Et LiFePo4 er også et litium batteri, hvilket de første 2 bokstaver står for. Resten står for "Jern" og "fosfat", så det hedder på rent dansk et Litium-Jern-Fosfat batteri.
Et litium jern fosfat batteri kan som andre typer af litium batterier fås både som polymer eller ion batterier, hvilket betyder om det er rullede eller fladt pakkede batteri celler. (polymer celler er altid firkantede pakker som f.eks en pakke skive skåret ost....)
Den anden måde at pakke batteri celler på, er at rulle cellen som man kender dem fra gammeldags almindelige lommelygtebatterier.
Uanset hvilken type litium batterier det er, så findes de i utallige kvaliteter og de sidst udviklede batteri celler indeholder flere volt per celle end de lidt ældre udviklede batteri celler. (Gælder også uanset hvilken type af litium det er)
Det er årsagen til, at man idag kan få en større kapacitet og holdbarhed på den samme samlede fylde og vægt, på den samlede batteripakke. (Gælder alle typer af litium batterier)
Litium Jern fosfat batterierne er dog tungere sammenlignet med de andre typer af litium batterier, da man har udskiftet noget af det dyre litium med det tungere jern og fosfat.
Så i praksis vil et noname litium-jern-fosfat batteri ikke med garanti holde længere end andre typer af litium batterier, hvilket sikkert også er årsagen til at de fleste kendte varemærke batteri fabrikker ikke fører litium-jern-fosfat batterier.
Med det mener jeg, at skal den garanti holde hele vejen gennem batteriets levetid, så bliver litium-Jern-Fosfat batteriet ikke bare tungere, men også væsentligt dyrere end de andre typer af litium batterier.....
Står valget mellem et kinesisk noname litium-jern-fosfat batteri, og et hvilket som helst anden type kinesisk noname litium batteri, så burde et jernfosfat batteri dog holde længst hvis det passes ordenligt i hele levetiden.
F.eks laver Panasonic nu high-volt celler i Litium Ion celler på næsten 4 volt per celle, og samtidig har de hævet levetiden og antal ladecykluser til 1000 stk.
Det giver på et 70km batteri (12AH 36V) en teoretisk levetid på 70.000km, og det er nok de færeste der når at cykle så langt på et batteri´s faktiske levetid.
Uanset hvor mange gange et batteri kan oplades teoretisk, så er det tiden, der også er en faktor da hvis man f.eks cykler en km hver dag, ikke skal regne med at batteriet holder i 70.000 dage.... (191 år)
Skal vi trække den endnu længere ud, så er der nogen der kører over 100km på en opladning på samme type batteri (dem der ikke bruger fuld hjælp hele tiden), og så burde batteriet holde i mere end 273 år ved daglig brug, og det er ikke engang et Litium Jern Fosfat batteri.... (LiFePo4 som så burde holde omkring 546 år....
Vil dog lige slå fast, at jeg ikke påstår at nogen som helst batterier kan holde i så lang tid, og at man ikke skal forvente at batterier holder længere end hvad f.eks mobiltelefon batterier kan holde til. Nogen kan slide et batteri op på et par år, mens andre kan få dem til at holde i 6-8 år.....
Derfor er det vigtigste at man skal have et batteri der passer til ens behov (antal watttimer), hvilket man også kommer til at skulle når man skal vælge sin elbil om ganske få år....