Kvickly elcykel med LiFePO4
Re: Kvickly elcykel med LiFePO4
Måske kan vægten afgøre hvad der reelt er for en type batteri. Hvad vejer et 24V 10AH batteri?
Et polymer batteri på 24V 10AH vejer ca. 2,8kg, og et litium jern fosfat batteri i samme størrelse burde veje godt 4kg, da de typisk vejer 50% mere.
Der findes sorterede batterier og usorterede batterier, altså på celle niveau. Specielt kineserne er gode til at sorterer de bedste celler fra og bruger dem som "vareprøver" og når så der bestilles produktion, så får man typisk det frasorterede. Ikke at de behøver at være dårlige, men det er typisk ikke de bedste celler man får.
Det er derfor at hvis man køber mærkevare batterier, så er de typisk med specifikationer som skal overholdes, og det gælder jo nok uanset hvor de produceres.
Har set opladere der kan benyttes til forskellige typer litium, så fordi der står LiFePO4 på oplader er det desværre ikke altid ensbetydende med at det gælder for battericellerne også.
Et polymer batteri på 24V 10AH vejer ca. 2,8kg, og et litium jern fosfat batteri i samme størrelse burde veje godt 4kg, da de typisk vejer 50% mere.
Der findes sorterede batterier og usorterede batterier, altså på celle niveau. Specielt kineserne er gode til at sorterer de bedste celler fra og bruger dem som "vareprøver" og når så der bestilles produktion, så får man typisk det frasorterede. Ikke at de behøver at være dårlige, men det er typisk ikke de bedste celler man får.
Det er derfor at hvis man køber mærkevare batterier, så er de typisk med specifikationer som skal overholdes, og det gælder jo nok uanset hvor de produceres.
Har set opladere der kan benyttes til forskellige typer litium, så fordi der står LiFePO4 på oplader er det desværre ikke altid ensbetydende med at det gælder for battericellerne også.
-
- Indlæg: 824
- Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
- Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.
Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08) - Geografisk sted: Roskilde
Re: Kvickly elcykel med LiFePO4
Vægten er 3.6kg se evt. følgende indlæg:
Denne model har indbygget baglys:
http://www.elcykling.dk/viewtopic.php?f=6&t=310
Side 4 angiver som angiver at det LiFePo4, hvilket også er mærket på Batteriet.
http://www.protanium.com/resources/Owne ... sample.pdf
Denne model har indbygget baglys:
http://www.elcykling.dk/viewtopic.php?f=6&t=310
Side 4 angiver som angiver at det LiFePo4, hvilket også er mærket på Batteriet.
http://www.protanium.com/resources/Owne ... sample.pdf
Re: Kvickly elcykel med LiFePO4
Tjekkede LifeBikes website og de skriver direkte at det kan oplades 500-600 gange (I deres manual). Lyder ikke som Litium Ferro fosfat, men battericellerne behøver jo heller ikke være det samme selv om Mustang og Lifebike cyklerne ligner hinanden.
Men vejer deres batterier så lige meget, når du har begge mærker?
Men vejer deres batterier så lige meget, når du har begge mærker?
-
- Indlæg: 824
- Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
- Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.
Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08) - Geografisk sted: Roskilde
Re: Kvickly elcykel med LiFePO4
Batterierne er identiske. De følger dog ikke de danske regler om CE mærkning. For der skal fabriksnavnet være tydeligt mærkeret på batteriet.
Jeg har søgt på varenummeret (GX-L024010-H3C), og hvis man oversætter siden meddeles det at det er et "lithium jern fosfat" batteri hvilket er det samme som LifePo4.
På hjemmesiden fortæller også at batteriet fabrikat er (Google oversættelse) "land villa" eller 国轩.
Jeg har dog fundet en fabrik ved navn Hefei Guoxuan som producere et produkt som hedder GX2410H1-, og hvis deres produkters varenummer hedder noget med GX giver det god mening. Hefei Guoxuan har en årlig batteri produktion som svare til 50.000 cykler.
Kilder:
Sælger af Batterier
http://hefei.917800.com/Supply/detail-17234.html
Forklaring LifePo4
http://www.celltech.dk/pdffiles/litium_ ... battDK.pdf
Hefei Guoxuan
http://784798.72116.20la.com.cn/g_info_ ... icleid=134
Jeg har søgt på varenummeret (GX-L024010-H3C), og hvis man oversætter siden meddeles det at det er et "lithium jern fosfat" batteri hvilket er det samme som LifePo4.
På hjemmesiden fortæller også at batteriet fabrikat er (Google oversættelse) "land villa" eller 国轩.
Jeg har dog fundet en fabrik ved navn Hefei Guoxuan som producere et produkt som hedder GX2410H1-, og hvis deres produkters varenummer hedder noget med GX giver det god mening. Hefei Guoxuan har en årlig batteri produktion som svare til 50.000 cykler.
