Typisk vil de motorer der har lidt modstand når du drejer hjulet med motoren rundt lave strøm ned af bakke.
Ulempen er jo så at det giver lidt modstand, og topfarten bliver dermed mindre.
Så for dem der gerne vil kører hurtige end ca. 40-45km er det derfor en ulempe at have en motor der generer strøm på nedkørsler, da man godt nok producerer strøm, men taber mere energi end der produceres.
Der findes også elsystemer som kan stilles, og som derfor også kan køre med "friløb" og har dermed mindre tab hvis det ønskes. (F.eks Batavus har et elsystem der kan)
Umiddelbart lyder det system som det du søger, men kan mig bekendt ikke købes løst.
Det kaldes "ION" og er et 36v system. Vær opmærksom på at Batavus også har mange forskellige elsystemer, lige som de fleste andre producenter også har.
En anden fordel ved elcykler med friløbs motorer er også, at cyklen kan cykles ved lav fart som en almindelig cykel.
Det er selvfølgelig en "grønt" tankegang at tænke at det er smart at generer strøm på bakkerne, men personligt syntes jeg at strømmen i stikkontakten er både den billigste og den mest praktisk strøm at benytte....
Når du skal køre meget bjergkørsel, så ville jeg i højere grad gå efter et elsystem som har en motor der kan yde et højt moment, og vil mene at det skal være på ca. 40 Newtonmeter.
Det vil give dig en højere gennemsnitshastighed, når du kører opkørsler.
Vil du gerne kunne køre hurtigt, så kunne en Spansk elcykel som BH Neo Race være et godt eksempel, men det elsystem kan mig bekendt ikke købes løst.
Kan ses her:
http://www.fantombike.dk/pi/BH_NEO_Race ... 1_346.aspx