Cykeljunglen og de mange krav/ønsker
: 02 maj 2012 22:33
Hej el-cykelfolk
Jeg er helt ny på forummet, og står også overfor mit første køb af en el-cykel. Jeg har altid tidligere haft en city-street type cykel, og i det seneste års tid har jeg prøvet kræfter med en racercykel, da jeg tænkte at dens lette vægt og ens stilling kunne hjælpe til mere motion og hurtigere fremdrift. Desværre har mine knæ ikke helt været venligesindede over for den nye cykel, så jeg har aldrig rigtig fået dyrket den motion og opbygget den kondition som jeg gerne ville.
Så var det, at jeg kom i tanke om el-cykler, og begyndte straks at søge løs på nettet. Jeg synes selv jeg er rimelig grundig når jeg undersøger noget, men da el-cykler stadig er nyt for mig, har jeg meget at lære. Jeg har dog ud fra diverse informationssider, såsom Trine Louise's el-cykelblog og den udførlige beskrivelse af el-cykler på fantombike's hjemmeside, fundet frem til nogle krav/ønsker, som jeg ser til min kommende cykel.
Her er mine forudsætninger:
Jeg er 27, gift og med barn nr. 2 på vej.
Jeg er studerende og har 11km til skole, og også 11km hjem.
Jeg cykler næsten hver dag med min søn til dagpleje, hvilket er 4km fra hvor jeg bor, afhængig af mine mødetider, kan jeg tage ham med på vejen til eller fra skole, men som regel skal jeg beregne det som 8km ekstra mindst en gang om dagen.
Jeg har kørt med min søn både i cykeltrailer og med barnesæde på min racer indtil nu. Barnesædet er for smal til at sidde på en el-cykels bagagebærer, så enten skal jeg have et nyt, eller også skal jeg bare bruge traileren (det er ok med en el-cykel, da den kan hjælpe, men var træls pga. vindmodstand og vægt på min racer).
Jeg bruger også cykeltraileren til vores ugentlige indkøb i bilka, som ligger ca. 4-5km fra mit hjem.
Jeg er også (kommende) aktiv golfspiller, hvor golfklubben ligger 3km fra mit hjem.
I alt antager jeg at jeg skal kunne køre ca. 28km-40km dagligt, enkelte dage mindre, og andre dage mere.
Jeg forventer selv at lægge en del energi i cyklingen, men det er altså træls at møde svedig op til undervisningen på seminariet, jeg har prøvet mig med cykeltøj og skiftetøj i tasken, men det er bare for bøvlet.
Puha, det er allerede langt nu :S
Efter at have undersøgt markedet, har jeg fundet følgende ønsker:
Jeg skal have en cykel med lang rækkevidde, dvs. 36V og et højt antal Ah.
Jeg vil gerne have en cykel med brushless motor, da jeg synes det lyder godt, friløb på motoren, og ikke momentstyring.
Jeg ved ikke om det stadig er aktuelt, men i Trine Louise's blog skrev hun negativt om cykler med planetgear, og at hendes cykel døde efter 4 år, hvis de stadig er lige så "dårlige" er de så værd at købe, eller har teknologien fornyet sig siden?
Da cyklen skal trække en trailer, er 250W selvvalgt.
Det må godt være en cykel med gashåndtag, folk er umiddelbart positive over for det, da det måske for nogle cykler giver et lille boost over 25km/t.
Så er der den værste barriere, både min kone og jeg er studerende, og med bil, da vores familier bor i hver sin ende af landet, og vi bor i midten, så det skal være en så billig cykel som muligt, jeg er lidt skeptisk over de billige cykler i t-hansen og kvickly, men magter heller ikke de dyre mærkecykler som batavus eller winora.
Og, selvom jeg er mand, så er jeg ved at være træt af at skulle "ligge" ned på cyklen, så det må egentlig godt være en damecykel, da halvstive ben og små-ømme knæ nemmere kan komme på cyklen, hertil skal også lægges hvis jeg har en barnestol, så er det væsentligt nemmere at træde op på en damecykel, da jeg allerede nu med min racer har problemer hver gang min søn er med.
Det sidste, er vel mere et spørgsmål, har alle elcykler (damemodellerne især) et dobbelt støtteben? For det er ret praktisk, igen med barn på bagagebæreren.
Jeg har haft et positivt kig på mærker som Elvira Madigan og Raleigh, men med alle de ønsker og krav jeg har stillet mig selv, så er jeg faret lidt vild i junglen. Indtil nu har jeg kun prøvekørt en kildemoes hos Fri Cykler, som kørte rigtig godt, men jeg tror distancen var for kort, og cyklen for dyr (13k). Jeg skulle gerne have et lavere udgangspunkt for prisen, og mulighed for et bedre batteri, hvis det skal kunne løbe rundt.