Kilder:
Sælger af Batterier
http://hefei.917800.com/Supply/detail-17234.html
Forklaring LifePo4
http://www.celltech.dk/pdffiles/litium_ ... battDK.pdf
Hefei Guoxuan
http://784798.72116.20la.com.cn/g_info_ ... icleid=134
Re: Kvickly elcykel med LiFePO4
Mange tak for de nye indlæg omkring cyklerne og batterierne.
Jeg har nu også meldt mig ind i elcykel-klubben, da jeg i går (også) har fået mig en (brugt) Mustang Passion elcykel fra Kvickly.
Jeg fik et godt tilbud, som jeg ikke kunne sige nej til, da jeg så for en begrænset sum, kan prøve om elcykling også er noget for mig.
Cyklen er som sagt brugt, men ser ud som ny og er kun 5 måneder gammel. Den er kun blevet brugt til småture et par gange om ugen, de første 2-3 måneder. 3.500 kr. inkl. cykeltasker. Ser frem til at afprøve den i weekenden.
Vender tilbage med mine erfaringer med denne model.
Jeg har nu også meldt mig ind i elcykel-klubben, da jeg i går (også) har fået mig en (brugt) Mustang Passion elcykel fra Kvickly.
Jeg fik et godt tilbud, som jeg ikke kunne sige nej til, da jeg så for en begrænset sum, kan prøve om elcykling også er noget for mig.
Cyklen er som sagt brugt, men ser ud som ny og er kun 5 måneder gammel. Den er kun blevet brugt til småture et par gange om ugen, de første 2-3 måneder. 3.500 kr. inkl. cykeltasker. Ser frem til at afprøve den i weekenden.
Vender tilbage med mine erfaringer med denne model.
-
- Indlæg: 90
- Tilmeldt: 29 jun 2010 13:48
- Min elcykel: Mustang from Kvickly, Diavelo mountainbike, Diavelo EEcykel
- Geografisk sted: Næstved
Re: Kvickly elcykel med LiFePO4
That's a good deal--you sure it's not stolen?dkvoss skrev:Mange tak for de nye indlæg omkring cyklerne og batterierne.
Jeg har nu også meldt mig ind i elcykel-klubben, da jeg i går (også) har fået mig en (brugt) Mustang Passion elcykel fra Kvickly.
Jeg fik et godt tilbud, som jeg ikke kunne sige nej til, da jeg så for en begrænset sum, kan prøve om elcykling også er noget for mig.
Cyklen er som sagt brugt, men ser ud som ny og er kun 5 måneder gammel. Den er kun blevet brugt til småture et par gange om ugen, de første 2-3 måneder. 3.500 kr. inkl. cykeltasker. Ser frem til at afprøve den i weekenden.
Vender tilbage med mine erfaringer med denne model.
It would be interesting to know why the owner didn't like it.
I let someone try mine the other day and they were amazed at how much power the 200w motor put out.
My only complaint is the gearing--I have no use for the first 4 gears, even on steep hills, and most of the time I never get out of 7th gear, so I wish the gearing ratio was much higher.
On the battery discussion, don't forget that the 24-volt LiFePO4 battery is really an 8-cell battery pack that has the potential of replaceable cells in addition to the claimed 2,000+ recharges, and cells can be bought for as little as $19 http://currentevtech.com/Lithium-Batter ... 4-p40.html (a 24-volt battery uses 8 cells, 36-volt uses 12 cells).
Also, LiFePO4 batteries better maintain voltage until they die instead of consistently declining voltage as in a regular battery.
http://www.metaefficient.com/rechargeab ... icles.htmlVirtually flat discharge curve means maximum power available until fully discharged (no “voltage sag” as with lead acid batteries)
Unlike lead acid batteries, can be left in a partially discharged state for extended periods without causing permanent damage
Extremely low self discharge rate (unlike lead acid which will go flat quite quickly if left sitting for long periods)
Does not contain any toxic heavy metals such as lead, cadmium, nor any corrosive acids or alkalies thus making LiFePO4 batteries the most environmentally friendly battery chemistry available
Jeg kan læse Dansk, men jeg skriver den ikke så godt, så ba bruge http://translate.google.com hvis du kan ikke læse min Engelsk.
Re: Kvickly elcykel med LiFePO4
Nej den er ikke stjålet
Jeg har fået en kvittering og ved hvor den tidligere ejer bor.
Den var købt til et ældre familiemedlem, som nu desværre ikke længere kunne bruge den af helbredsårsager. Og de havde givet 6.500 kr. for den i Kvickly på det tidspunkt. Og de havde haft den til salg i 3 uger uden nogen havde reageret, så de skulle bare af med den.
Lyder interessant det med batterierne. Skal de loddes sammen ? Eller noget helt andet ?
Og er det ikke rigtig forstået, at man ikke bare kan skifte til 36v batterier på et senere tidspunkt. Det skal fortsat være 24v pga. elsystemet.
Jeg har fået en kvittering og ved hvor den tidligere ejer bor.
