Der oplyses generelt om, at cykel batterierne holder til ca. 500 opladninger.
Jeg har et nyt Phyllion Smart BMS batteri på 37V 10 Ah.
Menes der 500 opladninger på et helt tomt batteri og så 1500 hvis der sjat oplades dagligt uanset der næsten ikke er kørt på cyklen.
Eller er det også 'kun' 500 hvis der sjat lades dagligt i ganske små 'bidder'?
Fortsat god aften
René
Sjat opladning eller fuld...
Re: Sjat opladning eller fuld...
Det er sammenlignings tal, da det ikke er praktisk muligt at lave 500 fulde opladninger, da man jo så skulle køre hjem mange gange delvist på tomt batteri.
Med hensyn til litium batterier, (uanset om det er til mobil eller elcykel) så er det bedst at sjat oplade så meget som muligt, da det forlænger batteriets levetid.
Dybde afladninger slider meget mere end mange sjatopladninger, og så er det også den rigtige måde at blive vant til sjatopladninger på uanset om det er en elbil eller en elcykel, da man dermed altid drager ud i samfundet med et fuldt opladet batteri.
Et stort batteri har derfor IKKE den fordel at man næsten aldrig skal oplade, men det giver de fordele at man KAN køre lange ture, og levetiden normalt er noget længere. Derfor er et stort batteri på sigt derfor også den billigste, men er selvfølgelig dyrere i indkøb.
Med hensyn til om det hedder 500-600-800-1000-1500-2000 opladninger osv så er det meget forskelligt hvad producenten siger, men ovenstående princip gælder dem alle, og så er der måske også lidt salgsgas imellem også.
Generelt har pris og kvalitet dog noget med hinanden at gøre....
Med hensyn til litium batterier, (uanset om det er til mobil eller elcykel) så er det bedst at sjat oplade så meget som muligt, da det forlænger batteriets levetid.
Dybde afladninger slider meget mere end mange sjatopladninger, og så er det også den rigtige måde at blive vant til sjatopladninger på uanset om det er en elbil eller en elcykel, da man dermed altid drager ud i samfundet med et fuldt opladet batteri.
Et stort batteri har derfor IKKE den fordel at man næsten aldrig skal oplade, men det giver de fordele at man KAN køre lange ture, og levetiden normalt er noget længere. Derfor er et stort batteri på sigt derfor også den billigste, men er selvfølgelig dyrere i indkøb.
Med hensyn til om det hedder 500-600-800-1000-1500-2000 opladninger osv så er det meget forskelligt hvad producenten siger, men ovenstående princip gælder dem alle, og så er der måske også lidt salgsgas imellem også.
Generelt har pris og kvalitet dog noget med hinanden at gøre....
Re: Sjat opladning eller fuld...
Det har jeg nu ikke haft problemer med, da jeg sagtens kan vurdere hvornår jeg skal hjemad på min motionstur. Hidtil har jeg kørt batteriet ned til et absolut minimum, men forstår jeg dig ret, så er det forkert.dk1 skrev:Det er sammenlignings tal, da det ikke er praktisk muligt at lave 500 fulde opladninger, da man jo så skulle køre hjem mange gange delvist på tomt batteri.
Mit spørgsmål gik på, om det var 500 fulde (eller næsten fulde) opladninger der reklameres med, eller det er 500 sjat ladninger på daglig basis.
Er det det sidste, så holder batteriet næppe mere end højst ét år, hvor jeg nok havde forventet - med mine opladninger hver tredje dag - at det kunne holde væsentligt længere.
Men måske forstår jeg slet ikke dit svar
Re: Sjat opladning eller fuld...
Det er korrekt at den måde du benytter batteriet på giver den korteste levetid.
500 fulde opladninger er ikke praktisk muligt, da man jo heller ikke må lade batteriet ligge uopladet..... Kan du teoretisk 500 dage i træk køre batteriet tomt hver dag ville det passe.
500 fulde opladninger er ikke praktisk muligt, da man jo heller ikke må lade batteriet ligge uopladet..... Kan du teoretisk 500 dage i træk køre batteriet tomt hver dag ville det passe.
