Jeg har kørt elcykel i tre år. Overtog min svigermors på det tidspunkt 7 år gamle cykel (https://www.fahrradgigant.de/fahrraeder ... au-sw.html), og den har sådan set kørt upåklageligt i både hendes og min tid.
Men: Modellen passer egentlig ikke til mit behov. I den lyse sæson cykler jeg på arbejde mindst en gang om ugen, det er 2 x 28 km i temmelig bakket terræn. Og i sommer var vi på ferie og cyklede 30-50 km om dagen med fuld oppakning. Det betyder, at jeg stort set altid skal have alle tre (!) batterier med mig, og de er tunge og langsommelige at oplade. Så til næste år har jeg lovet mig selv en ny med bedre rækkevidde!
Jeg har naturligvis tjekket markedet. Desværre har jeg forelsket mig håbløst i denne Riese & Müller: https://www.ebikecenter.dk/index.php?op ... uct_id=822
'Desværre', fordi den jo er virkelig dyr ...
Men en prøvetur bekræftede mig bare i, at den var lækker at køre på med Nuvinci-gear, Bosch Performance CX, skivebremser, affjedring og remtræk - alt det jeg gerne vil have. Jeg vil kunne køre på arbejde og hjem igen uden at skulle oplade batterier derinde - og cykelferie 2018 bliver nok en hel del sjovere på den.
Jeg har pengene. Og mandens velsignelse . Men 30+ er godt nok mange penge at fyre af på en cykel. Er der nogen, der har noget dårligt at sige om Riese & Müller? Eller som har et bud på en anden, billigere model, der vil kunne gøre mig glad? Indvendigt gear, centermotor, skiver og affjedret forgaffel er et must.
Riese & Müller
-
- Indlæg: 95
- Tilmeldt: 06 aug 2016 14:44
- Min elcykel: Batavus Stream 2017
- Geografisk sted: Holte
Re: Riese & Müller
Hvis du primært kører asfalt og faste skovstier, vil jeg meget gerne anbefale en som min egen - Batavus Stream.
Det er dog en klassisk cykel, så du skal sætte pris på komfort og lidt vedligeholdelse - indvendige gear, lukket kædekasse osv.
Godt nok har den ikke skivebremser, men har hydrauliske bremser, der er supereffektive og lette at dosere.
Læs evt. min beskrivelse af den andet steds her på sitet.
Jeg købte min for 16.000 hos Hellorider.
Den er med stort batteri - 500 Wh og Yamaha centermotor. Jeg kører 2*20 km de fleste dage om året. Har fjernet fartbegrænsningen (tager fem minutter), og kører 35-40 km/t, hvor forholdene er til det.
Super kvalitet.
Det er dog en klassisk cykel, så du skal sætte pris på komfort og lidt vedligeholdelse - indvendige gear, lukket kædekasse osv.
Godt nok har den ikke skivebremser, men har hydrauliske bremser, der er supereffektive og lette at dosere.
Læs evt. min beskrivelse af den andet steds her på sitet.
Jeg købte min for 16.000 hos Hellorider.
Den er med stort batteri - 500 Wh og Yamaha centermotor. Jeg kører 2*20 km de fleste dage om året. Har fjernet fartbegrænsningen (tager fem minutter), og kører 35-40 km/t, hvor forholdene er til det.
Super kvalitet.
Mvh
Peter
Cykel: Batavus Stream 2017 med Yamaha 250 W og 80 nm.
Peter
Cykel: Batavus Stream 2017 med Yamaha 250 W og 80 nm.
Re: Riese & Müller
Tak for svar! Det er en fin cykel, som jeg godt kan forstå, du er glad for. Og din vurdering er jo givtig, da du netop cykler langt til daglig og derfor har brug for en god rækkevidde.
Den oprejste siddestilling er jeg ikke bange for, det er jeg jo vant til fra min nuværende cykel, og jeg får let ondt i nakken af at sidde for foroverbøjet. Riese & Müller-modellen sidder man faktisk også oprejst på, selv om den ser sporty ud.
Jeg er imidlertid lidt skeptisk over for batteriplaceringen på din Batavus, da jeg jo skal kunne køre med en del oppakning til sommer. Er simpelt hen bange for at blive for "gumpetung" - foruden at batteriet jo tager plads op. En mere central placering af batteriet ville være at foretrække.
Hvordan er det med bakker og Yamaha-motor? Så vidt jeg forstår, er Bosch Performance CX egentlig udviklet til mountainbikes, og her i det bakkede Himmerland har man virkelig brug for et skub
Den oprejste siddestilling er jeg ikke bange for, det er jeg jo vant til fra min nuværende cykel, og jeg får let ondt i nakken af at sidde for foroverbøjet. Riese & Müller-modellen sidder man faktisk også oprejst på, selv om den ser sporty ud.
Jeg er imidlertid lidt skeptisk over for batteriplaceringen på din Batavus, da jeg jo skal kunne køre med en del oppakning til sommer. Er simpelt hen bange for at blive for "gumpetung" - foruden at batteriet jo tager plads op. En mere central placering af batteriet ville være at foretrække.
