Hej elcyklister,
Jeg skal bruge en elcykel til at komme op til min svæveflyveklub i Nordsjælland. Der er ca. 15 km hver vej. Der vil være mulighed for opladning i klubben, men det vil selvfølgelig være nemmest, hvis den også kan klare hjemturen på samme opladning.
Cyklen skal kun bruges til dette ene formål, og turen skal ikke køres så ofte - måske en gang om ugen i sommerhalvåret - og cyklen skal stort set ikke bruges om vinteren. Derfor er jeg på udkig efter noget billigt.
Jeg er i udmærket fysisk form og kunne godt tage turen på en alm. cykel, men elcyklen skal gøre, at jeg kommer frem uden at være helt gennemblødt af sved.
Jeg kan se, at Mustang'en fra Kvickly får meget ros herinde, men den koster svimlende 7999,- i øjeblikket. Dog har de tilbud på en 3-gears-model til 3000 kr. http://webshop.coop.dk/vare/mustang-her ... 0011406082
Men jeg har læst herinde, at en 3-gears-model ikke giver meget mulighed for at bidrage med pedalkraft, selvom jeg ikke helt forstår hvorfor.
Jeg er glad for udvendige gear på min almindelige cykel, så derfor overvejer jeg også Busetto fra Harald Nyborg med 21 udvendige gear til 4500 kr.: http://www.harald-nyborg.dk/p1483/el-cy ... tel-xx0612
Er der nogen erfaringer med denne cykel? Jeg har ikke kunnet finde så meget om den på forummet. Hvordan er den i forhold til Mustang'en? Og er der nogen billige cykler jeg har overset? Bilka og Thansen har umiddelbart kun damecykler til salg i øjeblikket.
Hvilken elcykel?
Re: Hvilken elcykel?
Som du er inde på selv, så er det meget vigtigt ikke at nøjes med kun 3 gear, da det øverste gear ved 3 gear ligger væsentligt lavere end tilsvarende med 7 gear.
Man kan derfor med 25km/t som motoren gerne vil køre, ikke få modstand i pedaler og dermed "cykelfølelse". En 3 geraet elcykel er mere en knallert end en cykel kan man også sige.
Du skal også være opmærksom på at de elcykler der sælges til 4500kr er nogen som der forsøges at komme af med, og at man på sådanne cykler ikke skal forvente at kunne få reservedele om blot et par år. Omvendt er det jo billigt, og man kan så at sige "straksafskrive" cyklen, og købe en ny når garantien er bortfaldet.
Man kan derfor med 25km/t som motoren gerne vil køre, ikke få modstand i pedaler og dermed "cykelfølelse". En 3 geraet elcykel er mere en knallert end en cykel kan man også sige.
Du skal også være opmærksom på at de elcykler der sælges til 4500kr er nogen som der forsøges at komme af med, og at man på sådanne cykler ikke skal forvente at kunne få reservedele om blot et par år. Omvendt er det jo billigt, og man kan så at sige "straksafskrive" cyklen, og købe en ny når garantien er bortfaldet.
Re: Hvilken elcykel?
Tak for svar. Jeg var inde hos Harald Nyborg i dag og prøve deres Busetto. Jeg er omkring 1,90m, og sadlen kunne ikke sættes højt nok op, så jeg kunne blive nødt til at købe en saddel med en længere stang i forbindelse med et eventuelt køb.
Derudover var jeg ikke særlig imponeret over elmotorens bidrag ved høj fart. Ved 'høj fart' mener jeg ikke racer-tempo - blot et pænt tempo, som jeg foretrækker, når jeg cykler på alm. cykel. Ved denne fart skulle man - så vidt jeg kunne vurdere - selv lægge en del kræfter i projektet. Til gengæld var cyklen i stand til at trække mig (langsomt) op af en stejl bakke med minimal kraft fra min side, hvilket var skægt at prøve.
Cyklens motor trådte til, når man selv havde trådt i pedalerne i et par sekunder.
