Tjek drejningsmomentet på elmotoren.
-
- Indlæg: 1
- Tilmeldt: 29 apr 2013 19:58
- Min elcykel: BATAVUS Socorro Easy ElCykel 36V 21gear.
- Geografisk sted: Fyn´s land
Tjek drejningsmomentet på elmotoren.
Hej
Når du køber ny elcykel er det som regel kun effekten på elmotoren (max 250W) som man interessere sig for. Men drejningsmomentet er meget vigtigt. Jo højere det er, jo mere træk får du på cyklen.
Batavus opgiver drejningsmomentet på deres cykler, f.eks. 40 Nm (Newtonmeter). Se evt. på http://www.batavus.dk
Har selv en cykel med Nm på 40, den trækket fantastisk.
Vil du have et stort udvalg at kigge på (og prøvekører), så se på http://www.fantombikes.dk og kør en tur til Brøndby eller Hornsyld.
Mvh Steen
Når du køber ny elcykel er det som regel kun effekten på elmotoren (max 250W) som man interessere sig for. Men drejningsmomentet er meget vigtigt. Jo højere det er, jo mere træk får du på cyklen.
Batavus opgiver drejningsmomentet på deres cykler, f.eks. 40 Nm (Newtonmeter). Se evt. på http://www.batavus.dk
Har selv en cykel med Nm på 40, den trækket fantastisk.
Vil du have et stort udvalg at kigge på (og prøvekører), så se på http://www.fantombikes.dk og kør en tur til Brøndby eller Hornsyld.
Mvh Steen
Re: Tjek drejningsmomentet på elmotoren.
Måden man beregner watt er volt ganget med ampere. Som "tommelfingerregel" kan man sige at ampere giver moment, og volt giver topfart. At angive moment på en el motor i Nm er upræcist.
Små biler har omkring 60-70Nm moment. Så 40Nm på en 250watt motor lyder helt vanvittigt.
Små biler har omkring 60-70Nm moment. Så 40Nm på en 250watt motor lyder helt vanvittigt.
-
- Indlæg: 78
- Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
- Geografisk sted: København
Re: Tjek drejningsmomentet på elmotoren.
Afhængigt af viklingerne i motoren kan den jo sagtens være "gearet" til acceleration frem for hastighed. Og hvis de 40 Nm er målt lige nøjagtig i det øjeblik der bliver åbnet for hanen ved stillestående start kan man sikkert godt få målt sig frem til 40 Nm. Meeeeeeen... Det er formentlig kun en brøkdel af et sekund den rammer 40 Nm.
Re: Tjek drejningsmomentet på elmotoren.
Watt er et mål for statisk energi (IxU) og Nm et energipotentiale eller arbejde.
1Watt = 1 Nm/sek = 1/720 HK eller 1watt/sek = 1 Nm
Når jeg regner 250 W/sek. Får jeg 250Nm eller 0,35 HK
At tale om at spændingen eller strømmen hver for sig kan beskrive hastighed og acceleration, er meningsløst. Det drejer sig alene om den afsatte effekt, altså I x U samt den strøm og spænding som motoren er dimensioneret til at omsætte.
Giver det mening ?
1Watt = 1 Nm/sek = 1/720 HK eller 1watt/sek = 1 Nm
Når jeg regner 250 W/sek. Får jeg 250Nm eller 0,35 HK
At tale om at spændingen eller strømmen hver for sig kan beskrive hastighed og acceleration, er meningsløst. Det drejer sig alene om den afsatte effekt, altså I x U samt den strøm og spænding som motoren er dimensioneret til at omsætte.
Giver det mening ?
-
- Indlæg: 78
- Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
- Geografisk sted: København
Re: Tjek drejningsmomentet på elmotoren.
Ikke rigtigt...
Re: Tjek drejningsmomentet på elmotoren.
De 250W kan frembringelser ved 1 V og 250 A, eller 250V og 1 A og alle talværdier herimellem hvor strøm gange spænding bliver lig med 250 W.
Dette er naturligvis kun teori idet varme og virkningsgrad i begge yderpunkter vil vanskeliggøre konstruktionen af motoren.
Der er også et faremoment i at få en for høj spænding, (kan giver stød), eller en for høj strøm (kan give brand)
De 24 - 36 V DC ligger i et ufarligt område, så hvis motoren skal omsætte en energi på 200w skal strømmen være 200/36=5,6A dette sker ved at den dynamiske modstanden i spolerne er 36/5,6= 6,4 ohm
Hvis motoren er dimensioneret til netop disse arbejdspunkter vil drejningsmomentet være optimalt på ca 80% af 200 W, altså ca 180Nm/sek
Der er ingen mystik i matematikken
Dette er naturligvis kun teori idet varme og virkningsgrad i begge yderpunkter vil vanskeliggøre konstruktionen af motoren.
