Easy-Run fra Move Easy

Fortæl om din elcykel og vis gerne et billede.
permacjensen
Indlæg: 81
Tilmeldt: 11 jun 2010 11:43

Re: Easy-Run fra Move Easy

Indlæg af permacjensen » 26 jun 2013 19:42

I dag fik jeg hentet min cykel hos Fantombike i Brøndby. Ud over Jens Kristensen, som jeg har talt med ved tidligere besøg, var også ejeren Anders Kristensen, som mig bekendt normalt opholder sig i Hornsyld, til stede.

Det kom der en god snak ud af syntes jeg.

Der var monteret/skiftet motor. Denne gang var det den oprindelige der så i mellemtiden var repareret og kommet tilbage fra fabrikken i Tyskland. Ifølge Anders og Jens fortalte fabrikken at det var motoren der var defekt og der var ikke noget galt med Controlleren?

Som tidligere nævnt er det tredie gang jeg får motoren skiftet og da Anders blev klar over det mente han nu også der kunne være noget galt med Controlleren, uanset hvad fabrikken ellers mener.

En anden nok så væsentlig ting jeg blev klar over ved et tilfælde var at cyklen, der er udstyret med det største batteri (11,6 Ah), burde kunne holde til mere end 35 kilometer på en opladning.
Lige siden jeg fik cyklen for lidt over et år siden har jeg brugt stort set alt strømmen efter de 35 kilometer. Jeg har kørt på trin 4 (af 6) med en gennemsnitsfart på 22 km/t og i 7 gear. Hvis jeg satte hjælpen op til øverste trin løb jeg tør for strøm allerede efter 20-25 kilometer. Der er naturligvis mere i den når jeg har lidt eller meget medvind, men selv med meget lidt modvind blinker den for opladning inden jeg når de 30 kilometer.
Jeg har tidligere nævnt dette for John, der var i butikken de forrige gange, når jeg afleverede cyklen, men jeg forstod at det var vist meget normalt.
Derfor undrede det mig også, at Fantombike kilometer angivelser var så langt fra det jeg havde oplevet. Men tænkte at de havde en på 70 kilo (Jeg selv vejer 95) og stille vejr ved testen.

Dette fik jeg snakket med Anders om og han fortalte at dette også kunne skyldes et problem i Controlleren!
Nu er det lige som om, alt er faldet på plads. Alle de fortræffeligheder som cyklen ifølge hjemmesiden skulle være i besiddelse af står og falder med en defekt Controller?

Jeg aftalte med Anders, at de får en Controller hjem og ringer til mig så jeg kan komme ned og få den skiftet. Så vil Fantombike selv tage slagsmålet med fabrikken om ikke andet så kan det bruges som test på at 2012 årgangen måske ikke var så god. Jeg fik fortalt at der er en anden med med samme cykel/årgang der har samme problemer.

Uanset om det er fabrikken eller hvem der har skylden så falder dårlige oplevelser tilbage på Fantombike. Skal det rettes op og endda vendes til en fordel så ligger bolden hos Fantombike.

permacjensen
Indlæg: 81
Tilmeldt: 11 jun 2010 11:43

Re: Easy-Run fra Move Easy

Indlæg af permacjensen » 02 jul 2013 14:27

Jeg har taget cyklen i brug efter jeg har fået ny/renoveret motor for tredje gang. Det vil sige at cyklen på det første år har haft 4 motorer. Cyklen kører fint, men allerede på min første tur kommer der klik fra motoren når jeg cykler. Ikke særligt højt men nok til at jeg kan høre det. Ved nærmere eftertanke er jeg ikke sikker på at, der ikke også har været de samme klik siden den første motor blev skiftet, men nu har jeg nok været mere opmærksom på dette, denne gang.

Jeg tror kun det er en spørgsmål om tid før motoren brænder sammen igen og derfor lader jeg den stå i garagen til FantomBike får de nødvendige reservedele (controler) hjem så jeg ikke igen skal cykle 30 kilometer uden hjælp hvis motoren igen står af.

