forskellige systemer ?

Diverse indlæg, løs snak.
sonne
Indlæg: 1
Tilmeldt: 07 jun 2011 08:32

forskellige systemer ?

Indlæg af sonne » 07 jun 2011 08:37

el cykler
Hvad er hvad ?
her tænker jeg på de to cykler jeg kender til, ProMovec og Kildemoes – jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal forstå de trin som el-motoren kan sættes til.
trin 1,2 eller 3 – hedder det ikke assits hos Promovec – og er en tre tegninger hos kildemoes.
Jeg har det indtryk at det er den mænge kraft som motoren optager fra batteriet( eller afgiver til hjulet ) – altså hvor maget hjælp elmotoren giver dig når du træder i pedalerne – lige meget om du træder hårdt eller bare “følger med rundt”.
Sådan mener jeg at det virker på Kildemoes.
På promovec’en er jeg i tvivl.
og nu læser jeg på nettet om et gør det selv kit – hvor de tre forskellige trin hjælper med samme kraft, men til hver sin max hastighed:
trin1= 11 km/t
trin2= 17 km/t
og trin 3= 25 km/t
- og sådan tror jeg at Promovec-en virker.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: forskellige systemer ?

Indlæg af dk1 » 07 jun 2011 09:23

Der er mange måder at elsystemer på en elcykel kan virke på, og dermed føles de også forskellige at køre på.

Du kan finde en del information omkring forskellige elcykel egenskaber i menuen her, hvor der her forklares lidt om de momentstyrede elcykler:
http://www.fantombike.dk/pl/El_Cykel_ov ... p_222.aspx
Man kan derfor heller ikke sige at en ProMovec elcykel føles på en bestemt måde, da der sagtens kan være forskel på modellerne fra ProMovec eller f.eks Raleigh. Som et eksempel kan nævnes Raleighs model Sidor og Elegance, som er så forskellige at de også er meget forskellige at køre på, både med hensyn til elektronikken og det cykeltekniske.

3 gear / 7 gear
LED display / LCD display / gashåndtag
3 trins system / 6 trins system (programeres forskelligt i styre programmet)
Foroverbøjet / ret siddestilling
batteri mærke og størrelse
osv

PS: Kan igen ikke finde ud af at skrive link ind i teksten så det virker, så hvis nogen ved hvad man skal gøre sig sig gerne til!

kbe
Site Admin
Indlæg: 72
Tilmeldt: 29 maj 2007 16:10
Min elcykel: Falter P 2.0 E herrecykel. Batteri med 36 V Li-ion og 7,0 Ah. Børsteløs motor i bagerste nav.

Re: forskellige systemer ?

Indlæg af kbe » 07 jun 2011 09:44

Her er linket.

/Kjeld

plysling
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14 jun 2011 12:17

Re: forskellige systemer ?

Indlæg af plysling » 14 jun 2011 12:37

Jeg er ny her. Har for en måned siden erstattet bilen med en el cykel. Det er da det bedste jeg har gjort for mig selv i lang tid :D Jeg har med stor glæde fundet dette forum, men er desværre ikke stødt på noget omkring det cykelmærke jeg har valgt: giant hybrid. Det ville være dejligt, at høre fra andre om erfaringer med dette mærke. Ikke mindst fordi jeg rådgive en veninde om køb af cykel og selvom jeg er meget tilfreds med giant kan jeg jo ikke sige at jeg har lang erfaring.
På forhånd tak for evt. svar.

John Gorm
Indlæg: 31
Tilmeldt: 21 feb 2011 16:01

Re: forskellige systemer ?

Indlæg af John Gorm » 16 jun 2011 17:09

Hej plysling

Jeg har været inde og se på data for din cykel og de ser rigtigt fine ud.

Hvordan er den at køre på ...
Hvorlangt kan du køre på en opladning ...
Hvor meget hjælper du selv til ...

Hvad koster den ...

Jeg har selv en Discover fra Ebikeshop. Selv om den jo ikke er lige så elegant som din, så er jeg meget glad for den.
Jeg har kørt 1700 km på den siden d. 26 februar i år.
Jeg kan nemt holde en march hastighed på 30 km i timen. Jeg hjælper rigeligt til selv.

Mvh John Gorm

Elkj
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18 jun 2011 22:50

Re: forskellige systemer ?

Indlæg af Elkj » 18 jun 2011 23:00

Hej Pysling

Jeg syntes, at Giant Hybrid ser kanon lækker ud og jeg har tidligere gode erfaringer med andre Giant cykler. Hvor har du købt din cykel og var det muligt at få en prøvetur på cyklen der, hvor du købte den?

Det undre mig at den cykel ikke har været omtalt på andre hjemmesider (ikke som jeg har fundet).

Nu kan jeg se at du har haft den i mindst 4 dage... Har du fundet noget du er utilfreds med eller noget du vil fremhæve fremfor de andre elcykler du evt. har set/prøvet?

Mvh
Elkj

plysling
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14 jun 2011 12:17

Re: forskellige systemer ?