Nu håber jeg ikke at jeg har skræmt jer væk med min meterlange beskrivelse, og håber I vil komme med nogle fornuftige bud på hvilken cykel der optimalt kan dække mit behov
Venlig hilsen
TMRaven
Jeg er helt ny på forummet, og står også overfor mit første køb af en el-cykel. Jeg har altid tidligere haft en city-street type cykel, og i det seneste års tid har jeg prøvet kræfter med en racercykel, da jeg tænkte at dens lette vægt og ens stilling kunne hjælpe til mere motion og hurtigere fremdrift. Desværre har mine knæ ikke helt været venligesindede over for den nye cykel, så jeg har aldrig rigtig fået dyrket den motion og opbygget den kondition som jeg gerne ville.
Så var det, at jeg kom i tanke om el-cykler, og begyndte straks at søge løs på nettet. Jeg synes selv jeg er rimelig grundig når jeg undersøger noget, men da el-cykler stadig er nyt for mig, har jeg meget at lære. Jeg har dog ud fra diverse informationssider, såsom Trine Louise's el-cykelblog og den udførlige beskrivelse af el-cykler på fantombike's hjemmeside, fundet frem til nogle krav/ønsker, som jeg ser til min kommende cykel.
Her er mine forudsætninger:
Jeg er 27, gift og med barn nr. 2 på vej.
Jeg er studerende og har 11km til skole, og også 11km hjem.
Jeg cykler næsten hver dag med min søn til dagpleje, hvilket er 4km fra hvor jeg bor, afhængig af mine mødetider, kan jeg tage ham med på vejen til eller fra skole, men som regel skal jeg beregne det som 8km ekstra mindst en gang om dagen.
Jeg har kørt med min søn både i cykeltrailer og med barnesæde på min racer indtil nu. Barnesædet er for smal til at sidde på en el-cykels bagagebærer, så enten skal jeg have et nyt, eller også skal jeg bare bruge traileren (det er ok med en el-cykel, da den kan hjælpe, men var træls pga. vindmodstand og vægt på min racer).
Jeg bruger også cykeltraileren til vores ugentlige indkøb i bilka, som ligger ca. 4-5km fra mit hjem.
Jeg er også (kommende) aktiv golfspiller, hvor golfklubben ligger 3km fra mit hjem.
I alt antager jeg at jeg skal kunne køre ca. 28km-40km dagligt, enkelte dage mindre, og andre dage mere.
Jeg forventer selv at lægge en del energi i cyklingen, men det er altså træls at møde svedig op til undervisningen på seminariet, jeg har prøvet mig med cykeltøj og skiftetøj i tasken, men det er bare for bøvlet.
Puha, det er allerede langt nu :S
Efter at have undersøgt markedet, har jeg fundet følgende ønsker:
Jeg skal have en cykel med lang rækkevidde, dvs. 36V og et højt antal Ah.
Jeg vil gerne have en cykel med brushless motor, da jeg synes det lyder godt, friløb på motoren, og ikke momentstyring.
Jeg ved ikke om det stadig er aktuelt, men i Trine Louise's blog skrev hun negativt om cykler med planetgear, og at hendes cykel døde efter 4 år, hvis de stadig er lige så "dårlige" er de så værd at købe, eller har teknologien fornyet sig siden?
Da cyklen skal trække en trailer, er 250W selvvalgt.
Det må godt være en cykel med gashåndtag, folk er umiddelbart positive over for det, da det måske for nogle cykler giver et lille boost over 25km/t.
Så er der den værste barriere, både min kone og jeg er studerende, og med bil, da vores familier bor i hver sin ende af landet, og vi bor i midten, så det skal være en så billig cykel som muligt, jeg er lidt skeptisk over de billige cykler i t-hansen og kvickly, men magter heller ikke de dyre mærkecykler som batavus eller winora.
Og, selvom jeg er mand, så er jeg ved at være træt af at skulle "ligge" ned på cyklen, så det må egentlig godt være en damecykel, da halvstive ben og små-ømme knæ nemmere kan komme på cyklen, hertil skal også lægges hvis jeg har en barnestol, så er det væsentligt nemmere at træde op på en damecykel, da jeg allerede nu med min racer har problemer hver gang min søn er med.
Det sidste, er vel mere et spørgsmål, har alle elcykler (damemodellerne især) et dobbelt støtteben? For det er ret praktisk, igen med barn på bagagebæreren.
Jeg har haft et positivt kig på mærker som Elvira Madigan og Raleigh, men med alle de ønsker og krav jeg har stillet mig selv, så er jeg faret lidt vild i junglen. Indtil nu har jeg kun prøvekørt en kildemoes hos Fri Cykler, som kørte rigtig godt, men jeg tror distancen var for kort, og cyklen for dyr (13k). Jeg skulle gerne have et lavere udgangspunkt for prisen, og mulighed for et bedre batteri, hvis det skal kunne løbe rundt.
Nu håber jeg ikke at jeg har skræmt jer væk med min meterlange beskrivelse, og håber I vil komme med nogle fornuftige bud på hvilken cykel der optimalt kan dække mit behov
Venlig hilsen
TMRaven