Der er også et faremoment i at få en for høj spænding, (kan giver stød), eller en for høj strøm (kan give brand)
De 24 - 36 V DC ligger i et ufarligt område, så hvis motoren skal omsætte en energi på 200w skal strømmen være 200/36=5,6A dette sker ved at den dynamiske modstanden i spolerne er 36/5,6= 6,4 ohm
Hvis motoren er dimensioneret til netop disse arbejdspunkter vil drejningsmomentet være optimalt på ca 80% af 200 W, altså ca 180Nm/sek
Der er ingen mystik i matematikken
-
- Indlæg: 78
- Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
- Geografisk sted: København
Re: Tjek drejningsmomentet på elmotoren.
Tal for dig selv ! Jeg synes nu stadig at matematik er en rimelig mystisk størrelse. Ligesom jeg har det med de fleste ting man ikke kan ordne med en hammer...Sommer skrev: Der er ingen mystik i matematikken
Men det er helt klart tættere på at trænge ind til min lille hjernecellekoloni med omkring 50 beboere... Nu er det jeg ikke forstår så: Nm/sek hvordan forholder det sig til Nm?
Re: Tjek drejningsmomentet på elmotoren.
ok, jammen så er du sikkert god med en hammer.
Vedr dit spørgsmål så besvarede jeg dette tidligere:
1 W = 1 Nm/sek
Du kan kalde det, at gøre energi til bevægelse elle acceleration
Ok ?
Vedr dit spørgsmål så besvarede jeg dette tidligere:
1 W = 1 Nm/sek
Du kan kalde det, at gøre energi til bevægelse elle acceleration
Ok ?
- Arvicola Terrestris
- Indlæg: 53
- Tilmeldt: 28 apr 2014 10:53
- Geografisk sted: København
Re: Tjek drejningsmomentet på elmotoren.
Et drejemoment på 40Nm virker slet ikke urealistisk for en el-cykel, med tanke på elmotorers generelle karakteristik. Og et simpelt opslag på momentkurver på nettet bekræfter også dette.
Og i vores benzin/diesel fokuseret verden kan det være svært at forstå hvordan en elmotor på 750W (1hk og fylder som en honningmelon) kan have et drejemoment på 80Nm, mens en "kæmpe" 90hk 2,2 liter turbo dieselmotor "kun" yder 400Nm.
Men sådan er det, for el styre for vildt!
Det kan man så vise matematisk, eller man kan holde en knallert tilbage og efterfølgende prøve at gøre det samme med en el-cykel, med samme antal hk.
Og i vores benzin/diesel fokuseret verden kan det være svært at forstå hvordan en elmotor på 750W (1hk og fylder som en honningmelon) kan have et drejemoment på 80Nm, mens en "kæmpe" 90hk 2,2 liter turbo dieselmotor "kun" yder 400Nm.
Men sådan er det, for el styre for vildt!
Det kan man så vise matematisk, eller man kan holde en knallert tilbage og efterfølgende prøve at gøre det samme med en el-cykel, med samme antal hk.
Re: Tjek drejningsmomentet på elmotoren.
Efterhånden kan nogle elcykelmotorer trække så meget, at vi ryger " i den anden grøft", således at rækkevidde selvfølgelig bliver kort hvis man har et forholdsvis lille batteri, men hvad endnu værre er, om cykel mekanikken kan holde til så meget power.
Syntes dog det er fedt at køre på en elcykel med et meget kraftigt optræk.....
Oplevelsen er dog meget forskellig, da nogle systemer kun har det kraftige optræk i de mindre gear, hvor andre systemer også har optræk i de høje gear.
Men det handler selvfølgelig også en del om batteri styring og rækkevidde på en opladning.
Vedr oplysning om moment på en elcykel i NM har jeg også syntes at det burde være en selvfølgelighed, men det er efterhånden i praksis ikke meget anvendeligt må jeg erkende....
Der findes ikke nogen standard for hvordan det skal oplyses. (Under hvilke forudsætninger)
Nu reklameres der jo med helt op til 70-80 NM, og så burde man jo være nervøs for at ryge bagover....., eller ihvertfald have en kort rækkevidde per opladning.
Syntes dog det er fedt at køre på en elcykel med et meget kraftigt optræk.....
Oplevelsen er dog meget forskellig, da nogle systemer kun har det kraftige optræk i de mindre gear, hvor andre systemer også har optræk i de høje gear.
Men det handler selvfølgelig også en del om batteri styring og rækkevidde på en opladning.
Vedr oplysning om moment på en elcykel i NM har jeg også syntes at det burde være en selvfølgelighed, men det er efterhånden i praksis ikke meget anvendeligt må jeg erkende....
Der findes ikke nogen standard for hvordan det skal oplyses. (Under hvilke forudsætninger)
Nu reklameres der jo med helt op til 70-80 NM, og så burde man jo være nervøs for at ryge bagover....., eller ihvertfald have en kort rækkevidde per opladning.