- Arvicola Terrestris
- Indlæg: 53
- Tilmeldt: 28 apr 2014 10:53
- Geografisk sted: København
Re: Sjat opladning eller fuld...
De opgivet 500 opladninger er som nævnt tidligere et teoretisk tal. Lad os starte med hvad én opladning/afladning er:Kildemoes skrev:Det har jeg nu ikke haft problemer med, da jeg sagtens kan vurdere hvornår jeg skal hjemad på min motionstur. Hidtil har jeg kørt batteriet ned til et absolut minimum, men forstår jeg dig ret, så er det forkert.dk1 skrev:Det er sammenlignings tal, da det ikke er praktisk muligt at lave 500 fulde opladninger, da man jo så skulle køre hjem mange gange delvist på tomt batteri.
Mit spørgsmål gik på, om det var 500 fulde (eller næsten fulde) opladninger der reklameres med, eller det er 500 sjat ladninger på daglig basis.
Er det det sidste, så holder batteriet næppe mere end højst ét år, hvor jeg nok havde forventet - med mine opladninger hver tredje dag - at det kunne holde væsentligt længere.
Men måske forstår jeg slet ikke dit svar
Du har et fuldt opladet batteri
Du bruger 20%
Du oplader fuldt
Så bruger du 50%
Oplader igen fuldt
Så bruger du 30%
Oplader fuldt
Du har nu brugt 20% + 50% + 30% = 100% = en fuld afladning/opladning (same same).
Tallet 500 for opladnings/afladnings cyklusser betyder at batteriet på dette tidspunkt teoretisk kun har 80% kapacitet i forhold til da du købte det. Hvis du på købs tidspunktet kunne køre 100km på en opladning, så kan du efter 500 cyklusser kun forvente at kunne køre 80km.
Men der er mange faktorer der afgør hvordan dit batteri har det efter efter 500 cyklusser, der er for eksempel ikke godt at: aflade det fuldt, oplade når det er meget koldt, overlade batteriet (kræver dårlig teknik eller en fejl), efterlade et fuldt opladt batteri i en 80 graders varm bil, oplade i en solfyldt vindueskarm.
Så dit batteri dør ikke, det bliver langsomt dårligere. Men oplad gerne dit batteri på daglig basis, begræns at tømme det fuldstændigt.
/Philip
Re: Sjat opladning eller fuld...
Hej PhilipArvicola Terrestris skrev:
De opgivet 500 opladninger er som nævnt tidligere et teoretisk tal. Lad os starte med hvad én opladning/afladning er:
Du har et fuldt opladet batteri
Du bruger 20%
Du oplader fuldt
Så bruger du 50%
Oplader igen fuldt
Så bruger du 30%
Oplader fuldt
Du har nu brugt 20% + 50% + 30% = 100% = en fuld afladning/opladning (same same).
Tallet 500 for opladnings/afladnings cyklusser betyder at batteriet på dette tidspunkt teoretisk kun har 80% kapacitet i forhold til da du købte det. Hvis du på købs tidspunktet kunne køre 100km på en opladning, så kan du efter 500 cyklusser kun forvente at kunne køre 80km.
Men der er mange faktorer der afgør hvordan dit batteri har det efter efter 500 cyklusser, der er for eksempel ikke godt at: aflade det fuldt, oplade når det er meget koldt, overlade batteriet (kræver dårlig teknik eller en fejl), efterlade et fuldt opladt batteri i en 80 graders varm bil, oplade i en solfyldt vindueskarm.
Så dit batteri dør ikke, det bliver langsomt dårligere. Men oplad gerne dit batteri på daglig basis, begræns at tømme det fuldstændigt.
/Philip
Tusind tak for din meget uddybende og omfattende redegørelse. Den er jeg rigtig glad for.
Lige oplysninger jeg kan bruge og forstå.
Endnu engang tusind tak for din hjælp.
René
Re: Sjat opladning eller fuld...
Fint indlæg med gode råd til hvordan du får mest ud af dit batteri
https://www.smartcykler.dk/blog/elcykelbatteri/
/Søren
https://www.smartcykler.dk/blog/elcykelbatteri/
/Søren