Nye regler fra EU vedr. elcykler (2011)

Diverse indlæg, løs snak.
Besvar
Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Nye regler fra EU vedr. elcykler (2011)

Indlæg af Vildkat » 27 maj 2010 08:35

EU kommissionen ser på en ny EU klasse indenfor elcykler, som vil blive fremlagt efter sommerferien.
De nuværende regler for klasser at der er elcykler med en maks motorkraft på 250W, og motoren skal slå fra ved 25km/t, samt at der findes en knallert 30 og en knallert 45 (hvor tallet angiver maks hastighed).
Den Europæriske sammenslutning af detailhandlende for cykler og knallerter (ETRA) har foreslået to klasser af el-cykler FOR EU kommissionen. En klasse som tillader en elcykel at have en effektiv motor størrelse på 1K watt, og motoren slår fra ved 45Km/t, og at de nuværende elcykler får lov til at anvende en motorstørrelse på 1k watt, men med en elektronisk begræsning til de 25 km/t.

Forslaget er ikke vedtaget, og om en Elcykel 45 skal køre på vejen, sammen med en knallert 45, må vise sig med tiden.
At øge motorstørrelsen giver mening specielt i bjergkørelse, hvor 250 watt ikke er nok.

http://www.bike-eu.com/news/4018/new-ty ... -2010.html

allancyklen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 09 okt 2009 19:33

Re: Nye regler fra EU vedr. elcykler (2011)

Indlæg af allancyklen » 13 jun 2010 11:31

Det bliver noget der sparker .... mås.... :o

Thoralor
Indlæg: 90
Tilmeldt: 29 jun 2010 13:48
Min elcykel: Mustang from Kvickly, Diavelo mountainbike, Diavelo EEcykel
Geografisk sted: Næstved

Re: Nye regler fra EU vedr. elcykler (2011)

Indlæg af Thoralor » 19 jul 2010 11:06

I assume the 45 kmh bike would have to ride on the road--I certainly don't want them on the bike path.

A more powerful motor but still limited to 25 kmh would have no advantage for me as I'm usually able to easily maintain 24-25 kmh with my 200 watt motor, and more power would mean more power drainage from the battery meaning less range or a bigger battery, not to mention that it would mean little or no exercise.

Yes, I ride an electric also for the exercise, something a lot of people don't understand, but when you have an electric you ride a lot more and a lot farther and you're always pedaling, just not as hard or as slowly as a person on a regular bike.

I actually think the 25 kmh limit on motor assist is pretty smart. Above 25 kmh you really should have a suspension and shock absorbers, like on a motorbike or scooter, for the safety. Hitting a bump on a bicycle without suspension at 45 kmh is dangerous.
Jeg kan læse Dansk, men jeg skriver den ikke så godt, så ba bruge http://translate.google.com hvis du kan ikke læse min Engelsk.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Nye regler fra EU vedr. elcykler (2011)

Indlæg af dk1 » 19 jul 2010 22:31

Fuldstændig enig med Thoralor.

Tror dog ikke at lovgivningen skal give mening med hensyn til brugsværdi, men forsøge at forberede (give plads i) lovgivningen på nye typer af køretøjer rent juridisk. F.eks Segways.

allancyklen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 09 okt 2009 19:33

Re: Nye regler fra EU vedr. elcykler (2011)

Indlæg af allancyklen » 19 jul 2010 23:25

Og dog .... 30 km i timen .... mon ikke det kunne være meget rart..

Besvar