Cyklens betjening var meget enkel:
- En tænd/sluk-knap på batteriet
- En batteri-indikator (repræsenteret af 5 LED'er)
- En knap til at ændre indstilling for, hvor meget motoren skal bidrage (lav, mellem og høj).
Et nyt batteri koster ifølge ekspedienten omkring 2500,-, hvilket man også kan købe hos Harald Nyborg. Han erkendte selv, at det nok ville være svært for dem at skaffe reservedele efter nogle tid.
Jeg kan ikke sammenligne den med noget, da jeg ikke har prøvet andre elcykler. Det kommer jeg dog til i løbet af ugen, da jeg ikke var øjeblikkeligt solgt på Busettoen. I morgen står den på Mustang i Kvickly. Måske tager jeg også ned og sammenligner med nogle dyrere cykler hos Fantom.
Derudover var jeg ikke særlig imponeret over elmotorens bidrag ved høj fart. Ved 'høj fart' mener jeg ikke racer-tempo - blot et pænt tempo, som jeg foretrækker, når jeg cykler på alm. cykel. Ved denne fart skulle man - så vidt jeg kunne vurdere - selv lægge en del kræfter i projektet. Til gengæld var cyklen i stand til at trække mig (langsomt) op af en stejl bakke med minimal kraft fra min side, hvilket var skægt at prøve.
Cyklens motor trådte til, når man selv havde trådt i pedalerne i et par sekunder.
Cyklens betjening var meget enkel:
- En tænd/sluk-knap på batteriet
- En batteri-indikator (repræsenteret af 5 LED'er)
- En knap til at ændre indstilling for, hvor meget motoren skal bidrage (lav, mellem og høj).
Et nyt batteri koster ifølge ekspedienten omkring 2500,-, hvilket man også kan købe hos Harald Nyborg. Han erkendte selv, at det nok ville være svært for dem at skaffe reservedele efter nogle tid.
Jeg kan ikke sammenligne den med noget, da jeg ikke har prøvet andre elcykler. Det kommer jeg dog til i løbet af ugen, da jeg ikke var øjeblikkeligt solgt på Busettoen. I morgen står den på Mustang i Kvickly. Måske tager jeg også ned og sammenligner med nogle dyrere cykler hos Fantom.
Re: Hvilken elcykel?
Nå, det går ikke så godt med elcykel-kiggeriet. Kvickly har ikke Mustang'en på lager i de fire nærmeste Kvickly'er, og jeg gider ikke specielt at ringe til flere.
Harald Nyborgs Busetto er steget til 6500,-, og de nægter at sælge den til 4500, som den kostede for 2 dage siden. Og jeg gider selvfølgelig ikke at købe den, når den lige er steget med 2000 kr.
Derfor tænkte jeg: "Nå, jeg køber 3-gears-modellen i Kvickly til 3000 kr." - men nej, den er lige fordoblet i pris til 6000,- i denne uge.
Måske skulle jeg bare købe en MC i stedet...
Harald Nyborgs Busetto er steget til 6500,-, og de nægter at sælge den til 4500, som den kostede for 2 dage siden. Og jeg gider selvfølgelig ikke at købe den, når den lige er steget med 2000 kr.
Derfor tænkte jeg: "Nå, jeg køber 3-gears-modellen i Kvickly til 3000 kr." - men nej, den er lige fordoblet i pris til 6000,- i denne uge.
Måske skulle jeg bare købe en MC i stedet...
-
- Indlæg: 1
- Tilmeldt: 21 dec 2013 14:44
- Min elcykel: Ingen på el, jeg har min rugbrødsmotor
- Geografisk sted: Ballerup
Re: Hvilken elcykel?
Jeg laver cykler til hverdag, og Kvikly er ikke blandt min ynglings, har to inde i øjeblikket og de har fået skiftet alle el dele ud med nye, de melder stadigvæk fejl. Essensen er at Gode cykler er ikke billige og billige cykler er ikke gode.
Gode cykler er ikke billige og billige cykler er ikke gode!