Side 1 af 1

DR 1 Kontant, batterier i dårlig kvalitet

: 02 maj 2014 17:53
af toprobot.dk
Så har DR 1 Kontant så haft et indslag om elcykel batterier

Kedeligt de kun vil finde alle fejl og ikke de gode

http://www.amino.dk/buzz/Historie/Diver ... g-pi-14810

Re: DR 1 Kontant, batterier i dårlig kvalitet

: 02 maj 2014 19:57
af Arvicola Terrestris
Nu bruger jeg lige din egen netbutik som eksempel, men det er ret generelt for hele branchen.

Det lader til at fordi el-cykler er det "nye" sort, så kan branchen undlade at informere om alt der drejer sig om tekniske specifikationer, så på en cykel på din hjemmeside: ingen navn/mærke på motor, dæk, batteri, bremser. Det er lidt svært at forholde sig seriøst til el-cykel branchen når den mener det er nok at oplyse der sidder en motor og et batteri på cyklen. Jeg har ved flere lejligheder været hos forskellige forhandlere og de aner stort set intet om el-cykler. Og slet ikke hvis man spørger om det er JernFosfat/LiFePO4 batteri, så kommer svaret "Jamen det er Lithium".

Men jeg vil gerne give dig ret i at Kontant er dårlig journalistik. Men din branche har godt nok lang vej endnu.

/Philip

Re: DR 1 Kontant, batterier i dårlig kvalitet

: 02 maj 2014 21:50
af Terminator
Arvicola Terrestris skrev:Nu bruger jeg lige din egen netbutik som eksempel, men det er ret generelt for hele branchen.

Det lader til at fordi el-cykler er det "nye" sort, så kan branchen undlade at informere om alt der drejer sig om tekniske specifikationer, så på en cykel på din hjemmeside: ingen navn/mærke på motor, dæk, batteri, bremser. Det er lidt svært at forholde sig seriøst til el-cykel branchen når den mener det er nok at oplyse der sidder en motor og et batteri på cyklen. Jeg har ved flere lejligheder været hos forskellige forhandlere og de aner stort set intet om el-cykler. Og slet ikke hvis man spørger om det er JernFosfat/LiFePO4 batteri, så kommer svaret "Jamen det er Lithium".

Men din branche har godt nok lang vej endnu.

/Philip

Fuldstændig enig. Og de er heller IKKE enige om hvordan man skal behandle sit batteri. Jeg har kigget på alle de el-cykel forhandler sider jeg kan finde på nettet, og de er ABSOLUT ikke enige om hvordan vi skal behandle vores batterier. Det gælder også de 5 fysiske forretninger der sælger el-cykler jeg har besøgt.

Re: DR 1 Kontant, batterier i dårlig kvalitet

: 03 maj 2014 10:43
af Vildkat
Jeg kan ikke benægte at der er plattenslagere og tyveknægte, hundehoveder og lykkeriddere i elcykel branchen.
men når jeg læser indlægget fra toprobot, må jeg give ham ret i noget af kritikken af kontant, og havde Kontant spurgt Elcykling.dk ville de have fået måske et andet grundlag at starte på.

Når man starter med et større batteri på eksempelvis 36V 20Ah, så vil det bestå af 10 celler i en stang og 8 stænger parallel. 20Ah vil have en rækkevide på 90-110km alt efter vind og vægt forhold.
Det vil medføre, batteriet vil blive mindre slidt end 10Ah , på en rækkevide på 30km. Det vil give en længere levetid for batteriet. Så er der prisen. Toprobot har valgt en forretningsmodel hvor han selv importere det hele uden mellemled, det giver også en billigere salgspris i forhold til andre.


Det er rigtig, at toprobot elcyklen fabrik ikke er nævnt, og det tror jeg er lidt en firmahemmelighed, på samme måde som at Mustang, Busetto ikke nævner at de er fra Protanium som køber dem af en kinesisk fabrik.

Re: DR 1 Kontant, batterier i dårlig kvalitet

: 03 maj 2014 11:05
af dk1
Der er også forskel på hvordan de forskellige batteri fabrikanter anbefaler at benytte batteri i dagligdagen, fordi batteriets styring (BMS) er sat forskelligt op fra fabrikant til fabrikant.
De fleste batteristyrings systemer er dog ens i "lademetode", men der er nogen der falder uden for "normalen".

F.eks kan nogen have et system, hvor batteriet aflades til 40% kapacitet, hvis batteriet ikke benyttes over længere tid, da de mener at det er bedst for den type celler i deres batterier.

Vil mene at det er en ulempe omkring at finde en standard inden for batteri styring og en ongoing udviklings proces inden for "store" flercellede batterier. Et sted hvor der stadigvæk sker en del udvikling fra år til år. Med tiden hvor bilfabrikanterne begynder at komme med, vil der uden tvivl blive ved med at ske en del.
De kendte cykelfabrikanter er ved at have godt styr på batteri styring, og har dermed også en bedre kvalitet. (Eller deres batteri producent samarbejdspartner)

Men jo, der er mange meninger og holdninger, og ikke mindst mange cykelhandlere der ikke ved ret meget.

Iøvrigt et emne at man slet ikke var inde på i Kontant udsendelsen. (Altså det med forskellige kvaliteter af batterier)