Hjælp til valg af elcykel
-
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 19 apr 2010 14:29
Hjælp til valg af elcykel
Jeg har læst med på sidelinjen et stykke tid, men nu er jeg nødt til at bryde tavsheden, da jeg behøver jeres hjælp til at vælge el-cykel.
Jeg var egentlig tæt på at købe en Kildemoses Classic, som virkelig føltes som en dejlig cykel, når jeg prøvekørte den, men ak, der kan ikke monteres barnesæde på og det er meget muligt at jeg får behov for et sådan indenfor de næste par år, så Kildemosen var ikke fremtidssikker nok.
Jeg har nu kastet min kærlighed på Mosquito, som virker dejlig sporty og som godt kan klare et barnesæde.
Det drejer sig om Dame Street Energy:
Motor 250 W
Batteri: 25 v x 11 Ah Li-ion.
7 gear og med fodbremse
Umiddelbart kan jeg kun finde den på nettet i 48 cm, hvilket virker som lidt lidt, når jeg er 172 cm? Desuden har Mosquito så vidt jeg husker, kun 2 indstillinger; on og off, hvor Kildemoses har 3 niveauer for motorhjælp.
En anden Mosquito, der frister er Atlantis Bronx med samme specifikationer.
Har I nogen erfaringer med Mosquito? og hvad med den størrelse? Og bliver jeg træt af kun at kunne slå motoren til og fra og ikke kunne skifte mellem flere niveauer?
Jeg var egentlig tæt på at købe en Kildemoses Classic, som virkelig føltes som en dejlig cykel, når jeg prøvekørte den, men ak, der kan ikke monteres barnesæde på og det er meget muligt at jeg får behov for et sådan indenfor de næste par år, så Kildemosen var ikke fremtidssikker nok.
Jeg har nu kastet min kærlighed på Mosquito, som virker dejlig sporty og som godt kan klare et barnesæde.
Det drejer sig om Dame Street Energy:
Motor 250 W
Batteri: 25 v x 11 Ah Li-ion.
7 gear og med fodbremse
Umiddelbart kan jeg kun finde den på nettet i 48 cm, hvilket virker som lidt lidt, når jeg er 172 cm? Desuden har Mosquito så vidt jeg husker, kun 2 indstillinger; on og off, hvor Kildemoses har 3 niveauer for motorhjælp.
En anden Mosquito, der frister er Atlantis Bronx med samme specifikationer.
Har I nogen erfaringer med Mosquito? og hvad med den størrelse? Og bliver jeg træt af kun at kunne slå motoren til og fra og ikke kunne skifte mellem flere niveauer?
Re: Hjælp til valg af elcykel
Man kan altså godt få barnestole til elcykler med batteri vandret i bagagebæren, og som passer på f.eks Raleigh, ProMovec og mange flere.
Selv om nogen oplyser at de har f.eks 250W på motoren, så vil du ved afprøvning finde ud af at de åbenbart ikke alle har samtlige W'er hjemme...
Vær opmærksom på at de der 25V systemer ikke kan fås med større batteri end det de er født med (heller ikke senere), og at de ikke har så meget bundtræk som f.eks de fleste 36V systemer.
Vær også opmærksom på, at selv om 2 forskellige mærker har f.eks samme display, så er det langt fra sikkert at de fungere ens. (Elektronikken i kasserne er ikke ens)
Mange elcykler kan idag fås med enten gashåndtag eller 6 trins autofunktion, hvilket er mere fleksibelt end hvis der kun er 1-2-3 trin.
Men omvendt er der ikke så meget bundtræk i cyklens motor, så har man heller ikke så meget at bruge flere trin til, hvilket sikkert er årsagen til at ikke alle elcykler har et mere fleksibelt elsystem end de 1-2-3 hjælpe trin.
