Nyt batteri
-
- Indlæg: 7
- Tilmeldt: 23 aug 2009 21:23
Nyt batteri
Jeg har en cykel med et 24v 5ah batteri.. hvis jeg skifter den ud med en 24v 10ah kan cyklen kører længere på en opladning, men hvad med optræk og trækket op ad bakke.. bliver det bedre ??
-
- Site Admin
- Indlæg: 72
- Tilmeldt: 29 maj 2007 16:10
- Min elcykel: Falter P 2.0 E herrecykel. Batteri med 36 V Li-ion og 7,0 Ah. Børsteløs motor i bagerste nav.
Re: Nyt batteri
Hej.
Den indre modstand er mindre jo højere kapacitet batteriet har, så der kan trækkes mere strøm. Det hjælper noget, men måske ikke overvældende. Har du voltmeter på cyklen, så du kan se, hvor meget spændingen falder, f.eks. op ad bakke?
/Kjeld
Den indre modstand er mindre jo højere kapacitet batteriet har, så der kan trækkes mere strøm. Det hjælper noget, men måske ikke overvældende. Har du voltmeter på cyklen, så du kan se, hvor meget spændingen falder, f.eks. op ad bakke?
/Kjeld
-
- Indlæg: 824
- Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
- Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.
Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08) - Geografisk sted: Roskilde
Re: Nyt batteri
Jeg mener ikke at du kan forvente den store forbedring i selve optrækket. Din batterispænding er selvfølgelig med stabil i det. Men du får også en tungere vægt.
Du er selvfølgelig til at lave nogle test med det, og fortælle om det.
Du er selvfølgelig til at lave nogle test med det, og fortælle om det.
-
- Indlæg: 7
- Tilmeldt: 23 aug 2009 21:23
Re: Nyt batteri
Der sidder et lille måler ting på styret.. med 4 dioder.. det er en SCO som er født med et 5 ah batteri.
Re: Nyt batteri
Du får blot mulighed for mindst den dobbelte distance per opladning, da du har dobbelt kapacitet på batteriet ved at gå fra 5 til 10 AH.
Cyklen "styrke" er den samme, da den har noget at gøre med hvordan motoren virker, og den ændres der ikke på, ved at skifte batteri.
Forskellen på vægten ved at gå fra 5AH til 9AH er knap et kilo, så det mærker du næppe ret meget til. Elektronikken og batterikassen er jo nogenlunde det samme, så det giver ikke ekstra vægt.
Erfarings mæssigt får de fleste lidt mere end dobbelt distance ved at gå fra et 5AH batteri til et tilsvarende 10AH batteri.
(Bemærk at AH ikke kan sammenlignes f.eks mellem 24V og 36V systemer, da et 36V system kører længere per AH)
Cyklen "styrke" er den samme, da den har noget at gøre med hvordan motoren virker, og den ændres der ikke på, ved at skifte batteri.
Forskellen på vægten ved at gå fra 5AH til 9AH er knap et kilo, så det mærker du næppe ret meget til. Elektronikken og batterikassen er jo nogenlunde det samme, så det giver ikke ekstra vægt.
Erfarings mæssigt får de fleste lidt mere end dobbelt distance ved at gå fra et 5AH batteri til et tilsvarende 10AH batteri.
(Bemærk at AH ikke kan sammenlignes f.eks mellem 24V og 36V systemer, da et 36V system kører længere per AH)
-
- Indlæg: 7
- Tilmeldt: 23 aug 2009 21:23
Re: Nyt batteri
Okay... Tak for de svar.
Tænker er der noget at spare ved at købe batterierne f.eks i tyskland eller england ??
Tænker er der noget at spare ved at købe batterierne f.eks i tyskland eller england ??
Re: Nyt batteri
Aner det faktisk ikke.
Men som det ser ud lige nu, og du ikke er elektro-ekspert, skal du være klar over om de battericeller du finder i udlandet også passer til din cykel.
Kan du finde det samme batteri burde det selvfølgelig ikke være et problem.
Forskellen på f.eks et blybatteri og et litium batteri er at, styringen af cellerne er væsentlig anderledes i et litiumbatteri, da et litium batteri er styret af elektronik som sidder i selve batteriet. Passer denne elektronik ikke til cyklens øvrige elektronik, hvad sker der så? Et blybatteri har blot 2 poler, så her er det noget nemmere at flikke et batteri sammen af nogle celler.
De mest avancerede litium batterier idag, har endda elektronisk historik oplageret i batteriet, således at man på værkstedet kan se hvordan batteriet har arbejdet i sin levetid, og derved kan man vuderer hvilke spidsbelastninger og fejl der har været, og selvfølgelig abnorme udsving helt ned på celle niveau.