Indlæg af plysling » 19 jun 2011 23:11

Jeg har også undret mig over ikke at have set nogen med samme mærke. Jeg har jo ikke meget forstand på det, så jeg prøvede forskellige hos to forskellige cykelhandlere. Den ene (min faste cykelhandler) var så begejstret for Giant at han fik mig overbevist.
Jeg har haft d. siden d. 5. maj og har kørt 854 km. Den kostede 14.000 og så har jeg købt et ekstra batteri til 3100. Jeg var faktisk lidt træt af at jeg ikke købte den der er født med to batterier, da jeg jævnligt kører tur/retur Silkeborg og Viborg på samme dag. En tur på ialt 72 km.
Jeg har svært ved at gennemskue om det er en fordel med gashåndtag eller som den jeg har, der har en censor og hjælper efter hvor meget jeg træder. Jeg kan sagtens køre til Viborg på et batteri og det er en tur med ret mange og seje bakker. Jeg er meget spændt på hvordan batterierne vil holde, for det er da også en af de ting jeg har set klager over i dette forum. Der én ting der er lidt irriterende og det er at den ligesom bremser farten lidt lige omkring 22,5 km. Cykelhandleren ved ikke hvorfor. Kommer jeg højere op i fart er der ingenting. Og den er faktisk ret god at cykle på også uden strøm. Selvfølgelig tungere end min almindelig citybike.
Dejligt forum det her.

John Gorm
Indlæg: 31
Tilmeldt: 21 feb 2011 16:01

Re: forskellige systemer ?

Indlæg af John Gorm » 20 jun 2011 13:05

Hej Plysling
Jeg synes også, det er godt forum.
Skriv endelig mere om dine erfaringer´.

Min cykel har en fuldstændig glidende overgang. Når jeg er oppe på ca. 28 .. 29 km i timen, og træder yderligere til selv, kan jeg høre på motoren, at den tilsvarende hjælper mindre og mindre til selv. Det er altså ikke en on/off, nå cyklen når op over 25 km/h, men en særdeles behagelig overgang.
Det virker rigtigt godt.
Da jeg planlægger, at køre ture på over 60 km, er jeg ved at undersøge, hvad det giver i ekstra kørelængde ved at køre på trin 5, altså det næsthøjeste. Jeg har 6 elektriske trin.
Er der nogen der vil gætte på, hvad det giver i ekstra kørelængde.

Som du måske har læst andetsted på siden, så har jeg meldt mig til et 2 dages kursus i elcykler på AMU.
Det glæder jeg mig rigtig til.

Elcyklen er kommet for at blive, hos mig.

Min bil kan stå stille i ugevis med dermed sparet benzinudgifter, hvilket på 2 år har financeret min cykel

Mvh John Gorm

plysling
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14 jun 2011 12:17

Re: forskellige systemer ?

Indlæg af plysling » 20 jun 2011 14:02

Hej.
Nu har jeg kigget på den cykel du har Gorm. Den er jo noget billigere og det lyder som om du kan køre langt på "et batteri"? Jeg kan køre ca. 40-45 km i kuperet terræn. I begyndelsen tog det nøjagtig de 4 timer der stod, at oplade batteriet. Det er som om det nu tager næsten en time mere inden kontrollampen slukker?
Det lyder rigtig godt med et kursus i elcykling! Er det omkring hvordan teknikken osv virker?
Discover fra ebike: der står at det er et lithium-jernfosfatbatteri. Mit hedder lithium -ion. Hvad er egentlig forskellen?
Det kunne være sjovt med et elcykeltræf. Så kunne vi få lejlighed til at prøve hinandens cykler og drøfte fordele og ulemper.
Jeg er ikke klar over hvad du mener med momentstyret? I min Giant er der en censor i pedalen, som bevirker at motoren hjælper alt efter hvor meget jeg selv træder. Det var ihvertfald hvad cykelhandleren forklarede. Jeg har 3 hastigheder. Motoren slår fra omkring 26-27 km. Det høres tydeligt, når den er i friløb. En lille tikkende lyd.
Jeg har læst en del om problemer med batterier om vinteren. Så det er en ting jeg er meget spændt på. Vil det ikke være en fordel altid at tage batteriet med ind? Hvis det kommer fra stuetemperatur og straks bliver brugt, vil det så ikke selv udvikle varme nok til at det ikke "fryser"?

John Gorm
Indlæg: 31
Tilmeldt: 21 feb 2011 16:01

Re: forskellige systemer ?

Indlæg af John Gorm » 20 jun 2011 14:46

Hej Plysling

Ja det er et kraftigt batteri, som har mange fordele frem for lithium-ion batterier. Bla. hvor mange gange batteriet kan oplades. Se på Ebikeshop wepside. Han forklarer en del om LiFePo4 batteriet. Batteri diskutioner kan blive temmelig langhårede.
Det er bestemt en god, idé at tage batteriet ind om vinteren.
Momentstyret er netop det, du beskriver. Jeg forstår ikke, hvorfor man har lavet det på den måde. Jeg kan ikke se fordelen.(er der nogen der kan?)

(Den inteligente sensor er placeret i pedal kranken og føler det tryk der bliver lagt i pedalerne og kommunikerer dette videre til den elektriske motor der accelerer i forhold der til.)

Min cykel bliver kun styret af om pedalerne bevæger sig, og ikke hvor hårdt jeg træder i pedalerne. Det er så vidt, jeg kan se et simplere system, men det virker rigtigt godt. Jeg ville ikke bytte med en moment cykel.
Min søn har en cykel magen til min. Han kan også køre 60 km på en opladning
Jeg tror min cykel kan køre noget længe ved kun at køre i trin 5. Det tester jeg i denne uge.

Mvgh John Gorm

Besvar