Stelstørrelse afhænger også af cykelmodel, og kan desværre ikke bruges på tværs af cykelmodeller. F.eks er modellen "Element" fra ProMovec også en "48", men den kan sagtens indstilles til folk der er ret høje. (Op mod 185-190cm) http://www.fantombike.dk/pi/ProMovec_El ... 1_103.aspx
Når det kommer til stykket, så er den rette elcykel mere et spørgsmål om temperament (elsystemet virkemåde, følelsen at køre i alle tempi, cyklens rytter komfort, farve, udstyr) og selvfølgelig hvad man skal bruge den til. (rækkevide, faktisk motorydelse, fleksibel brugervenlighed etc.)
Vær også opmærksom på at nogle elcykler er moment styret, hvilket vil sige at de yder trækkraft i forhold til hvad du yder, hvilket giver en helt anden følelse end hvis du selv kan bestemme om det skal være cykel-, knallert-, kondicykelprogram du ønsker på lige netop den tur du er på......
F.eks ønsker du måske ikke at svede på vej til arbejde, men vil gerne give den en ekstra skalde på vej hjem....
Der er desværre mange der tror at en elcykel blot er en cykel med en motor på, så hvor svært kan det være....., men det vil være det samme som at sige at en bil er en kasse med 4 hjul...., og skal den kunne køre hurtigt er kassen nok lille, og skal den kunne transporterer meget gods, så er kassen som regel stor....
Så ud til en forhandler der kan vise minimum en 2-3 el-systemer frem, og gør det gerne klart hvad du forventer dig at den skal kunne tilbyde dig. (Praktisk opnåelig distance, fodbremse/håndbremse, siddestilling, krav til mulig udstyr som f.eks trailer, barnestol, affjedring etc.)
Selv om nogen oplyser at de har f.eks 250W på motoren, så vil du ved afprøvning finde ud af at de åbenbart ikke alle har samtlige W'er hjemme...
Vær opmærksom på at de der 25V systemer ikke kan fås med større batteri end det de er født med (heller ikke senere), og at de ikke har så meget bundtræk som f.eks de fleste 36V systemer.
Vær også opmærksom på, at selv om 2 forskellige mærker har f.eks samme display, så er det langt fra sikkert at de fungere ens. (Elektronikken i kasserne er ikke ens)
Mange elcykler kan idag fås med enten gashåndtag eller 6 trins autofunktion, hvilket er mere fleksibelt end hvis der kun er 1-2-3 trin.
Men omvendt er der ikke så meget bundtræk i cyklens motor, så har man heller ikke så meget at bruge flere trin til, hvilket sikkert er årsagen til at ikke alle elcykler har et mere fleksibelt elsystem end de 1-2-3 hjælpe trin.
Stelstørrelse afhænger også af cykelmodel, og kan desværre ikke bruges på tværs af cykelmodeller. F.eks er modellen "Element" fra ProMovec også en "48", men den kan sagtens indstilles til folk der er ret høje. (Op mod 185-190cm) http://www.fantombike.dk/pi/ProMovec_El ... 1_103.aspx
Når det kommer til stykket, så er den rette elcykel mere et spørgsmål om temperament (elsystemet virkemåde, følelsen at køre i alle tempi, cyklens rytter komfort, farve, udstyr) og selvfølgelig hvad man skal bruge den til. (rækkevide, faktisk motorydelse, fleksibel brugervenlighed etc.)
Vær også opmærksom på at nogle elcykler er moment styret, hvilket vil sige at de yder trækkraft i forhold til hvad du yder, hvilket giver en helt anden følelse end hvis du selv kan bestemme om det skal være cykel-, knallert-, kondicykelprogram du ønsker på lige netop den tur du er på......
F.eks ønsker du måske ikke at svede på vej til arbejde, men vil gerne give den en ekstra skalde på vej hjem....
Der er desværre mange der tror at en elcykel blot er en cykel med en motor på, så hvor svært kan det være....., men det vil være det samme som at sige at en bil er en kasse med 4 hjul...., og skal den kunne køre hurtigt er kassen nok lille, og skal den kunne transporterer meget gods, så er kassen som regel stor....
