De nye 2010

Diverse indlæg, løs snak.
dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: De nye 2010

Indlæg af dk1 » 20 feb 2010 02:41

Nu er det jo efterhånden blevet et bredt emne vi har fået gang i...;-)

Med hensyn til hvorfor der ikke udbydes så mange helt billige elcykler ud over de modeller der har ældre teknologi i Danmark, så vil svaret være efter min mening:
Fordi det har været forsøgt, og cykelbrancen kan simpelhen ikke yde en ordenlig service under garantien, da næsten ingen af cyklerne kan køre 2 år uden at skal garanti behandles.
Det er formentlig også derfor at Bilka ikke kan holde skruen i vandet længere, trods de har forsøgt ihærdigt i flere år. Bilka har jo den politik, at er der noget galt, så bytter de varen, og så står leverandøren med problemet. Det kan leverandøren ikke forsætte med over længere tid, og så stopper festen jo.... (ergo skal kvalitet helst have et vist niveau)
Hvis der er stor behov for garantibehandlinger, er der jo 2 problemer. Nr. 1. Kan man finde nogen der teknisk kan fejlfinde og reparerer cyklen, også efter garanti perioden? Kan der skaffes reservedele?
Nr. 2. Økonomisk er det bedre at lave et produkt der kan holde for alle parter, og sandsynligheden for at produktet kan det, er størst hos de kendte mærker (ikke noname) Hvis et "noname" produkt sælges af andre end cykelbranchen, er sandsynligheden for at man kan få hjælp efter 2år desværre også meget lille.

Erfaringer i praktisk brug med Ferro Fosfat batterier er stadig begrænset, men flere test har vist at de ikke altid overholder de fantastiske data som der umiddelbart loves.
Tror desværre en del af årsagen igen er noname batterier, og at elcykelproducenten ikke har stillet minimumskrav til kvalitet hos batteriproducenten. Uanset hvilken type batteri man vælger i dag, så er der altid fordele og ulemper, mens prisen som letteste faktor eller tommelfingerregel fortæller hvad batteriet reelt er værd. (eller det burde den...)

Men det lange af det korte er stadigvæk (uanset pris, kvalitet og rækkeevne) så føles elcykler meget forskelligt at køre på, hvilket bør have stor indflydelse i valget, hvis man vil elcykle jævnligt.
Hvis man ikke vil benytte en elcykel jævnligt, vil jeg faktisk fraråde at investerer i en elcykel, da værditabet løbende vil være der, og måske endda accelerende hvis man ikke passer sit batteri f.eks over lang tid. (månder-år)

Til gengæld er der rigtig mange fordele ved at elcykle, men ingen hvis cyklen blot står i skuret...

Iøvrigt er det lidt spændende at se hvad der sker omkring elbiler for øjeblikket, da de udviklings mæssig (forholdsvis til elcykler) er et par år bagud. Her har man så andre problemer, som f.eks at der er hundekoldt i en elbil i en nu 2 måneders kold vinter i Danmark, da bilen jo ikke har nær den spildvarme produktion som en fossil brændstof drevet bil har. Igen er det her prisen på driftstabile batterier der sætter begrænsninger, da alle de andre tekniske problemer let kunne løses hvis der var batterienergi nok....

allancyklen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 09 okt 2009 19:33

Re: De nye 2010

Indlæg af allancyklen » 20 feb 2010 13:23

dk1 skrev:Nu er det jo efterhånden blevet et bredt emne vi har fået gang i...;-)

Ja det beklager jeg men det er ikke uinteressant.

