Side 1 af 1

Elmotor, som også laderop igen

: 17 feb 2013 11:12
af HansvanDam
Hej,
jeg vil montere en el.motor på min eksisterende cykel, som lader op igen, når man kører ned ad bakken.
Grunden er, at jeg flytter til Spanien og kommer til at bo i et bjergagtig terræn, op til omkring 500m.
Eksisterer de allerede?
Tak for svaret
VH Hans

Re: Elmotor, som også laderop igen

: 17 feb 2013 16:35
af boeckstyns
Ja de findes. Det hedder "regenerative braking". Men du kan aldrig få ligeså meget strøm tilbage i batteriet ved at køre ned af bakke som du bruger på at køre opad.
Mikkel

Re: Elmotor, som også laderop igen

: 17 feb 2013 20:41
af dk1
Typisk vil de motorer der har lidt modstand når du drejer hjulet med motoren rundt lave strøm ned af bakke.
Ulempen er jo så at det giver lidt modstand, og topfarten bliver dermed mindre.
Så for dem der gerne vil kører hurtige end ca. 40-45km er det derfor en ulempe at have en motor der generer strøm på nedkørsler, da man godt nok producerer strøm, men taber mere energi end der produceres.

Der findes også elsystemer som kan stilles, og som derfor også kan køre med "friløb" og har dermed mindre tab hvis det ønskes. (F.eks Batavus har et elsystem der kan)
Umiddelbart lyder det system som det du søger, men kan mig bekendt ikke købes løst.
Det kaldes "ION" og er et 36v system. Vær opmærksom på at Batavus også har mange forskellige elsystemer, lige som de fleste andre producenter også har.

En anden fordel ved elcykler med friløbs motorer er også, at cyklen kan cykles ved lav fart som en almindelig cykel.

Det er selvfølgelig en "grønt" tankegang at tænke at det er smart at generer strøm på bakkerne, men personligt syntes jeg at strømmen i stikkontakten er både den billigste og den mest praktisk strøm at benytte....

Når du skal køre meget bjergkørsel, så ville jeg i højere grad gå efter et elsystem som har en motor der kan yde et højt moment, og vil mene at det skal være på ca. 40 Newtonmeter.
Det vil give dig en højere gennemsnitshastighed, når du kører opkørsler.

Vil du gerne kunne køre hurtigt, så kunne en Spansk elcykel som BH Neo Race være et godt eksempel, men det elsystem kan mig bekendt ikke købes løst.

Kan ses her: http://www.fantombike.dk/pi/BH_NEO_Race ... 1_346.aspx

Re: Elmotor, som også laderop igen

: 18 feb 2013 08:02
af boeckstyns
Som dk1 siger så har de kits du kan købe for at lave din existerende cykel om mere modstand når du træder rundt i pedalerne uden motoren tændt. Men jeg tror det er din eneste mulighed for at få det på den cykel du har nu. Motortypen hedder direct drive. Der findes utroligt mange forskellige typer. Selv inden for de forskellige producenter findes der mange forskellige modeller. Det du skal gå efter er en model der er lavet til at yde mest effektivt ved lavere hastighed da den vil give dig mere moment på bakker. Til gengæld bliver tophastigheden ikke så høj.
Det du især skal være opmærksom på når du køber et kit er at den controller du får med skal have mulighed for at lave "regenerative braking". Ofte vil der bare stå "regen" på producentens hjemmeside.

Jeg skal opereres i mit knæ idag så jeg har ikke så meget tid til at skrive lige nu, men når jeg er hjemme igen og ikke kan komme nogen steder alligevel bruger jeg lige lidt tid på at finde nogen kits til dig og ligger nogen links op.

Re: Elmotor, som også laderop igen

: 18 feb 2013 09:48
af dk1
Har lige rettet i mit indlæg herover, da jeg kunne se at antal Nm var smuttet i farten....

Til orientering ligger elcykler med et moment (bundtræk eller sejtræksevne) på mellem 15 og 45 newton.
Derfor er der stor forskel på, hvor meget trækkraft der faktisk ydes af en cykel.

Før hen opgav man den oplysning i watt, som ofte er på 250W (max tilladt i følge EU lovgivningen), men idag kan man styre motorer på andre måder end man typisk gjorde for 10 år siden.

Re: Elmotor, som også laderop igen

: 20 feb 2013 11:56
af boeckstyns
Har du tænkt dig at lave cyklen om selv? For så er det du skal være opmærksom på at få faktisk relativt simpelt. Du skal have en Direct Drive(DD) motor. Fx. den her: http://shop.crystalyte-europe.com/produ ... 250&page=1. Den er meget stor og den er rated til 1000w så det er ikke sikkert den må bruges i Europa. Måske må den hvis det setup den er i ikke yder over 250w. Det er jeg stadig lidt usikker på... Jeg har den selv på min christianiacykel og den klarer enhver bakke ligegyldig hvor meget vægt jeg har i cyklen. Men jeg kører den også op til 500w. Men alle DD motorer kan lave regen så du kan sagtens finde noget mindre og billigere. Muligvis kan gearede motorer også lave regen. Det ved jeg faktisk ikke så der må nogen andre lige træde til.
Det vigtigste ved det setup du vil have er at du får en controller der kan lave regen. Og at den kan yde det du vil have den til. Så hvis det skal være en lovlig cykel(EU) skal den yde 250w. Hvis ikke og du gerne vil lidt hurtigere op af bakke så er 500w dejligt effektivt. Du skal også sørge for at den er kompatibel med det batteri du har. Jeg går ud fra at det er 36v. Så det skal være en 36v kompatibel controller. Fx denne her: http://endless-sphere.com/forums/viewto ... 31&t=18744.
Og så skal du selvfølgelig have en pedal sensor eller gashåndtag og et eller to bremsegreb. Og batteri... Men i bund og grund er det det.
Hvis du så vil vide noget om hvad der sker med dit system mens du kører og hvor meget kapacitet af batteriet du bruger skal du have en lille computer du kan sætte til controlleren. De her er fantastiske og kan varmt anbefales (de er ikke billige): http://ebike.ca/drainbrain.shtml. Ved hjælp af den kan du skræddersy dit system til at fungere præcis som du vil have det under forskellige forhold. Ellers er der mere simple typer der bare fortæller dig hvor meget din motor yder og hvor meget kapacitet dit batteri har brugt.