Så ud til en forhandler der kan vise minimum en 2-3 el-systemer frem, og gør det gerne klart hvad du forventer dig at den skal kunne tilbyde dig. (Praktisk opnåelig distance, fodbremse/håndbremse, siddestilling, krav til mulig udstyr som f.eks trailer, barnestol, affjedring etc.)
-
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 19 apr 2010 14:29
Re: Hjælp til valg af elcykel
Først tak for respons, jeg har tilladt mig at quote og kommentere undervejs.
Jeg lister lige afslutningsvis mine ønsker op i håbet om at nogen vil sige, "X matcher dine behov perfekt" eller "gu kan man montere barnestol på Kildemoses, jeg har selv gjort det":
-Barnestol skal kunne monteres
-Skal kunne klare mindst 2 x 14 km/dag i bakket terræn, men skal kunne køre betydeligt længere pr. opladning
-Batteriet skal kunne afmonteres og lades op.
-Der skal være fodbremse
-Der skal ikke være gashåndtag
-Der skal være mest mulig variation af hjælpen
-Pris max. 14.000 kr.
dk1 skrev:Man kan altså godt få barnestole til elcykler med batteri vandret i bagagebæren, og som passer på f.eks Raleigh, ProMovec og mange flere.
Jeg har skam også set elcykler med batteri vandret i bagagebæren, der har barnestol monteret. Men når Kildemoses oplyser, at det ikke kan lade sig gøre med deres cykel, er jeg ikke lun på at købe den. Det undrer jeg dog virkelig, hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre
Selv om nogen oplyser at de har f.eks 250W på motoren, så vil du ved afprøvning finde ud af at de åbenbart ikke alle har samtlige W'er hjemme...
Vær opmærksom på at de der 25V systemer ikke kan fås med større batteri end det de er født med (heller ikke senere), og at de ikke har så meget bundtræk som f.eks de fleste 36V systemer.
Betyder det, at du ikke mener at Mosquitoen har nok power? Det skal med, at jeg kører minimum 2 x 14 km om dagen og at det er rimmeligt bakket terræn.
Vær også opmærksom på, at selv om 2 forskellige mærker har f.eks samme display, så er det langt fra sikkert at de fungere ens. (Elektronikken i kasserne er ikke ens)
Mange elcykler kan idag fås med enten gashåndtag eller 6 trins autofunktion, hvilket er mere fleksibelt end hvis der kun er 1-2-3 trin.
Men omvendt er der ikke så meget bundtræk i cyklens motor, så har man heller ikke så meget at bruge flere trin til, hvilket sikkert er årsagen til at ikke alle elcykler har et mere fleksibelt elsystem end de 1-2-3 hjælpe trin.
Stelstørrelse afhænger også af cykelmodel, og kan desværre ikke bruges på tværs af cykelmodeller. F.eks er modellen "Element" fra ProMovec også en "48", men den kan sagtens indstilles til folk der er ret høje. (Op mod 185-190cm) http://www.fantombike.dk/pi/ProMovec_El ... 1_103.aspx
Ok, så blev jeg så klog
Når det kommer til stykket, så er den rette elcykel mere et spørgsmål om temperament (elsystemet virkemåde, følelsen at køre i alle tempi, cyklens rytter komfort, farve, udstyr) og selvfølgelig hvad man skal bruge den til. (rækkevide, faktisk motorydelse, fleksibel brugervenlighed etc.)
Vær også opmærksom på at nogle elcykler er moment styret, hvilket vil sige at de yder trækkraft i forhold til hvad du yder, hvilket giver en helt anden følelse end hvis du selv kan bestemme om det skal være cykel-, knallert-, kondicykelprogram du ønsker på lige netop den tur du er på......
F.eks ønsker du måske ikke at svede på vej til arbejde, men vil gerne give den en ekstra skalde på vej hjem....
