh-time koster ca. 240 øre, så regn med et elforbrug på små 20 kr pr. måned.
Laderen til Neocross er angivet som 36V/2A så en fuldladning med 10 Ah tager altså 5 timer (det store batteri), i praksis lader du nok lidt oftere 3-4 timer hver gang.
Til Neocross koster et nyt batteri 4.300 eller 5.300 kr...
Hvor langt dæk holder er nok et spørgsmål om kørestil og dækvalg, men regn med ny kæde/krans for ca. hver 5.000 km.
Regn ligeledes med 2 årlige servicetjek med det kørselsforbrug du nævner.
Tillykke med valget, tror bestemt du bliver glad for din Neocross, hvis blot det er den nye model med bredt bagnav...
En opladning fylder ca. 400 Wh på batteriet og jeg vil tro at man bruger ca. dobbelt så meget målt på elmåleren.
Det giver altså 8 Kwh i månedsforbrug, en kWh-time koster ca. 240 øre, så regn med et elforbrug på små 20 kr pr. måned.
Laderen til Neocross er angivet som 36V/2A så en fuldladning med 10 Ah tager altså 5 timer (det store batteri), i praksis lader du nok lidt oftere 3-4 timer hver gang.
Til Neocross koster et nyt batteri 4.300 eller 5.300 kr...
Hvor langt dæk holder er nok et spørgsmål om kørestil og dækvalg, men regn med ny kæde/krans for ca. hver 5.000 km.
Regn ligeledes med 2 årlige servicetjek med det kørselsforbrug du nævner.
Tillykke med valget, tror bestemt du bliver glad for din Neocross, hvis blot det er den nye model med bredt bagnav...
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.
Re: Månedlige og årlige omkostninger?
Mange takker for alle svarene! (Det er 2014 modellen såfremt det bliver aktuelt).
-
- Site Admin
- Indlæg: 72
- Tilmeldt: 29 maj 2007 16:10
- Min elcykel: Falter P 2.0 E herrecykel. Batteri med 36 V Li-ion og 7,0 Ah. Børsteløs motor i bagerste nav.
Re: Månedlige og årlige omkostninger?
Jeg prøvede lige at måle, hvor meget energi, jeg bruger på en opladning. Jeg kører dagligt 22 km og mit batteri er på 7 Ah. Rækkevidden skulle være 40 km, men batteriet er nok så slidt, at det er for højt sat. Batteriet er i bedste fald halvt opladet, når jeg sætter det til opladning.
Jeg brugte 0,19 kWh på min godt halve opladning. Dvs. jeg bruger 2 øre pr. km jeg kører.
/Kjeld
Jeg brugte 0,19 kWh på min godt halve opladning. Dvs. jeg bruger 2 øre pr. km jeg kører.
/Kjeld
Re: Månedlige og årlige omkostninger?
Har også lavet nogle målinger engang, og tror også det passer nogenlunde med 100km per KW, hvilket giver en pris på et par øre/km.
Problemet er så batteripris, men den vil afhænge rigtigt meget af hvor meget der køres dagligt, og om man oplader dagligt.
Har hørt om lige fra 100km til 30.000km på et batteri. Umiddelbart er kvaliteten meget forskelig, og det er kørselsbehov også.
Problemet er så batteripris, men den vil afhænge rigtigt meget af hvor meget der køres dagligt, og om man oplader dagligt.
Har hørt om lige fra 100km til 30.000km på et batteri. Umiddelbart er kvaliteten meget forskelig, og det er kørselsbehov også.