Hvordan er det med bakker og Yamaha-motor? Så vidt jeg forstår, er Bosch Performance CX egentlig udviklet til mountainbikes, og her i det bakkede Himmerland har man virkelig brug for et skub
-
- Indlæg: 95
- Tilmeldt: 06 aug 2016 14:44
- Min elcykel: Batavus Stream 2017
- Geografisk sted: Holte
Re: Riese & Müller
Fungerer fint på bakker. Cykler over Geels bakke (ca. 4 % stigning) med ca. 30 km/t.
Meget solidt og stift bagaggebærer. Kører ofte med irmaindkøbene i en stor cykeltaske, der hænger på den ene side af bagaggebæren. Jeg kan stort set ikke - om overhovedet - mærke, at den er der.
Meget solidt og stift bagaggebærer. Kører ofte med irmaindkøbene i en stor cykeltaske, der hænger på den ene side af bagaggebæren. Jeg kan stort set ikke - om overhovedet - mærke, at den er der.
Mvh
Peter
Cykel: Batavus Stream 2017 med Yamaha 250 W og 80 nm.
Peter
Cykel: Batavus Stream 2017 med Yamaha 250 W og 80 nm.
Re: Riese & Müller
jeg havde kig på samme riese og muller cykel. Den er rigtigt lækker, men der var et par ting som jeg lagde mærke til som afholdt mig.
1. Jeg brød mig ikke om at sidde så opret som man sad på den. heldigvis ser du det som en fordel:-)
2. Det højeste gear er for lavt til mig. jeg endte med at bruge al tid i højeste gear
3. det er svært at skifte gearing pga beltdrive.
4. Prisen. Den er ikke urimelig, men jeg fandt en cube cross 500 allroad pro til ca 17000.
https://www.cykelpartner.dk/cube-cross- ... ricerunner
Den har (bedre )cx motor og har det store 500 wh battery. Jeg er stadig meget glad for mit valg.
Selv om jeg savlede over nuvinci og beltdrive løsningen så endte jeg med at vælge en traditionel 9gear-kæde -løsningen. Den er lettere at vedligeholde.
1. Jeg brød mig ikke om at sidde så opret som man sad på den. heldigvis ser du det som en fordel:-)
2. Det højeste gear er for lavt til mig. jeg endte med at bruge al tid i højeste gear
3. det er svært at skifte gearing pga beltdrive.
4. Prisen. Den er ikke urimelig, men jeg fandt en cube cross 500 allroad pro til ca 17000.
https://www.cykelpartner.dk/cube-cross- ... ricerunner
Den har (bedre )cx motor og har det store 500 wh battery. Jeg er stadig meget glad for mit valg.
Selv om jeg savlede over nuvinci og beltdrive løsningen så endte jeg med at vælge en traditionel 9gear-kæde -løsningen. Den er lettere at vedligeholde.
-
- Indlæg: 95
- Tilmeldt: 06 aug 2016 14:44
- Min elcykel: Batavus Stream 2017
- Geografisk sted: Holte
Re: Riese & Müller
Bare til o., så har riese og muller cyklen også CX-motor.
Mvh
Peter
Cykel: Batavus Stream 2017 med Yamaha 250 W og 80 nm.
Peter
Cykel: Batavus Stream 2017 med Yamaha 250 W og 80 nm.
Re: Riese & Müller
Kockster, hvordan er din CX motor bedre? Jeg troede ærlig talt kun, der fandtes én CX (dog synes jeg at have læst et sted, at 2018-udgaven skulle være mere støjsvag), men jeg kan godt se, at din har en anden modelbetegnelse. Jeg ville i øvrigt også gå efter det store batteri.
Cube laver lækre cykler, din inklusive, og det er jo et mærke, der er stor tillid til. Jeg har bare ikke kunnet finde en, der passede til mig. Det syntes jeg umiddelbart, at Riese & Müller gjorde, men det med gearingen er jo lidt svært at vurdere, når prøveturen foregår på flade veje, og man selv bor i bakkede omgivelser. Jeg har nogle værre skrammelknæ, som har bedst af ikke at trampe alt for hårdt til. Derfor var det også en sand åbenbaring at få elcykel og opleve, at jeg faktisk godt kunne cykle langt - og være i stand til at gå i dagene efter
Cube laver lækre cykler, din inklusive, og det er jo et mærke, der er stor tillid til. Jeg har bare ikke kunnet finde en, der passede til mig. Det syntes jeg umiddelbart, at Riese & Müller gjorde, men det med gearingen er jo lidt svært at vurdere, når prøveturen foregår på flade veje, og man selv bor i bakkede omgivelser. Jeg har nogle værre skrammelknæ, som har bedst af ikke at trampe alt for hårdt til. Derfor var det også en sand åbenbaring at få elcykel og opleve, at jeg faktisk godt kunne cykle langt - og være i stand til at gå i dagene efter
Re: Riese & Müller
ja, riese og muller cyklen også CX-motor. jeg må have set forkert:-)