Hejsa elcykel nørder
Er der nogen af jer der ved om det er nok at neddrosle elektronisk til de 250w eller om det skal gøres mekanisk?
Jeg kan se at f.eks fantombike sælger neddroslet cykler.
Neddrosling og lovgivning
-
- Indlæg: 78
- Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
- Geografisk sted: København
Re: Neddrosling og lovgivning
Hvad mener du med mekanisk begrænsning?
Så længe motoren ikke yder væsentligt mere end 250w så bør du være på den sikre side. Om det så er en elektronisk begrænsning eller om batteri/controller kombinationen gør det kan jeg ikke læse mig frem til i loven skulle gøre nogen forskel.
Men noget jeg heller ikke kan læse mig frem til er hvorvidt en motor må være i stand til at yde mere end 250w så længe den ikke er konfigureret til det. En af mine cykler er i stand til at yde 1500w men jeg har sat en knap på så den yder lige omkring 300w. Hvis man ser bort fra de xtra 50w så er jeg lidt i tvivl om hvorvidt det er tilladt at kunne trykke på en knap og så have en cykel der er en knallert... Forudsat at jeg kun bruger den funktion på privat grund...
Så længe motoren ikke yder væsentligt mere end 250w så bør du være på den sikre side. Om det så er en elektronisk begrænsning eller om batteri/controller kombinationen gør det kan jeg ikke læse mig frem til i loven skulle gøre nogen forskel.
Men noget jeg heller ikke kan læse mig frem til er hvorvidt en motor må være i stand til at yde mere end 250w så længe den ikke er konfigureret til det. En af mine cykler er i stand til at yde 1500w men jeg har sat en knap på så den yder lige omkring 300w. Hvis man ser bort fra de xtra 50w så er jeg lidt i tvivl om hvorvidt det er tilladt at kunne trykke på en knap og så have en cykel der er en knallert... Forudsat at jeg kun bruger den funktion på privat grund...
Re: Neddrosling og lovgivning
Kunne godt være man mekanisk kunne begrænse motoren.
Men tak for dit svar - det var lige det jeg skulle bruge
Men tak for dit svar - det var lige det jeg skulle bruge
-
- Indlæg: 824
- Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
- Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.
Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08) - Geografisk sted: Roskilde
Re: Neddrosling og lovgivning
Et lille indspark er at en "mekanisk" begræsning, kunne være gearing eller Hjulstørrelsen. Lad os antage et 28" hjul har en 300w motor og controller system, hvis man så anvende et 20" hjul, ville hjulet køre med X antal omdrejninger i forhold til controlleren. Herved ville distancen og hastigheden bliver lavere.
Ved kædebaseret motorsystemer vil man kunne opnå højere hastigheder ved gearing.
Ved kædebaseret motorsystemer vil man kunne opnå højere hastigheder ved gearing.
-
- Indlæg: 78
- Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
- Geografisk sted: København
Re: Neddrosling og lovgivning
Vil den ikke stadig trække 300w?
-
- Indlæg: 824
- Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
- Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.
Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08) - Geografisk sted: Roskilde
Re: Neddrosling og lovgivning
Indenfor fysiskens verden får man ikke noget gratis. Hvis man tænker på et trisse- wire træk system på gamle sejlskibe, er det muligt at løfte noget som er meget tungt. Her er det en længere bevægelse som får genstanden til at bevæge sig.
Et 20" hjul motor er mindre belastede end et 28" hjul, så der er flere watt per cm fremgang på 20" hvis motoren er den samme.
Et tænkt eksempel ville være, hvilken cykel vil med samme system først stoppe op af en bakke. Her vil et 20" hjul vinde over et 28" hjul begge med 250watt motor. Så vidt jeg husker giver et 20" hjul per omgang 94cm, og et 28" per omgang 160 cm. (Det kan man se på sit speedometer).
Et 20" hjul motor er mindre belastede end et 28" hjul, så der er flere watt per cm fremgang på 20" hvis motoren er den samme.
Et tænkt eksempel ville være, hvilken cykel vil med samme system først stoppe op af en bakke. Her vil et 20" hjul vinde over et 28" hjul begge med 250watt motor. Så vidt jeg husker giver et 20" hjul per omgang 94cm, og et 28" per omgang 160 cm. (Det kan man se på sit speedometer).
-
- Indlæg: 78
- Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
- Geografisk sted: København
Re: Neddrosling og lovgivning
Den vil trække færre Ampere det er klart. Mindre moment er nødvendigt ved mindre hjul. Du har selvfølgelig fuldstændig ret. Og samtidig får man sat tophastigheden ned.
Men det er nok lidt upraktisk hvis man allerede har bygget sin cykel der er til 26" hjul...
Men det er nok lidt upraktisk hvis man allerede har bygget sin cykel der er til 26" hjul...