Elcykler - Erfaringer og gode råd søges

Hvor købes elcyklen? Aktuelle tilbud og forhandlere.
Besvar
TDVV
Indlæg: 1
Tilmeldt: 16 apr 2019 20:18

Elcykler - Erfaringer og gode råd søges

Indlæg af TDVV » 16 apr 2019 20:20

Elcykler - Erfaringer og gode råd søges:

Vil starte med at undskylde. Jeg ved at det spørgsmål sikkert (helt sikkert) er et spørgsmål der gentages heletiden, igen og igen.

Har besluttet mig for at jeg skal have en Elcykel som en alternativ til bilen. Mest for mit helbred, men også lidt det økonomiske aspekt i det. Men grundet priserne for en god Elcykel er det jo nok ikke prisen/det der er sparet kontra at køre bil der er incitamentet.

Jeg er en stor gut, ca 150 Kg, I know, der er bedre måder at tabe sig på, "problemet" er at jeg efter en blodprop i hjernen for nogle år siden må prioritere tiden rigtig meget, og nogle ting "koster" meget mere energi end andre ting. Så derfor tror jeg at elcyklen er en god måde at gøre det.

Okay, Samtidig med at jeg er tyk (fed) er jeg også nordjyde (nærig/nøjsom) så vil selvfølgelig helst have det hele til ½ pris. Men er også godt klar over at udtrykket Man får det man betaler for jo også er gældende inden for El Cykler, måske oven i købet endnu mere med Elcykler end med så mange andre ting.

Okay.. Tænker at 20-25.000 er budgettet. Turen jeg skal bruge den til primært er landevejs kørsel, i kuperet terræn. Så har tænkt på sådan en ja City agtig cykel, en der er lidt grovere end en "normal" herre cykel. Eller en MTB men med skærme, og landevejs dæk (da jeg håber at jeg kommer i så god form over tid, at jeg kan komme til at køre i skov mm). Der findes efterhånden mange Typer af cykler, ikke bare normal, city og MTB, og kender ikke helt forskellen imellem de forskellige modeller, ej heller fordele/ulemper.

Så det er her i kommer i spil. Jeg søger (helst) personlige erfaringer, Jeg søger en cykel der kan slæbe mig frem og tilbage i god stil (jeg er klar over at jeg skal træde i pedalerne ;) ) . Cyklen skal selvfølgelig kunne holde til mig som jeg er nu (vægtmæssigt).

Glemmer jeg noget?.. Det er en tur på ca 10 Km, som sagt med bakker osv. Så hvad skal jeg vælge. Har selv kikket og læst og er kommet frem til at jeg tror det skal være en Med Center motor, og Boch, Hydrauliske skive bremser, og en fornuftigt træk, 50 -> Nm.

Håber der er nogle her som har nogle erfaringer som i kan og vil dele med mig.

Takker mange gange på forhånd.

Mvh

Willumsen53
Indlæg: 95
Tilmeldt: 06 aug 2016 14:44
Min elcykel: Batavus Stream 2017
Geografisk sted: Holte

Re: Elcykler - Erfaringer og gode råd søges

Indlæg af Willumsen53 » 17 apr 2019 14:45

Jeg tror, at du er på rette spor med centermotor og gode bremser - skive eller Magura hydraliske fælgbremser. Motoren kan også være en Yamaha, der har et bedre drejningsmoment end Bosch. Yamahaen vil helt sikkert kunne slæbe din vægt over diverse bakker.
Forventer du at skulle cykle meget, kan du også overveje et stort batteri - mindst 500 kwh. Tænker, at din vægt også tærer på batterikapaciteten.
150 kilo er dæleme meget. Har tidligere arbejdet hos en cykelmekaniker, og der røg altså nogle egere hos de meget tunge cyklister. Beklager. Vi specialbyggede hjul til de meget tunge - de fik et ekstra egerkryds. Er egentlig ikke sikker på, at det hjalp så meget. I dag ville jeg nok fokuserer på at få lavet hjulene med ekstra kraftige egere.

Når du nu er en nærig nordjyde, skulle du måske overveje at købe brugt. Holder man lidt øje, kommer der rigtig gode tilbud på brugte elcykler på dba i ny og næ. Kan let være halv pris for en ikke særlig brugt cykel. Dog vigitigt at være lidt obs på batteriet, da det er en dyr reservedel - har sælger opladt det engang i mellem i stilstandsperioder.

Kører selv en Batavus Stream - traditonel herre elcykel - og er meget glad for den. Kører fuldstændigt problemfrit på skovstier også. Ingen brug for MTB til det.

Held og lykke med projektet.
Mvh
Peter

Cykel: Batavus Stream 2017 med Yamaha 250 W og 80 nm.

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Elcykler - Erfaringer og gode råd søges

Indlæg af Thomas » 30 sep 2019 15:21

Som teenager kørte jeg tit med tunge tasker med reklamer, f.eks. Ikeakataloger.
Min far byggede et baghjul til mig med knallertegre som han kaldte dem, de var vist en mm tykkere end de almindelige cykelegre.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Besvar