Easy-Run fra Move Easy

Fortæl om din elcykel og vis gerne et billede.
boeckstyns
Geografisk sted: København

Re: Easy-Run fra Move Easy

Indlæg af boeckstyns » 05 jan 2013 00:52

Der findes uden tvivl mange rigtig ringe værksteder rundt omkring! Jeg har arbejdet i cykelforretninger i omtrent 10 år nu og alle som én har været dybt paniske hvis der kom en el-cykel ind til reparation. Jeg tror virkelig at cykelforhandlerne er nødt til at omstille sig så hurtigt som muligt for at have en chance i fremtiden da der vist ikke kan være nogen som helst tvivl om at el-cyklerne kommer til at tage en meget større markedsandel i fremtiden.
Men der synes at være en eller anden branchemæssig modvilje mod den udvikling. Frygten for det fremmede måske? Den er jo ikke helt ukendt i Danmark...

Men jeg må også indrømme at når du fortæller om at i en nær fremtid skal telefonen og cyklen kommunikere bliver jeg helt stakåndet. Snart skal man jo virkelig være en habil elektroingeniør for at kunne forstå hvad der foregår rent teknisk. Og for at kunne reparere noget hjælper det jo gerne at man forstår det.
Men det lyder jo helt afsindigt spændende! Mulighederne er jo virkeligt uanede! Jeg skal vist igang med at lære noget mere om elektronik!

permacjensen

Indlæg af permacjensen » 09 jan 2013 11:35

Jeg spurgte Fantombike men han kunne ikke fortælle hvad der var galt med motoren. Jeg tvivler nu også på det er noget jeg vil begynde at røre ved selv, garanti eller ej.
Men det kan da godt have været magneterne, først larmede det lidt men det blev så værre og værre, men den kørte nu fint nok alligevel.
Jeg syntes det er ok, at MoveEasy skifter motoren til en ny men de burde nu nok sørge for at forhandleren har, dels en på lager og dels har lov til at udskifte til en ny med det samme.
Efter et par dage fik jeg et midlertidigt hjul/motor sat på så jeg kunne køre igen og en uge senere kunne jeg så komme ned igen og få udskiftet til et nyt.
Det betyder alt andet lige en ekstra tur frem og tilbage til forhandleren og han ligger jo ikke lige om hjørnet.

boeckstyns
Geografisk sted: København

Indlæg af boeckstyns » 16 jan 2013 01:24

Øv. Det er jo ellers altid spændende med fejlbeskrivelser...

Og er det forøvrigt ikke meget normalt at man bliver nødt til at efterlade sin cykel hos reparatøren for at få den repareret? El eller ej...

permacjensen

Indlæg af permacjensen » 21 apr 2013 13:10

Tja, så var den gal igen.
Efter jeg fik ny motor i december stod cyklen i garage vinteren over og i sidste uge startede jeg så op med at cykle til arbejde.
Femte dagen, altså i fredags kom der pludselig en høj lyd fra motoren og det var slut med nogen form for hjælp.
Jeg cyklede så de sidste 10 kilometer til arbejdet, i modvind og uden hjælp.
Lånte firmabilen og kørte til Fantombike i Brøndby. Allerede om aften blev jeg ringet op at hjulet (motoren) var skiftet til en ny. Samtidig havde de som et plaster på såret strammet kæden og justeret diverse ting. Det hele uden beregning. Imponerende god service, syntes jeg.

Cyklen kører også som ny da jeg hentede den lørdag.

Men når det er sagt så er status efter 1 år (minus 3 1/2 måneds vinterpause)
1. Defekt lader bytter
2. Defekt motor skiftet
3. Defekt motor skiftet

Det er altså ikke godt nok. Jeg gav 16.000 for cyklen i den tro at det var en kvalitetscykel jeg ikke ville få problemer med.
Jeg købte denne cykel på anbefalinger fra b.la. dette board og Fantombikes hjemmeside. Mine forventninger var måske højere end mine oplevelser, vil jeg nok sige.
Måske var det bare en mandagsmaskine men jeg ved nu ikke for motoren er skiftet 2 gange nu.
Men på trods af alt dette er jeg glad for cyklen den kører virkeligt godt og mine tidligere oplevelser med Kildemoes var værre, så Elcykler er måske bare ikke så stabile endnu.

