Kvickly elcykel med LiFePO4

Hvor købes elcyklen? Aktuelle tilbud og forhandlere.
Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Kvickly elcykel med LiFePO4

Indlæg af Vildkat » 16 okt 2010 16:53

Jeg har også en T-hansen elcykel. Den fungerede udemærket. Er blevet test kørt over de 28 km som non-stop kørelse.
Udover rust på skruer efter 3 mdr har jeg ikke noget at kritisere den for.

Fordele.
Prisen og et nyt batteri koster kun omkring 2200kr.
Har diode forlygte (til forskel for Mustang elcykel.)

Minus:
Ruster i skruerne (men bemærk at dette gælder ikke nødvendigvis for Mustang cykel)
Motoren larmer ved lav hastighed.
En smagsag: mangler et gashåndtag.
har ikke en kurv. (Mustang har en kurv med i prisen).
Hvid farve ser man skidt mere på.

Thoralor
Indlæg: 90
Tilmeldt: 29 jun 2010 13:48
Min elcykel: Mustang from Kvickly, Diavelo mountainbike, Diavelo EEcykel
Geografisk sted: Næstved

Re: Kvickly elcykel med LiFePO4

Indlæg af Thoralor » 17 okt 2010 19:07

Vildkat skrev:Jeg har også en T-hansen elcykel. Den fungerede udemærket. Er blevet test kørt over de 28 km som non-stop kørelse.
Udover rust på skruer efter 3 mdr har jeg ikke noget at kritisere den for.
Yep, got that on my Mustang too--just spray it with Basta 999 Multi-Spray (my favorite) or something similar.

That's what I also use on my chain because it doesn't gunk it up like oil.
Jeg kan læse Dansk, men jeg skriver den ikke så godt, så ba bruge http://translate.google.com hvis du kan ikke læse min Engelsk.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Kvickly elcykel med LiFePO4

Indlæg af dk1 » 21 okt 2010 14:52

Vildkat skrev:Elektronikken fra ProMovec stammer fra Protanium, så det vil jeg næsten vædde på at den passer. Du bliver nødt til at åbne ind til din styre boks, og der skulle gerne være et 3 polet stik. Se eventuel instruktion filmen hos protanium:
http://www.protanium.com/3.html

Man kan ikke som privat købe dele fra Protatium, da de kun sælger til cykel leverandører som får deres eget navn/logo/brands på deres cykel.

Du kan bare sende en privat mail, hvis du skal ha et ekstra stik.
vi ser frem til billeder fra din cykel operation.
ProMovec og Protanium har nu mig bekendt aldrig haft noget med hinanden at gøre ud over at de begge stammer fra Danmark.

Som gashåndtag kan Schwinns/SCO gashåndtaget måske bruges, men det er jo ikke et dreje håndtag, men mere et "trykke" håndtag. Ved at sætte det "højt" kan man dog godt køre og holde den nede ret let.
http://www.fantombike.dk/pi/Speeder_Pro ... 5_143.aspx

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Kvickly elcykel med LiFePO4

Indlæg af Vildkat » 22 okt 2010 09:03

Du har ret, og jeg tager fejl.
ProMovoc har et Batteri system fra Panasonic til forskel for Protanium.
Jeg ved ikke om du (DK1) har afprøvet de forskellige gashåndtag, på andre systemer ?
Så vidt jeg kan se, er det et stik med 3 forbindelser. Det har mit SCO system også.
Gashåndtaget består en modstand, som har en spænding over sig, og et anker kan bevæge sig (fysisk) fra nul volt til maks volt.
Jeg tror at der er en vis form for standard for gashåndtag fra underleverandøren, og hvor skulle man anvende de samme stik til gashåndtagene, hvis forbindelserne var forskellige.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Kvickly elcykel med LiFePO4

Indlæg af dk1 » 22 okt 2010 09:49

Ved blot at både SCO, Schwinn, Raleigh, MBK, Winther og sikkert flere på et tidspunkt har benyttet Protanium systemet.
Sandsynligheden er størst hvis det er et 24V system. (Idag laver Protanium også 36V systemer)
Ofte er problemet at Protanium systemet var lavet lidt for "klein", og derfor tilrådes det er påsætte et afprøvet system hvis man f.eks afbrænder sin controller på det gamle system. Jeg tør ikke sige hvad der præcis passer sammen, da man godt kan opleve forskellige typer af systemer, selv på de samme modeller af cykler. Bland andet derfor kan det også ofte bedre betale sig at skifte konsekvent hvis der opstår problemer med det gamle system. (Controller, controllerhus og måske pedalføler samt gashåndtags knap)
Typisk er der et stik til gashåndtaget fra controller, men gashåndtaget er blot blevet sparet væk på nogle modeller.

Protanium har i modsætning til Promovec typisk anvendt Polymer battericeller (flade celler og ikke sammenrullede), men ved ikke helt hvad de bruger lige nu.

Til næste år vil Promovec benytte 2 mærker af battericeller, da de også tager et lidt billigere mærke ind (Energizer mener jeg det var), men stadigvæk et mærkevare batteri og dermed dokumenterede kvalitetskrav. Derfor skal man til næste år stadigvæk holde øje med hvem, og om der i det hele taget er nogen, der vil ligge navn til battericellerne.
Er det "noname", er det næsten med garanti frasortederede celler, og så kan man aldrig vide hvad man reelt får.
Uanset om man køber noname eller mærkevare batteri celler er de jo ret dyre i anskaffelse, så det er altid godt at vide at der er nogen der vil ligge navn til......

