min 1 elcykkel, hjælp.

Hvor købes elcyklen? Aktuelle tilbud og forhandlere.
Besvar
Bente
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15 sep 2010 22:49

min 1 elcykkel, hjælp.

Indlæg af Bente » 15 sep 2010 23:14

Hej jeg er ny på siden da jeg gerne vil have hjælp omkring køb af en elcykkel,
har kikket på cykkel på nettet og været ude og kikke hos en del forhandlerer
det er en Gaselle Chamonix Innergy som jeg er blevet varm på, den har lithium-lon battery
som kan køre 50-75 km på en opladning, er der nogen her på siden der kender noget til det mærke
eller som har en ville det være dejligt med lidt hjælp,
venlig hilsen Bente.

jensw
Indlæg: 12
Tilmeldt: 24 jun 2010 12:28

Re: min 1 elcykkel, hjælp.

Indlæg af jensw » 16 sep 2010 00:14

Hej Bente..Der er jo meget nyttig viden her på elcykling.dk. F.eks denne denne tråd http://www.elcykling.dk/viewtopic.php?f ... 1&start=10
Men du spørger jo konkret om http://www.gazelle.nl/nl/collectie/fiet ... nergy.html
Jeg ved ikke noget:-) men kan regne ud at det er god hollandsk kvalitet...lidt dyr...lidt tung og batteri-specifikationerne kan jeg ikke finde...
For at være lidt grov og måske fornærme Gazelle-forhandlere vil jeg påstå den er tre kilo for tung og 3-5 kilo for dyr:-)

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: min 1 elcykkel, hjælp.

Indlæg af Vildkat » 16 sep 2010 08:40

De skriver mht til batteriet at man skal forvente en levetid på 600 op/afladninger (100%) af batteriet. Hvis man slatlader batteriet (20%), vil batteri levetiden blive 3000 op/afladninger.

Manualen:
http://intercycle.dk/FileExplorer/Folde ... Danish.pdf

PS: jeg tror at Gazelle er beskrevet her:

http://www.elcykling.dk/viewtopic.php?f=14&t=58

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: min 1 elcykkel, hjælp.

Indlæg af dk1 » 16 sep 2010 10:12

Istedet for at kikke på hvad der loves af km per opladning, er det bedre at kikke på hvor mange watttimer batteriet har.
Tallet fås ved at gange AH med V som f.eks ved et 10AH batteri på 24V vil have 240 watttimer i "benzintanken".

Hvor hurtig man bruger "tankens" energi har selvfølgelig også noget at gøre med hvor stor en motor ydelse cyklens motor har. Ved fuld benyttelse af hjælpen vil ovenstående eksempel på en elcykel give ca. 1 times cykling ved fuld hjælp, svarende til ca 25km på en fuld opladning. Typisk vil en sådan cykel køre en 30-40km på en opladning, men det har jo så også noget at gøre med hvor meget der hjælpes til, temperatur, dæktryk, batteritype etc.

Det er ikke ualmindeligt at specielt de billige elcykler lover længere distance end de faktisk kan holde, men problemet er jo at forudsætningen kan være at cyklisten skal yde f.eks 50%..... Det er lidt et "gråt" marked, da der bliver kastet rundt med tal, som ofte ikke engang cykelhandleren ved hvad betyder.

Bruger man watttimer til sammenligning mellem elcykelmodeller, så har man et mere sammenligneligt billed mellem cykelmodeller/mærker. Tallet er ret vigtigt da det har 100% betydning for hvor langt man reelt kan køre på en opladning (selv om man ikke er pro cykelrytter), men også fordi det er ret afgørende for et batteri's kostpris, som jo er en væsentlig del af en elcykels købspris.

Thoralor
Indlæg: 90
Tilmeldt: 29 jun 2010 13:48
Min elcykel: Mustang from Kvickly, Diavelo mountainbike, Diavelo EEcykel
Geografisk sted: Næstved

Re: min 1 elcykkel, hjælp.

Indlæg af Thoralor » 18 sep 2010 21:47

Bente skrev:Hej jeg er ny på siden da jeg gerne vil have hjælp omkring køb af en elcykkel,
har kikket på cykkel på nettet og været ude og kikke hos en del forhandlerer
det er en Gaselle Chamonix Innergy som jeg er blevet varm på, den har lithium-lon battery
som kan køre 50-75 km på en opladning, er der nogen her på siden der kender noget til det mærke
eller som har en ville det være dejligt med lidt hjælp,
venlig hilsen Bente.
Make sure it's LiFePO4

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ir ... te_battery

http://www.metaefficient.com/rechargeab ... icles.html

Billede

Also make sure it's "unlimited" km per charge--that is, when the battery runs out, you can pedal it like a normal bike with no resistance from the motor to make it difficult. Just lift up the wheel with the motor and give it a spin to make sure it spins freely.

You may think a small amount of resistance isn't a problem, but when you've ridden 20 km and your battery runs out and you have 5 km to go, that small amount of resistance turns into a real drag--been there, done that.
Jeg kan læse Dansk, men jeg skriver den ikke så godt, så ba bruge http://translate.google.com hvis du kan ikke læse min Engelsk.

Besvar