Jeg har prøvet 5 forskellige cykler efterhånden og er klar på, at Raleigh ikke er mig pga. gashåndtaget og at Promovec bare føles rigtig dårlig og at Monark er fantastisk, men mangler gear. Og så er jeg nu endt med Kildemoses, der har det omtalte barnestole-problem (ihvertfald ifølge dem selv) og Mosquito, der lider under at man ikke selv kan regulere programet
Der er desværre mange der tror at en elcykel blot er en cykel med en motor på, så hvor svært kan det være....., men det vil være det samme som at sige at en bil er en kasse med 4 hjul...., og skal den kunne køre hurtigt er kassen nok lille, og skal den kunne transporterer meget gods, så er kassen som regel stor....
Så ud til en forhandler der kan vise minimum en 2-3 el-systemer frem, og gør det gerne klart hvad du forventer dig at den skal kunne tilbyde dig. (Praktisk opnåelig distance, fodbremse/håndbremse, siddestilling, krav til mulig udstyr som f.eks trailer, barnestol, affjedring etc.)
Jeg kan tydeligt mærke forskel på elcykler helt sikkert. Forhandlerne her i byen har desværre maximalt 2 slags cykler Og jeg synes også, at jeg er løbet lidt tør for mærker, som jeg tror kan være noget.
Jeg lister lige afslutningsvis mine ønsker op i håbet om at nogen vil sige, "X matcher dine behov perfekt" eller "gu kan man montere barnestol på Kildemoses, jeg har selv gjort det":
-Barnestol skal kunne monteres
-Skal kunne klare mindst 2 x 14 km/dag i bakket terræn, men skal kunne køre betydeligt længere pr. opladning
-Batteriet skal kunne afmonteres og lades op.
-Der skal være fodbremse
-Der skal ikke være gashåndtag
-Der skal være mest mulig variation af hjælpen
-Pris max. 14.000 kr.
Re: Hjælp til valg af elcykel
Så skal du da vælge en 2010 Raleigh som kan køre 50-60km på en opladning, og som har et 6 trins autosystem. Den har godt nok også et gashåndtag, men det er smart når du køre specielle steder som ved vejbomme, vandhuller, kantsten eller bare i voldsom trafik.
Jeg vil stadigvæk påstå at en ProMovec kan gøre tricket, men klart at når der på f.eks FantomBike er mere end 30 forskellige elcykler, så er der jo nok også forskellig smag.
Den nye Raleigh kan ses her, og både Society (hvid eller sort) og den nye Elegance kan opfylde alle dine behov/krav. (men har godt nok også gashåndtag, men det kan du bare lade være med at bruge. Den har 2 elsystemer!)
http://www.fantombike.dk/pl/El_Cykel_ov ... r_104.aspx
Alternativt ville jeg prøve de nye ProMovec der har 6 trins autosystem samt friløb på motor hvis man gerne vil kunne køre stærk (mere end 30km/t), da de slet ikke har modstand i forhjulet, uanset om elsystemet bruges eller ej. Det er dog kun Element der har lige så lang distance som Raleigh cyklerne. (50-60km per opladning for utrænede)
Jeg vil stadigvæk påstå at en ProMovec kan gøre tricket, men klart at når der på f.eks FantomBike er mere end 30 forskellige elcykler, så er der jo nok også forskellig smag.
Den nye Raleigh kan ses her, og både Society (hvid eller sort) og den nye Elegance kan opfylde alle dine behov/krav. (men har godt nok også gashåndtag, men det kan du bare lade være med at bruge. Den har 2 elsystemer!)
http://www.fantombike.dk/pl/El_Cykel_ov ... r_104.aspx
Alternativt ville jeg prøve de nye ProMovec der har 6 trins autosystem samt friløb på motor hvis man gerne vil kunne køre stærk (mere end 30km/t), da de slet ikke har modstand i forhjulet, uanset om elsystemet bruges eller ej. Det er dog kun Element der har lige så lang distance som Raleigh cyklerne. (50-60km per opladning for utrænede)
Senest rettet af dk1 23 apr 2010 01:55, rettet i alt 1 gang.
