Cykeltrailer der skubber, (elmotor og batteri)

Diskussioner om reservedele m.m.
johnbirk

Cykeltrailer der skubber, (elmotor og batteri)

Indlæg af johnbirk » 25 jan 2010 18:01

Man kan søge på "EV pusher bicycle"
Jeg går og bygger på såden en. Leder efter en motor på 3-500watt.
Tænker på min gamle akku skruemaskine og et 12 v bilbatteri.
Nogen der kender/bygger noget lign?
John, Djurs.

johnbirk

Re: Cykeltrailer der skubber, (elmotor og batteri)

Indlæg af johnbirk » 30 jan 2010 18:35

Her er et par billeder af projektet.
Når den ikke skubber cyklen, kan trækstangen drejes, og den kan bruges som indkøbsvogn/trolley.
(Der kommer en varekasse på senere...)

Jeg satser i første omgang på:
- motor og batterier fra min akku-plæneklipper. ca 500w, 24v.
- Gearing vha poly-v fra vaskemaskine. Topfart ca 15 km/t.
- Ingen controller. Bare en on-off knap på styret.

Flere har tænkt på det samme, feks:
http://evmaine.org/html/ev_trailers.html
Vedhæftede filer
cykeltrailer evpusher2.jpg
cykeltrailer evpusher2.jpg (56.31 KiB) Vist 26140 gange
cykeltrailer evpusher3.jpg
cykeltrailer evpusher3.jpg (54.64 KiB) Vist 26140 gange
elcykeltrailer ev pusher1.jpg
elcykeltrailer ev pusher1.jpg (75.58 KiB) Vist 26140 gange

dk1

Indlæg af dk1 » 31 jan 2010 01:02

Det ser ud til at være et sjovt projekt du har gang i. ;-)

Ikke for at være negativ, men problemet i projektet er "ansvar", hvis du kommer galt afsted. Du er overhovedet ikke dækket forsikringsmæssigt hverken personligt eller over for en eventuel modpart, uanset om det er et dyr, et barn eller anden personskade eller hvad der måtte komme af skade på ting.
I bedste fald må du kun køre på lukkede baner, eller andre steder hvor der ikke er offentlig traffik, men det har jo ikke noget at gøre med om man er dækket forsikringsmæssigt.

Hvis du vil være sikker på at den er lovlig, vil jeg anbefale at tjekke cykelloven ud. Kan du ikke komme under den, skal du under motoriserede køretøjer, men så skal den som minimum godkendes af Færselsstyrelsen.

johnbirk

Indlæg af johnbirk » 31 jan 2010 11:10

Ja det ku værre sjovt at høre en jurist.
Jeg forestiller mig at en el-cykel også må køre med trailer.
Jeg skal selvfølgelig følge reglerne for teknikken, bla at den kun må trække når pedalerne drejer.
Hvordan løser jeg det?
Hvis man ikke har lyst til at køre med skubbe-trailer, kan man bruge traileren som ekstra batteri til sin alm elcykel...

dk1

Indlæg af dk1 » 31 jan 2010 16:05

Tror ikke det er lovligt at motor sidder i en trailer, men der skal være en føler på krank således at motor holder op med at trække hvis du stopper med at træde pedaler rundt.
Et gashåndtag alene er f.eks ikke lovligt.

En elcykel må godt køre med trailer, (som en scooter ikke må) men problmeet er jo at hvis det er trailer der skubber, så får man jo et helt andet træk i f.eks sving eller på grus.
Selv en 250W motor kan få et cykelhjul til at slippe underlaget, og den har jo væsentligt større vægtbelastning end en trailer vil have.

Der kan også være et behov for at motor slår automatisk fra, hvis en håndbremse røres, men det kommer lidt an på hvordan systemet virker.

Vildkat
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Vildkat » 01 feb 2010 16:08

Hej John
Her er en link til lovgivningen.
http://danetech.dk/kabinecykel/?Lovgivning

Nu skal jeg heller ikke ta byggelysten fr dig. Dog komme med et par råd.
1) Et stedet for en tænd og sluk knap, bør du anvende gashåndtaget fra boremaskinen. Så stopper motoren, når du slipper knappen.
2) Genanvend Gearet fra boremaskinen, og stil den i moment stilling. Hvis du bremser, og motoren køre vil den "skralde" videre, når friktionen bliver for stor.

For din egen sikkerhed skyld, så kunne du lave en trailer (eller et lad), som var montere til forhjuls ophænget. Du kan se et eksempel hos Triobike. Den ville påvirke dine styreegneskaber, med trailer skub.

http://www.triobike.dk/

Jeg har selv overvejet en sidevogn til cyklen, som skulle læne sig ned i sving, så den er lettere at styre.

Held og lykke med projektet.

johnbirk

Indlæg af johnbirk » 01 feb 2010 21:58

Hej Vildkat. Du har delvis ret, den der 3-hjulede ting har sikkert osse nogen specielle køre egenskaber? Så hellere din sidevogn.
Det fine ved skubberen her er at den kan bruges til flere formål, og den kan nemt køres ind i bryggers/opgang/bus/tog/supermarked.
Hvis den blev forsynet med et gashåndtag på skub-/trækstang/håndtag, og nogle hjul ala trappesækkevogn, så kan du tage den af din cykel og køre varerne op ad trappen til 4. sal.
Din motor/batteripakke kommer ind og blir ladet, kan bruges af flere alm cykler, og blir ikke hugget!
Og endelig kan den bruges som bærende og skubbende enhed under en alustige, til transport af større gods, se ideen her:
http://www.bikesatwork.com

Vildkat

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)

Indlæg af Vildkat » 02 feb 2010 10:07

Jeg har ikke prøvet en trio bike, men det er vigtig at hjulene er placeret det rigtige sted i forhold til akslen på styret.

En anden løsning til din trailer, er hvis du tager en mountain bike bagende med affjedring, og montere den ved siden af din baghjul. og fastgjort til stellet på din cykel, med fingerskruer.
1) Så kan får du et skub samme sted som dit baghjul. Du kan bære lasten imellem dine baghjul.
2) Med fingerskruerne kan du få sidevognen af.

Hvis du skal ha traileren op få 4 sal, hvorfor anvender du ikke sækkehjul, med 3 hjul, som kan køre op af trapper ?
mvh
Ole

johnbirk

Indlæg af johnbirk » 03 feb 2010 16:17

Hej Ole. Jeg ville gerne se din sidevogn, den har muligheder. Jeg tror dog ikke på noget der ligner et gulv imellem baghjulene, mere på to separate hjul med hver sit sæt tasker el lign.

Vildkat

Indlæg af Vildkat » 08 feb 2010 11:15

Hej John
Nu har jeg ikke bygget min sidevogn, men princippet bygger på efter samme princip som patent 3,572,456 i denne link:
http://www.prc68.com/I/ttw_pat.shtml
mvh
Ole

Besvar