Vil tror at man på et tidspunkt inden så længe vil finde specialværksteder i batterier, da f.eks mange bilværksteder ikke vil have knowhow til at servicerer på de forholdsvis store litium bilbatterier. Jo flere forskellige typer der kommer, jo større vil behovet for specialister blive. Men her er vi nok 5-10-15 år ude i fremtiden.
Kikker man rundt omkring i udlandet er der stor forskel på hvad man benytter, og hvordan. Det kan være mere eller mindre forældet teknologi i forhold til hvad der kan benyttes idag, og fremover ser det ud til at blive endnu mere uoverskueligt.
Nogen leger med ideen om at benytte f.eks 72Volt til elcykler, istedet for f.eks 24/36Volt, men også kvaliteten af de enkelte celler kan varierer alt efter kvalitetskrav fra forhandleren (noname batterier), og dermed gøre det uoverskueligt for den almindelige forbruger hvad der er prisbilligt.
Det korte af det lange er derfor stadigvæk, at problemet med f.eks elbiler, er at battericellerne er meget dyre, hvilket dog stadig gør det økonomisk muligt på elcykelniveau. Skal du ud og have et nyt batteri til en bil snakker vi måske istedet 50.000-150.000kr for et litium batteri.
Så de 2.000-5.000kr som et elcykel litium batteri ligger i, ændrer sig nok ikke foreløbig desværre.
Sammenligner man med et mobiltelefon batteri , som er langt mindre, og benyttes af mange flere mennesker er priserne her jo stadigvæk forholdsvis høje.
Men som det ser ud lige nu, og du ikke er elektro-ekspert, skal du være klar over om de battericeller du finder i udlandet også passer til din cykel.
Kan du finde det samme batteri burde det selvfølgelig ikke være et problem.
Forskellen på f.eks et blybatteri og et litium batteri er at, styringen af cellerne er væsentlig anderledes i et litiumbatteri, da et litium batteri er styret af elektronik som sidder i selve batteriet. Passer denne elektronik ikke til cyklens øvrige elektronik, hvad sker der så? Et blybatteri har blot 2 poler, så her er det noget nemmere at flikke et batteri sammen af nogle celler.
De mest avancerede litium batterier idag, har endda elektronisk historik oplageret i batteriet, således at man på værkstedet kan se hvordan batteriet har arbejdet i sin levetid, og derved kan man vuderer hvilke spidsbelastninger og fejl der har været, og selvfølgelig abnorme udsving helt ned på celle niveau.
Vil tror at man på et tidspunkt inden så længe vil finde specialværksteder i batterier, da f.eks mange bilværksteder ikke vil have knowhow til at servicerer på de forholdsvis store litium bilbatterier. Jo flere forskellige typer der kommer, jo større vil behovet for specialister blive. Men her er vi nok 5-10-15 år ude i fremtiden.
Kikker man rundt omkring i udlandet er der stor forskel på hvad man benytter, og hvordan. Det kan være mere eller mindre forældet teknologi i forhold til hvad der kan benyttes idag, og fremover ser det ud til at blive endnu mere uoverskueligt.
Nogen leger med ideen om at benytte f.eks 72Volt til elcykler, istedet for f.eks 24/36Volt, men også kvaliteten af de enkelte celler kan varierer alt efter kvalitetskrav fra forhandleren (noname batterier), og dermed gøre det uoverskueligt for den almindelige forbruger hvad der er prisbilligt.
Det korte af det lange er derfor stadigvæk, at problemet med f.eks elbiler, er at battericellerne er meget dyre, hvilket dog stadig gør det økonomisk muligt på elcykelniveau. Skal du ud og have et nyt batteri til en bil snakker vi måske istedet 50.000-150.000kr for et litium batteri.
Så de 2.000-5.000kr som et elcykel litium batteri ligger i, ændrer sig nok ikke foreløbig desværre.
Sammenligner man med et mobiltelefon batteri , som er langt mindre, og benyttes af mange flere mennesker er priserne her jo stadigvæk forholdsvis høje.
-
- Indlæg: 824
- Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
- Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.
Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08) - Geografisk sted: Roskilde
Re: Nyt batteri
Mit råd er at du finder ud af hvilken batteri model, som passer til din cykel. Der er lidt forskel i, hvordan at batteri terminalerne sidder fysisk på dit batteri. Når du ved hvilken batteri model, som passer til SCO'en, kan du let sammenligne priser.
-
- Indlæg: 7
- Tilmeldt: 23 aug 2009 21:23
Re: Nyt batteri
Det er dette batteri jeg skal bruge
http://www.fantombike.dk/pi/Schwinn_SCO ... 9_125.aspx
har fundet det til 3300.- som billigste pris i dk
Tænkte bare at det var billigere i udlandet.
http://www.fantombike.dk/pi/Schwinn_SCO ... 9_125.aspx
har fundet det til 3300.- som billigste pris i dk
Tænkte bare at det var billigere i udlandet.