Yamaha centermotor periodisk ude af sync

Diskussioner om reservedele m.m.
Besvar
sidenius
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04 okt 2019 19:26

Yamaha centermotor periodisk ude af sync

Indlæg af sidenius » 06 aug 2020 18:08

Jeg håber der er nogen herinde med indsigt i motorproblemer.
Sagen er, at min kones MBK elcykel med Yamaha centermotor opfører sig noget bekymrende.
Den kører virkelig fint, indtil den bliver friktionsvarm efter et par kilometer.
Pludselig begynder der at komme høje periodiske skraldelyde fra motoren og den mister i den forbindelse trækket.
Mislydene kan være kortvarige og ind imellem længere varende, men de er tilbagevendende, når først cyklen har kørt et stykke tid.

Min umiddelbare diagnose er, at tandhjulene på en eller anden måde ikke sync'er - altså lidt som når tandhjulene i gearkassen på motoren ikke lige falder i hak, hvis man ikke får gearstangen helt i position (ikke at det nogen sinde er sket for mig :D )
Det lyder ikke som om, at det har noget som helst at gøre med slidte kuglelejer, men at det har relation til selve den mekaniske overførsel mellem tandhjulene.
Den er forlængst på den anden side af garantien, så der er ikke nogen hjælp at hente der.

Jeg er i al ubeskedenhed ret fiks på fingrene og tager gerne udfordringen op med at skille motoren ad, men det ville være rart at vide lidt om, hvad jeg skal kigge efter.
Umiddelbart håber jeg selvfølgelig på, at det er noget så banalt som manglende eller stift fedt, der blot skal udskiftes så delene glider ordentligt, men frygter at det drejer sig om slidte tandhjul.
På den anden side, så burde det vel være til at finde nye sliddele til en overkommelig pris på eBay eller andre steder? Gode råd til, hvor man køber den slags tages imod med kyshånd)

Willumsen53
Indlæg: 95
Tilmeldt: 06 aug 2016 14:44
Min elcykel: Batavus Stream 2017
Geografisk sted: Holte

Re: Yamaha centermotor periodisk ude af sync

Indlæg af Willumsen53 » 10 aug 2020 12:07

Hej Sideneus

Jeg har selv en Yamahamotor på min Batavus, men kender ikke noget til dit problem. Jeg tænker dog, at ikke er tandhjul i motoren. Skulle der været det i en elmotor?
Mvh
Peter

Cykel: Batavus Stream 2017 med Yamaha 250 W og 80 nm.

sidenius
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04 okt 2019 19:26

Re: Yamaha centermotor periodisk ude af sync

Indlæg af sidenius » 10 aug 2020 14:59

Ja, der skulle da gerne være tandhjul indeni.
Der skal jo være noget mekanisk til at overføre hjælpekraften fra elmotoren til kranken

Willumsen53
Indlæg: 95
Tilmeldt: 06 aug 2016 14:44
Min elcykel: Batavus Stream 2017
Geografisk sted: Holte

Re: Yamaha centermotor periodisk ude af sync

Indlæg af Willumsen53 » 11 aug 2020 08:32

På min cykel sidder motoren i kranken. Der er derfor kun behov for et tandhjul - det som kæden sidder på.
Mvh
Peter

Cykel: Batavus Stream 2017 med Yamaha 250 W og 80 nm.

Besvar