ProMovec, Raleigh, Winther vil fremover benytte Panasonic og Energizer celler, hvor Panther f.eks til næste år stadigvæk vil benytte Panasonic og Sanyo celler.

dkvoss
Indlæg: 5
Tilmeldt: 01 nov 2010 16:02

Re: Kvickly elcykel med LiFePO4

Indlæg af dkvoss » 01 nov 2010 16:14

Hej Thoralor

Er du stadig glad for din el-cykel ? Var ude og prøvekøre den i lørdags hos Kvickly og den kører fint, men er i tvivl om kvaliteten holder i det lange løb. Virkede dog ok til prisen. Hvis du kunne opdatere din gode tråd kunne det være fint.

Er der nogen, der kan bekræfte, at Life-bike også bruger LiFePO4-batteri, som nævnt andet steds i forummet. Står ikke noget om det på deres hjemmeside og er et must for mig. Kunne være fint, da man kan få en del ekstraudstyr til rimelige priser.

Var ellers hos Fantombike for et par uger siden og prøve elcykler. Meget fin service, og der fandt jeg ud af, at Panter 777 er en rigtig god elcykel, meget velkørende, ser godt ud og næsten med friløb. Koster 10.500 kr. Er dog i tvivl om support, da batteri er en anden type og form end man normalt ser i DK. Og så vidt jeg kan se har Fantombike ikke nogen cykler med LiFePO4 batteri. Ville nok købe en Panther, hvis den havde LiFePO4-batteriet....

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Kvickly elcykel med LiFePO4

Indlæg af Vildkat » 01 nov 2010 17:09

Hej Dkvoss
Jeg kan bekræfte at lifebike og Mustang anvender samme batteri og det er LifePO4 Batteri.
Jeg laver en sammenligning imellem Lifebike og en Mustang, senere, da vi i hustanden har begge modeller. Skruerne i Mustang ser bedre ud end hos Lifebike.
Hvilket batteri som er bedst, om det er LifePo4, Panasonic eller Sanyo kræver en større undersøgelse. Jo Fantombike har også LifePo4 batterier se f.eks.
http://www.fantombike.dk/pi/Schwinn_SCO ... 9_125.aspx

dkvoss
Indlæg: 5
Tilmeldt: 01 nov 2010 16:02

Re: Kvickly elcykel med LiFePO4

Indlæg af dkvoss » 02 nov 2010 17:00

Hej Vildkat

Tak for svaret. Interessant at du har begge cykler og spændende med en sammenligning. Men kan du allerede nu sige hvilken du foretrækker lige nu, da jeg overvejer et køb i løbet af de næste par dage.

Er det ikke rigtig forstået, at med LiFePO4 så kan man oplade mange flere gange end med de øvrige Lithiumbatterier ? Eller har jeg misforstået noget ?

PS: (Prisen for Panther'en er 11.500 kr. og ikke 10.500 kr. som jeg skrev).

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Kvickly elcykel med LiFePO4

Indlæg af dk1 » 03 nov 2010 00:05

Er du sikker på at LifeBike har et jern fosfat batteri, og ikke "bare" et Litium polymer batteri?
(Ligesom Schwinn)
Kikkede lige på deres hjemmeside, og der står umiddelbart ikke ret meget om det....

Ideen omkring jern fosfat batterier er god nok, men syntes stadigvæk problemet er, at man ikke kan få anerkendte "mærkevare" jern fosfat batterier. Det er typisk et tegn på at der sælges på en idé og ikke ensartet kvalitet.

Scoopie og MoveEasy bruger begge Litium Jern Fosfat batterier.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Kvickly elcykel med LiFePO4

Indlæg af Vildkat » 03 nov 2010 10:23

Der står i manualen at batteriet er LifePO4 (24V/10A). Måske findes der også A og B sortering indenfor batterier.

Jeg laver en rigtig sammenligning imellem cykel modellerne senere.
Batteriet har det samme varenummer for Mustang, og Thansen, og koster omkring de 2000-2200kr. Alle reservedele kan købes løst hos Thansen, hvilket er smart i forhold til Kvickly.
Lifebike, er identisk med Thansen (på nær antallet af gear).

Herre stellet er forskelligt, fra Mustang til Thansen, hvilket nok er en smagsag.
Mit råd er, at kan man ikke samle cyklen selv, så vælg Thansen. Jeg samlede min cykel i Kvickly's butik, og jeg kom af med papkassen i samme omgang. Valg af skruer til Mustang cykel, virker til at være af en bedre kvalitet mht rust.
Thansen og Mustang har forskelligt farvet forlys, idet at Thansen har diodelys (med lang levetid), hvor Mustang har kryton pære.
Husk også at tænk på farven af cyklen. Hvid farve ser man lettere snavs på.
Jeg ville nok vælge en kombi, en Mustang cykel med diode forlygte fra Thansen.

Min jomfrutur på cyklen var på 22km i 10sek (modvind) som jeg klarede på 1t (ved maks niveau), herefter var vinden taget lidt af, og jeg kørte 10km for elhjælp, og resten af turen hjem uden hjælp. Det var forventet. Jeg havde ladt batteriet op, dog ikke i længere tid.

MEN ønsker man bedre komfort med affjedring, så skal man vælge en dyrere model.

Mht. Batterier og levetid, så søg for at altid slatlade batteriet, og lad være med at udsætte batteriet for kulde om natten.
Jeg mener at have set et sted at et batteri, kan klare 600-1000 opladninger, hvis det er 100% opladninger, imens den kan klare 2-3000 mindre opladninger.

Besvar