Med hensyn til hvorfor der ikke udbydes så mange helt billige elcykler ud over de modeller der har ældre teknologi i Danmark, så vil svaret være efter min mening:
Fordi det har været forsøgt, og cykelbrancen kan simpelhen ikke yde en ordenlig service under garantien, da næsten ingen af cyklerne kan køre 2 år uden at skal garanti behandles.
Det er formentlig også derfor at Bilka ikke kan holde skruen i vandet længere, trods de har forsøgt ihærdigt i flere år. Bilka har jo den politik, at er der noget galt, så bytter de varen, og så står leverandøren med problemet. Det kan leverandøren ikke forsætte med over længere tid, og så stopper festen jo.... (ergo skal kvalitet helst have et vist niveau)

Her må jeg så have været heldig, da min SCO fra Bilka køre fint.
Nye bremseklodser kunne jeg selv lave selv om det var svært grundet EL systemet skulle af først.
Den er nu 2 år.


Hvis der er stor behov for garantibehandlinger, er der jo 2 problemer. Nr. 1. Kan man finde nogen der teknisk kan fejlfinde og reparerer cyklen, også efter garanti perioden? Kan der skaffes reservedele?
Nr. 2. Økonomisk er det bedre at lave et produkt der kan holde for alle parter, og sandsynligheden for at produktet kan det, er størst hos de kendte mærker (ikke noname) Hvis et "noname" produkt sælges af andre end cykelbranchen, er sandsynligheden for at man kan få hjælp efter 2år desværre også meget lille.

Erfaringer i praktisk brug med Ferro Fosfat batterier er stadig begrænset, men flere test har vist at de ikke altid overholder de fantastiske data som der umiddelbart loves.
Tror desværre en del af årsagen igen er noname batterier, og at elcykelproducenten ikke har stillet minimumskrav til kvalitet hos batteriproducenten. Uanset hvilken type batteri man vælger i dag, så er der altid fordele og ulemper, mens prisen som letteste faktor eller tommelfingerregel fortæller hvad batteriet reelt er værd. (eller det burde den...)

Men det betyder at den cykel fra Thansen kan man ikke få batteri til efter man har købt den ?

Men det lange af det korte er stadigvæk (uanset pris, kvalitet og rækkeevne) så føles elcykler meget forskelligt at køre på, hvilket bør have stor indflydelse i valget, hvis man vil elcykle jævnligt.
Hvis man ikke vil benytte en elcykel jævnligt, vil jeg faktisk fraråde at investerer i en elcykel, da værditabet løbende vil være der, og måske endda accelerende hvis man ikke passer sit batteri f.eks over lang tid. (månder-år)

USP , den har jeg ikke tænkt over jeg har ikke kørt i flere måneder da det jo er et snehelvede derude.
Om sommeren køre jeg 2- 3 gange om ugen


Til gengæld er der rigtig mange fordele ved at elcykle, men ingen hvis cyklen blot står i skuret...

Iøvrigt er det lidt spændende at se hvad der sker omkring elbiler for øjeblikket, da de udviklings mæssig (forholdsvis til elcykler) er et par år bagud. Her har man så andre problemer, som f.eks at der er hundekoldt i en elbil i en nu 2 måneders kold vinter i Danmark, da bilen jo ikke har nær den spildvarme produktion som en fossil brændstof drevet bil har. Igen er det her prisen på driftstabile batterier der sætter begrænsninger, da alle de andre tekniske problemer let kunne løses hvis der var batterienergi nok....
:)

ps det er også koldt på elcykel så vi står lige ... :D

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: De nye 2010

Indlæg af dk1 » 20 feb 2010 18:26

Jeg vil ikke beskylde noget bestemt mærke, da det jo godt kan lade sig gøre at lave kvalitets noname elcykler, men hvordan skal man som forbruger vide hvad der er hvad?
Vi kan jo putte både SCO og Thansen under katagorien noname, da Thansen hverken er varemærke eller har erfaring med eldrevne køretøjer, og SCO jo ikke har fandtes i vel snart 15år. Jeg ved godt at Bilka har SCO, men SCO blev lukket for mange år siden, da det blev opkøbet af et udenlandsk cykelfirma (fransk mener jeg), og nu har Bilka så købt rettigheden til at bruge navnet eksklusivt for Dansk Supermarked. (og putter navnet på hvad som helst)
Bliver Bilka nu ved med at føre reservedele til deres udgådede elcykler?