Den var købt til et ældre familiemedlem, som nu desværre ikke længere kunne bruge den af helbredsårsager. Og de havde givet 6.500 kr. for den i Kvickly på det tidspunkt. Og de havde haft den til salg i 3 uger uden nogen havde reageret, så de skulle bare af med den.
Lyder interessant det med batterierne. Skal de loddes sammen ? Eller noget helt andet ?
Og er det ikke rigtig forstået, at man ikke bare kan skifte til 36v batterier på et senere tidspunkt. Det skal fortsat være 24v pga. elsystemet.
-
- Indlæg: 90
- Tilmeldt: 29 jun 2010 13:48
- Min elcykel: Mustang from Kvickly, Diavelo mountainbike, Diavelo EEcykel
- Geografisk sted: Næstved
Re: Kvickly elcykel med LiFePO4
Ah, that was a really great deal. The Danish media has led people to believe that electric bikes are mostly for the elderly because they don't really understand them. When younger people find out electric bikes get you there much faster (I pass everyone on the bike path), I think they will be more interested. Also some of the sportier looking models like the new one from Thansen will help broaden the interest.dkvoss skrev:Nej den er ikke stjålet
Jeg har fået en kvittering og ved hvor den tidligere ejer bor.
Den var købt til et ældre familiemedlem, som nu desværre ikke længere kunne bruge den af helbredsårsager. Og de havde givet 6.500 kr. for den i Kvickly på det tidspunkt. Og de havde haft den til salg i 3 uger uden nogen havde reageret, så de skulle bare af med den.
Lyder interessant det med batterierne. Skal de loddes sammen ? Eller noget helt andet ?
Og er det ikke rigtig forstået, at man ikke bare kan skifte til 36v batterier på et senere tidspunkt. Det skal fortsat være 24v pga. elsystemet.
On the batteries, I was responding to some other posts in this thread, so disregard what doesn't apply.
You're right--not a good idea to change voltages, but some of the electric bikes come with 36-volt systems--I have 2 old ones that do.
Jeg kan læse Dansk, men jeg skriver den ikke så godt, så ba bruge http://translate.google.com hvis du kan ikke læse min Engelsk.
-
- Indlæg: 824
- Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
- Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.
Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08) - Geografisk sted: Roskilde
Re: Kvickly elcykel med LiFePO4
1) Man må KUN lode på batterier, hvis de har en lodeflig monteret. Jeg kender et batterifirma, som punktsvejser batterierne sammen, for ikke at temperaturen bliver for højt. Bliver batteriet for varmt vil det eksplodere.dkvoss skrev: Lyder interessant det med batterierne. Skal de loddes sammen ? Eller noget helt andet ?
Og er det ikke rigtig forstået, at man ikke bare kan skifte til 36v batterier på et senere tidspunkt. Det skal fortsat være 24v pga. elsystemet.
2) Mht. til 36V batteri på 24 volt systemer, er dette ikke lovligt.
Jeg har tidligere fundet tegn på at kontrolleren er bygget til at dække 24 og 36 volt systemer. Jeg har ikke skilt min Mustang af for at finde ud af hvor kontrolleren kommer fra, men det virker sandsynligt at den kan klare dette. CMOS elektronik har nemlig et dynamisk spænding område.
Motoren er også specificeret til 24-36 volt. Kontrolleren kan købe løst fra Thansen, hvis det går galt (ca. 200kr), og et forhjul+motor til 1300kr.
Det findes 36Volt/10A i samme formfaktor som 24V/10A batteriet, men jeg har ikke fundet det i EU.
-
- Indlæg: 90
- Tilmeldt: 29 jun 2010 13:48
- Min elcykel: Mustang from Kvickly, Diavelo mountainbike, Diavelo EEcykel
- Geografisk sted: Næstved
Re: Kvickly elcykel med LiFePO4
I see now that most of them have screw terminals so you don't have to solder them, so that solves that problem.Vildkat skrev:1) Man må KUN lode på batterier, hvis de har en lodeflig monteret. Jeg kender et batterifirma, som punktsvejser batterierne sammen, for ikke at temperaturen bliver for højt. Bliver batteriet for varmt vil det eksplodere.dkvoss skrev: Lyder interessant det med batterierne. Skal de loddes sammen ? Eller noget helt andet ?
Og er det ikke rigtig forstået, at man ikke bare kan skifte til 36v batterier på et senere tidspunkt. Det skal fortsat være 24v pga. elsystemet.
Model : Headway 38120S 10AH cell with Screw Terminal Nominal Capacity 10AH @1C discharge rate Operating Voltage 2.5V-3.65V Dimensions diameter of 38 (mm) height of 146 (mm) weight 307g IR 1.8 Max continuous discharge 5C Max pulse discharge 15C
http://currentevtech.com/Lithium-Batter ... 4-p40.html
Jeg kan læse Dansk, men jeg skriver den ikke så godt, så ba bruge http://translate.google.com hvis du kan ikke læse min Engelsk.