Vil også gerne se om det kan hjælpe på den manglende ydelse der aldrig har været som lovet.

permacjensen
Indlæg: 81
Tilmeldt: 11 jun 2010 11:43

Re: Easy-Run fra Move Easy

Indlæg af permacjensen » 04 jul 2013 22:36

Nu fik jeg endelig en ny controller. Jeg må nok sige at det er noget af en forandring. På den første tur i Brøndby på et par kilometer kunne jeg mærke tydelig forskel.
Ikke noget der klikker længere, men nok mere bemærkelseværdigt var det som om cyklen trækker langt bedre end tidligere.
Her til aften gav jeg den så en længere test. En tur Arresø rundt, 40 kilometer, med både medvind, modvind og sidevind (let). For at teste ydelsen havde jeg besluttet at køre med max. hjælp på hele turen og i højeste gear så vidt muligt.
Aldrig har det gået så stærkt over så lang en strækning og da jeg kom hjem var der 2 streger tilbage på batteriet.
Som tidligere nævn har jeg ikke kunnet køre mere end 35 kilometer på middel hjælp så mon ikke problemet var Controlleren.

Nu vil jeg håbe det holder og så glemmer jeg nok det første år med besvær og en cykel der ikke var som lovet.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Easy-Run fra Move Easy

Indlæg af Vildkat » 04 jul 2013 23:11

Tillykke med din "nye cykel" :)
Det glæder mig, at der kom skub i sagerne.

TrineLouise
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 maj 2010 09:37
Kontakt:

Re: Easy-Run fra Move Easy

Indlæg af TrineLouise » 05 jul 2013 08:23

Det lyder som om I endelig har fundet den grundlæggende fejl - håber du har god el-cykeldrift fremover!

permacjensen
Indlæg: 81
Tilmeldt: 11 jun 2010 11:43

Re: Easy-Run fra Move Easy

Indlæg af permacjensen » 05 jul 2013 10:43

Tak for det vildkat, dine bemærkninger tidligere har haft afgørende betydning for fejlen blev fundet.
Jeg er tilfreds med at det netop var hos Fantombike jeg købte cyklen, de kan jo ikke gøre for at fabrikken leverer en cykel der giver disse problem. Og når sådan noget sker, sjældent eller ej, er servicen vigtig.
En ting jeg vil opfordre Fantombike til at gøre. Når der skrives på disse sider på elcykling.dk om produkter købt hos Fantombike, skal i også gå ind og kommenterer. Jeg ved jo i læser det, ligesom i har link fra jeres hjemmeside til denne blog.

Lad mig sakse afsluttende mail ind fra Fantombike ind her

Hej Per

Det lyder super godt at vi har fundet "de vise sten" .... :-)

Det er første gang vi oplever dette med Move Easy, men vil selvfølgelig være noget vi vil være mere opmærksom på fremover. Som jeg fortalte i Brøndby butikken har jeg oplevet noget lignende hos et andet mærke, og derfor blev jeg ekstra opmærksom, da jeg hørte din forklaring. Heldigvis....

Problemet er ikke almindeligt anerkendt hos producenter (måske pga det måske ikke sker ret ofte), men noget vi hos FantomBike har lagt mærke til, netop fordi vi ikke laver andet. Derfor tror jeg ikke at ret mange almindelige cykelmekanikere ville opdage det.
Vi har mere end 2.000 elcykler ude at køre, og har måske registreret et sted mellem 5 og 10 lignende tilfælde ialt, og i løbet af de sidste 2-3 år.

Problemet med at opdage et sådan problem er desværre også, at det kræver præcis og klar kommunikation mellem elcykel-bruger og værksted, da det stadigvæk er svært at måle med instrumenter i et værksted.

F.eks det med "klik lyde" fra motor vil vi "skrive bag øret", da hvis det måske er et symptom og ikke en tilfældighed, jo er let for os at være opmærksomhed på.
Personligt har jeg dog en fornemmelse for, at der findes forskellige grader af problemet.