-
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 19 apr 2010 14:29
Re: Hjælp til valg af elcykel
Tusind tak for det. Jeg vil tjekke Raleighen ud, den lyder virkelig god, og hvis jeg ikke kan finde den her i byen, må jeg jo tage til Hornsyld
-
- Indlæg: 824
- Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
- Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.
Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08) - Geografisk sted: Roskilde
Re: Hjælp til valg af elcykel
PS: Jeg kender ikke denne model, men se godt på billedet. Der er barnesæde på elcyklen, hæ hæ.
http://www.dr.dk/Regioner/Nordvestsjael ... 154018.htm
PPS: Jeg har bemærket en genganger blandt bloggen på denne hjemmeside. En vis Anders fra fantombike;)
http://www.dr.dk/Regioner/Nordvestsjael ... 154018.htm
PPS: Jeg har bemærket en genganger blandt bloggen på denne hjemmeside. En vis Anders fra fantombike;)
-
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 19 apr 2010 14:29
Re: Hjælp til valg af elcykel
Jeg har kun været her et par gange og det har jeg ogsåVildkat skrev:PS: Jeg kender ikke denne model, men se godt på billedet. Der er barnesæde på elcyklen, hæ hæ.
http://www.dr.dk/Regioner/Nordvestsjael ... 154018.htm
PPS: Jeg har bemærket en genganger blandt bloggen på denne hjemmeside. En vis Anders fra fantombike;)
Ja, man ser relativt mange el-cykler med barnesæde, derfor var jeg også ret overrasket over at dansk-producerede Kildemoses ikke havde mulighed for det
Men der er håb, jeg ringede til en cykelhandler her i byen i går og han har den nye Raleigh stående, så jeg regner med at få den prøvet på mandag og forhåbentlig ender det med et køb
Re: Hjælp til valg af elcykel
Der er vist ikke nogen cykler der er dansk produceret i prislaget under 30.00-50.000kr, men måske nok dansk designet.....
Mange tror også at SCO er en dansk cykel, men SCO findes ikke mere, andet som et "label" benyttet af Dansk Supermarked.
Lidt ærgeligt, men sådan er det med mange produkter der kræver meget timelønnet arbejde, og så ryget det til østen for produktion.
Mange tror også at SCO er en dansk cykel, men SCO findes ikke mere, andet som et "label" benyttet af Dansk Supermarked.
Lidt ærgeligt, men sådan er det med mange produkter der kræver meget timelønnet arbejde, og så ryget det til østen for produktion.
-
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 19 apr 2010 14:29
Re: Hjælp til valg af elcykel
Ja,ja danskdesignede så Det ændrer ikke på, at de burde tænke på barnesæde, når de henvender sig til det danske marked.dk1 skrev:Der er vist ikke nogen cykler der er dansk produceret i prislaget under 30.00-50.000kr, men måske nok dansk designet.....
Mange tror også at SCO er en dansk cykel, men SCO findes ikke mere, andet som et "label" benyttet af Dansk Supermarked.
Lidt ærgeligt, men sådan er det med mange produkter der kræver meget timelønnet arbejde, og så ryget det til østen for produktion.
Re: Hjælp til valg af elcykel
Tror det skyldes at det først var sidste år at børnefamilier begyndte at efterspørge elcykler, men for alvor i år. Problemet er at de fleste barnesæder påhæftes på en måde således at batteriet næsten uanset hvor det sidder er i vejen for et barne sædes fastspændingsbeslag.
Problemet er dog løst for mange elcykler i år, da barnesæde producenterne begynder at designe efter at de skal kunne påsættes elcykler også.
Problemet er dog løst for mange elcykler i år, da barnesæde producenterne begynder at designe efter at de skal kunne påsættes elcykler også.