Vildkat
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Vildkat » 24 apr 2013 08:28

En almindelig cykel kan få mekaniske problemer, og har mekanisk slid.
En elcykel kan få mekaniske og elektriske problemer, samt elektrisk slidtage (batterier) og mekanisk slid.
Indenfor elektronik taler man der en levetid på komponenterne. Urenheder i processen og fysiske tolerance gør at komponenter stopper med at virke.
Laderen har en typisk komponent fejl, og jeg er sikker på at laderen er optimeret mht indkøb af elektronik komponenter. Så det er ikke de dyreste komponenter som er valgt.
En elmotor har både kuglelejer og vinklinger som kan give problemer. En motor bliver varm, når den køre. Forstiller man sig at motoren bliver blokkeret, så vil vinklingerne blive varme, og lakken som isolere hver vinkling til sidst brande af. En magnet kan også løsne sig, og give problemer.

Man skal have et realistisk forhold til en elcykel, og glæde sig over den hjælp man modtager fra cyklen, samt have en god garanti. Fordi en elcykel har en større risiko for få fejl, go derfor bliver elcyklen levetid ikke højere end 3-5 år, dertil kommer udviklingen af batterierne i form og kapacitet. Over de sidste 3 år er 24 volt systemer blevet færre, og stel monteret batterier er kommet frem.

permacjensen

Indlæg af permacjensen » 07 maj 2013 13:34

Nej jeg forventer ikke at en El-cykel holder evigt, men som jeg skrev er der gået under et år siden jeg købte cyklen og med 3-4 måneders total pause i vinter.
Men den kører fint nu men jeg syntes den nye motor larmer lidt mere end den der var på fra start.
Opdagede først i dag at det nye hjul der er sat på, er metalfarvet hvorimod det oprindelige er sort. Men jeg har faktisk ikke langt mærke til om det første jeg fik på, også var metalfarvet.
Det ser lidt dumt ud med 2 forskellige farver hjul.

permacjensen

Indlæg af permacjensen » 14 jun 2013 19:52

Så er den gal igen. På vej hjem fra arbejde efter 5 kilometers cykling og med ca 25 km tilbage i stærk modvind, lød der et højt "pling" i motoren og det var slut med hjælp.
Det er nøjagtigt samme fejl som sidst!?, tror jeg.
Det er dybt utilfredsstillende. Om det er nogle halvdårlige reparationer der udskiftes med de andre gange ved jeg ikke, men det skulle jo gerne holde mere end et par måneder.
Nåh, men Fantombike må have den til rep. igen......

Vildkat

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)

Indlæg af Vildkat » 15 jun 2013 08:29

Jeg kikket lidt på din cykel syge historie....
At din lader gik i stykker er helt sikkert et tilfælde.
Jeg tror ikke at problemet med din cykel er løst.

Ved du om din motor blev skiftet ? (en ny motor vil være blank i det).

For mig at se, må du have en kombinationsfejl på cyklen.
Lad os antage motoren har en fejl, som er at en af spolerne har meget lavere modstand. I det tilfælde vil motoren kunne køre rundt. Dog vil den ene kontroller udgang blive belastede mere hver gang at den trække strømmen. Når transistoren brænder af, holder motoren op med at fungere.
Så bliver hele kontrolleren boksen udskiftede, og hele forløbet vil gentage sig.

Elcykel branchen burde tilbyde låne elcykler, som bilværkstederne har lånebiler.

permacjensen

Indlæg af permacjensen » 15 jun 2013 08:47

Jeg forstår ikke lige hvad du mener at en ny motor vil være blank i det. Men den så ny ud begge gange, men det ændre jo ikke ved at den første stod af efter ca 10 måneder og de to andre eter et par måneder.
Mon ikke Fantombike læser det du skriver så de kan se om der er noget om det du skriver,
Ellers siger jeg det når jeg afleverer cyklen.

For mig er det ikke så vigtigt med en lånecykel, men det er vigtigt at cyklen er til at stole på. Jeg cykler jo langt og er ikke helt ung længere så det skal bare være i orden.

Vildkat

Indlæg af Vildkat » 16 jun 2013 22:39

Min pointe er, hvis du har kørt med din cykel i 10mdr, vil motoren se brugt mat eller snavset ud. Salt og snav må have sat sit spor på motoren.

Besvar