Måske er det Bilka's elcykler´s producent som Thansen har overtaget, nu da de ikke vil have dem mere.
Har ikke haft en i fingrene, så man kan se hvad den indeholder af dele. Hvis, kan man jo måske forsat få dele hos dem, hvis behovet skulle opstå.
Den situation vil man ikke opleve normalt med et varemærke, da alle cykelhandlere (mere eller mindre) har adgang til de organiserede mærker i DK.

Jeg ved ikke hvad man kan få af hjælp og reservedele hos Thansen, men man kan næppe få ret meget hjælp andre steder. Man kan uden tvivl få batterier hos dem nu, men problemet er forhåbentligt også først aktuelt om 2-3-4-5 år, når man har slidt det første batteri ned. Har de så stadigvæk dele til deres tidligere elcykler?

Hvis nu elsystemerne var standart og ens på alle elcykler så var det ikke et problem, men det er de langt fra. Og ikke engang inden for mærkevarene, da de jo også forbedre systemerne løbende.

Med hensyn til den sneramte cykel ;-) , så er det altid en god idé at oplade når man har brugt cyklen, således at den aldrig kommer til at stå længere tid med flade batterier. Er batteriet fuldt opladet tager det ikke skade. Fordelen er jo så også at man altid starter på tur med fuldt batteri, hvis nu man skulle komme til at tage nogle omveje...;-)

Hvis batteriet er ude i kulden (og er frosen) skal man ikke bare sætte opladeren til, da man kan risikerer at ødelække batteriet. Man kan sagtens køre i kulde, og man kan også holde en rimelig distance, hvis man har et tempereret opladet batteri med inde fra. Optimal opbevarings temperatur til et batteri man bruger om vinteren vil nok være ca. 10-15 graders varme, eller bare stue temperatur. Ligger man det på varmeapparatet er det heller ikke godt.

Men giver dig ret, at det ikke er ret lækkert cykelvejr lige pt...

Kom forbi en video på Youtube den anden dag om et Irsk firma der har været med i et eller andet iværksætter TV program, og han viser nogle cykel-halv-huse som måske var en ide til dagene hvor det er koldt eller regner... :-/

Link til indslaget er her: http://www.youtube.com/watch_popup?v=A9SKiOFzRI0#t=36

allancyklen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 09 okt 2009 19:33

Re: De nye 2010

Indlæg af allancyklen » 20 feb 2010 19:33

Det var en flot og god video :) og lækket med den regnvejrs ting.. SMART :o

Jeg har ledt på Thansens side efter batterier men ikke fundet dem ?

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: De nye 2010

Indlæg af dk1 » 20 feb 2010 19:42

ja syntes også den var meget god, og musikken er da heller ikke den værste...

Vildkat har allerede svaret omkring Thansen batterier. Det går lynhurtigt herinde ;-)
http://www.elcykling.dk/viewtopic.php?f=14&t=209

allancyklen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 09 okt 2009 19:33

Re: De nye 2010

Indlæg af allancyklen » 20 feb 2010 19:58

Det har de åbenbart nu :

http://www.thansen.dk/products.asp?c=35 ... 1276930411

jeg fandt det .. men er de lig med dem de har i fantombike ?

allancyklen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 09 okt 2009 19:33

Re: De nye 2010

Indlæg af allancyklen » 22 feb 2010 15:02

<<
Kom forbi en video på Youtube den anden dag om et Irsk firma der har været med i et eller andet iværksætter TV program, og han viser nogle cykel-halv-huse som måske var en ide til dagene hvor det er koldt eller regner... :-/

Link til indslaget er her: http://www.youtube.com/watch_popup?v=A9SKiOFzRI0#t=36

<<<

Jeg har lagt linket på min hjemmside. :)
Der kommer et billed af en Scooter der også ? har pedaler .. ? men jeg kan ikke finde den ellers
men det er nok smart hvis man skulle løbe tør for strøm og gerne vil hjem..

Besvar