Jeg sender denne email til Move Easy, samt til FantomBike Brøndby også, men jeg er slet ikke i tvivl om at du selvfølgelig får 2 års garanti på både controller og motor.

Hvis du prøver at køre batteriet helt tomt for strøm på et tidspunkt, og du dermed ved hvor mange km DU nu kan rykke ud af batteriet på en hel opladning, vil jeg mægtig gerne have en hilsen.

Med venlig hilsen
Anders

permacjensen
Indlæg: 81
Tilmeldt: 11 jun 2010 11:43

Re: Easy-Run fra Move Easy

Indlæg af permacjensen » 13 sep 2013 14:24

Lidt status opdatering
Der er gået nogle måneder siden jeg fik cyklen hjem igen, og den kører rigtigt godt.
Ærgerligt at der skulle gå så lang tid før cykling er som den burde være fra start af.
Nu vil jeg håbe det holder også fremover.
Cyklen kører længere på en opladning men kommer ikke op på de lovede 70 km.

I øvrigt, bag på batteriet står der ANSMANN, men er det ikke Panasonic, der laver disse batterier?

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Easy-Run fra Move Easy

Indlæg af Vildkat » 13 sep 2013 17:09

Panasonic er celle producenten, og flere celler sammen bliver til et batteri. Et batteri kan være samlet af et andet firma.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Easy-Run fra Move Easy

Indlæg af dk1 » 13 sep 2013 20:46

Nu er det med antal km per opladning lidt en abstrakt ting, og Move Easy Easy Run er et godt eksempel på hvorfor. Den model holder en høj tophastighed på næsten 30km/t, hvis man benytter højeste hjælpe niveau 6, og man blot træder moderat godt til.

Skal man sammenligne med andre systemer skal man ned i trin 3-4 stykker, hvilket betyder at tophastigheden kommer ned på de ca. 23-25km/t i snit. Det vil give en del flere km per opladning, men tilgengæld en lidt længere rejsetid.

Det samme gælder også BH cyklerne, hvor man let kan holde en gennemsnits hastighed på de 30km/t, hvilket selvfølgelig også vil give et lavere antal km per opladning.
På BH skal man faktisk helt ned i trin 1 af 4 for at holde gennemsnits hastigheden nede på et "normalt" hastigheds niveau i sammenligning med andre typiske elcykler.

Til gengæld syntes jeg at begge mærker kører lidt langsommere end mange andre typer af elcykler gør, når man kører i batteriets "bund", hvilket sikkert skyldes at man hos de 2 mærker har valgt en anden både at administrerer batteri kapaciteten på. (Cyklen kører hurtigere på et fuldt batteri)
Det gør så bare at man nok er mere tilbøjelig til at oplade oftere hvilket jo ikke er nogen dårlig vane....

BH cyklerne er moment styret, og kan yde op til pedaltråds hårdhed gange 300%, hvilket kan give nogle fantastiske accelerationer uanset om det er ved vej eller offroad kørsel.
Move Easy er impuls styret alene, hvilket vil sige at man kan køre med høj hjælp fra elsystemet, men kun selv lader som om man cykler.

Blot et par eksempler på at det er meget svært at sammenligne batteri kapacitet, og selvfølgelig hvordan cyklerne føles at cykle med, på tværs af mærker/elsystemer uden at gøre det fysisk.

permacjensen
Indlæg: 81
Tilmeldt: 11 jun 2010 11:43

Re: Easy-Run fra Move Easy

Indlæg af permacjensen » 24 sep 2013 12:03

Så er den gal igen....

Her til morgen stod motoren eller Controller af igen. Jeg var ellers så glad for cyklen, havde endda købt en ny lader så jeg ikke behøvede at slæbe den med på arbejde.
Det er altså ikke i orden at cyklen kun kører nogle få måneder mellem hver reparation med samme fejl.

Besvar