Slider en elcykel mere på dæk?

Diskussioner om reservedele m.m.
Besvar
permacjensen

Slider en elcykel mere på dæk?

Indlæg af permacjensen » 06 aug 2010 17:40

Efter 1/2 år var der ikke mere slidbane (kun baghjulet) på min Kildemoes elcykel. Jeg fik slange og dæk skiftet og nu her 3-4 måneder senere er den gal igen. Jeg kører ikke ræs og syntes ikke jeg bevist kører og bremser.
Måske er det bare nogle møgdæk der er på når man køber cyklen eller hvad ved jeg. Måske er det måden jeg kører på, men nedslidte bliver de. Til sammenligning har jeg kørt på en almindelig cykel i årevis uden nogen problemer med nedslidte dæk.
Denne gang har jeg sagt til cykelsmeden at han skal sætte det bedste dæk, der kan købes for penge på så må vi se.

En anden ting er at jeg to gange har fået skiftet eger på cyklen. Første gang var der gået 5 og anden gang 4.
Jeg aner ikke hvordan det sker, men pludselig er de bare løse. Det er nede hvor de er udfaset ved navet (hedder det vist) de knækker over.
Og igen jeg kører ikke råddent eller vildt eller på grusveje så jeg fatter det ikke. Tror bare det er en møgcykel.
Den står mere hos cykelhandleren end hjemme.

Vildkat
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Slider en elcykel mere på dæk?

Indlæg af Vildkat » 10 aug 2010 08:30

På en almindelig cykel slider man baghjulet mere end forhjulet, og jeg syntes at en elcykel, med træk på begge hjul, har et mere jævn slid på dækkene. Det kan ikke betale sig at bytte om på dækkene, når der er to hjuls træk. Der vil dog være en større vægtmæssig belastning af baghjulet pga batteriet, og personen.
Mht spængte eger så har jeg haft problemet, med min gamle 40kg cykel, at egerne knækkede mod fælgen efter 1½ år tid, men belastningen var lang højere end din Kildemose cykel.

DER MÅ VÆRE ANDRE BRUGERE AF KILDEMOSE CYKLER SOM KAN DELTAGE I DEBATTEN.

En årsag kunne være om det er stål eller aluminium eger. Den ene type er vist mere "sprød", men spørg hellere en cykelsmed om det.

allancyklen

Indlæg af allancyklen » 11 aug 2010 20:46

Kan det være fordi man er tilbøjelig til at køre mere ?
Bare en tanke

dk1

Indlæg af dk1 » 12 aug 2010 00:14

:D
Måske et godt bud.... ;-)

Det kunne jo også være at man accelererer og bremser meget mere, da man jo lige har fået en omgang ekstra power i cyklen....

Det med egere kunne godt skyldes at der er kørt for langt tid på for løse egere, eller for stramme egere, eller for tynde egere.... er de først skadet, får det nok aldrig ende.

permacjensen

Indlæg af permacjensen » 13 aug 2010 18:46

Tja, så røg der igen en på vej hjem fra arbejde. Tror det er noget billigt møg Kildemoes har sat på. Forhandleren skifter da også uden beregning, men jeg må undvære cyklen 1 uge hver gang.

Vildkat
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Vildkat » 15 aug 2010 10:33

Jeg kan godt forstå at forventingerne er højere til end dansk elcykel til de 12000kr, end til en kinetisk elcykel til <5000kr.
De oplevelser som du har haft, burde du ikke ha oplevet. :(

Jeg kan ikke se en løsning for dig, du er dog under de 2 års fabrik garanti.

permacjensen

Indlæg af permacjensen » 13 sep 2010 14:01

Jeg er begyndt selv at skifte når der gå et eger. Det tager mig kun 15 -20 minutter og jeg skal derfor ikke undvære cyklen 1 uge eller mere hver gang.
Jeg opdagede at de eger der sad på var 2 mm op sidst jeg var hos cykelsmeden var han begyndt at sætte 2.33 mm eger på. Om det så skulle blive bedre af det ved jeg ikke, men det er de tynde der knækker. På min gamle Batavus Flying Dutchman cykel er der 2,33 mm bag og 2 mm foran.
Jeg kommer jo nok ikke uden om at jeg på et tidspunkt må skifte alle eger (eller hjulet) og få det rettet op.

Herud over så virker de 3 forskellige hjælpeprogrammer ikke. Uanset hvilken den står på er batteriet brugt efter lige lang tid og jeg kan ikke mærke nogen forskel, uanset hvor den står.

Det nytter ikke at re-sette systemet.
Selv om cyklen kun er et år gammel er jeg meget tæt på at smide den i containeren og købe et andet mærke....
Som jeg tidligere har nævnt nytter det ikke at skrive til fabrikken og cykelhandleren er nu hjælpsom nok, men han er en gammel mand der burde være stoppet for mange år side og han kan bare ikke lave den.

Henning2

Indlæg af Henning2 » 13 sep 2010 17:54

Med hensyn til slitage på hjulene, er det godt at anbringe en retteskinne parrelelt med baghjulet, skinnen skal være så lang , at den kan nå op til forhjulet og forhjulet skal også være parrelelt, såfremt hjulene ikke kører parrelelt vil det betyde ekstra slid, pas på ikke at komme til at beskadige ledningerne når du stiller på baghjulet.
hilsen Henning

permacjensen

Indlæg af permacjensen » 15 sep 2010 09:25

Henning2 skrev:Med hensyn til slitage på hjulene, er det godt at anbringe en retteskinne parrelelt med baghjulet........
Det er vist lidt for avanceret til mig -er der et sted hvor man kan få en nærmere beskrivelse?

Henning2

Indlæg af Henning2 » 15 sep 2010 11:43

permacjensen skrev:
Henning2 skrev:Med hensyn til slitage på hjulene, er det godt at anbringe en retteskinne parrelelt med baghjulet........
Det er vist lidt for avanceret til mig -er der et sted hvor man kan få en nærmere beskrivelse?
Hej P Jensen
En anden måde er, at du måler afstanden fra hjulgaflen ind til fælget dette mål skal så være ens i begge sider, det forudsætter at dit stel er lige.
hilsen Henning

Besvar