Kvickly elcykel med LiFePO4
Re: Kvickly elcykel med LiFePO4
Det med hastighed ved jeg ikke. Vi bruger mest mellemste hastighed.Davi købte vores cykler, undrede jeg mig over, at min kones batteri var meget lettere og desuden var Panasonic. Jeg fik at vide, at Panasonic batteriet var den nye type, man fremover ville have på alle cyklerne.
Re: Kvickly elcykel med LiFePO4
Vægt forskellen på de 2 batterier skyldes sikkert enten at det ene batteri har en større kapacitet målt på watttimer, eller at det ene batteri er lavet med litium jern fosfat celler, istedet for almindelige litium celler.
Jern Fosfat Litium celler vejer typisk 50% mere end almindelige celler, men har til gengæld ifølge kineserne en længere holdbarhed med hensyn til antal opladninger.
Det der med at der kommer Panasonic celler der kan holde til 10.000 opladninger, vil jeg nok lige tage med en spids "sælger-sukker", da det ikke lyder til at være praktisk muligt.
Eller måske meners der "op til 10.000 sjat ladninger".....
Alene hvis man tager 10.000 og ganger med 50km per opladning (hvis det f.eks er et ca. 325watttimers batteri), så svarer det jo til 500.000 km garanteret på et enkelt batteris levetid.
Kører man 20km HVER dag året rundt, så skal batteriet kunne holde i 68,5 år......
Der er forskel på om man taler levetid i tid eller brugstid, da batteriets "dåbs atest" altså ældes uanset om batteriets bruges eller ej, set over år. (Når det først er aktiveret)
Der er dog cykelmærker der begynder at komme med en garanti på at cellerne og batteri elektronikken virker i batterits første 5 år, men det er ikke en garanti på at batteriet i den periode altid har en kapacitet på 100%, men f.eks minimum 80% efter udløbet af de 5 år.
Det der ofte sker med batterier og specielt de billigere batterier, er at elektronikken der styrer de enkelte batteri celler inde i batteriet går i stykker/brænder af, og de vil i følge forbrugerloven sådan set være under den normale 2 års garanti i købeloven, mens selve cellerne anses som en sliddel.
Når man begynder at garanterer på skrift, at der KAN slides på batteriet i f.eks 5 år, så er vi ved at være fremme ved noget der kan bruges til noget som forbruger. . . .
Det er vist en hel sækfuld "sælgersukker" der er blevet hældt på der med de 10.000 opladninger ....
Jern Fosfat Litium celler vejer typisk 50% mere end almindelige celler, men har til gengæld ifølge kineserne en længere holdbarhed med hensyn til antal opladninger.
Det der med at der kommer Panasonic celler der kan holde til 10.000 opladninger, vil jeg nok lige tage med en spids "sælger-sukker", da det ikke lyder til at være praktisk muligt.
Eller måske meners der "op til 10.000 sjat ladninger".....
Alene hvis man tager 10.000 og ganger med 50km per opladning (hvis det f.eks er et ca. 325watttimers batteri), så svarer det jo til 500.000 km garanteret på et enkelt batteris levetid.
Kører man 20km HVER dag året rundt, så skal batteriet kunne holde i 68,5 år......
Der er forskel på om man taler levetid i tid eller brugstid, da batteriets "dåbs atest" altså ældes uanset om batteriets bruges eller ej, set over år. (Når det først er aktiveret)
Der er dog cykelmærker der begynder at komme med en garanti på at cellerne og batteri elektronikken virker i batterits første 5 år, men det er ikke en garanti på at batteriet i den periode altid har en kapacitet på 100%, men f.eks minimum 80% efter udløbet af de 5 år.
Det der ofte sker med batterier og specielt de billigere batterier, er at elektronikken der styrer de enkelte batteri celler inde i batteriet går i stykker/brænder af, og de vil i følge forbrugerloven sådan set være under den normale 2 års garanti i købeloven, mens selve cellerne anses som en sliddel.
Når man begynder at garanterer på skrift, at der KAN slides på batteriet i f.eks 5 år, så er vi ved at være fremme ved noget der kan bruges til noget som forbruger. . . .
Det er vist en hel sækfuld "sælgersukker" der er blevet hældt på der med de 10.000 opladninger ....
Re: Kvickly elcykel med LiFePO4
Altså, jeg fik oplyst at både mit LiFePO4 batteri og Panasonicen på min kones, som T.Hansen fremover vil bruge er til 2.000 opladninger.
Mit LiFePO4 vejer næsten dobbelt så meget som Panasonic.
Faktisk brokkede jeg mig, fordi jeg troede, at min kones batteri var en gammel type; men jeg har to gange fået bekræftet, at det er den man i fremtiden vil bruge.
Mit LiFePO4 vejer næsten dobbelt så meget som Panasonic.
Faktisk brokkede jeg mig, fordi jeg troede, at min kones batteri var en gammel type; men jeg har to gange fået bekræftet, at det er den man i fremtiden vil bruge.
-
- Indlæg: 824
- Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
- Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.
Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08) - Geografisk sted: Roskilde
Re: Kvickly elcykel med LiFePO4
Forskellen på batterierne skal også skyldes at den ene type er med runde celler, og den anden type er med flade celle.
Du er velkommen til at dokumentere det under :
http://www.elcykling.dk/viewforum.php?f=6
Gerne med et type navn, vægt mm.
Måske er panasonic batteriet dette her ? (lifebike,t-hansen batteri mfl. er beskrevet):
http://www.elcykling.dk/viewtopic.php?f=6&t=460
Du er velkommen til at dokumentere det under :
http://www.elcykling.dk/viewforum.php?f=6
Gerne med et type navn, vægt mm.
Måske er panasonic batteriet dette her ? (lifebike,t-hansen batteri mfl. er beskrevet):
http://www.elcykling.dk/viewtopic.php?f=6&t=460
Re: Kvickly elcykel med LiFePO4
Mit batteri er som nævnt et LiFePO4, det vejer 3.400 gr. Det ses her:
http://media.thg.dk/DAT/pic/m/162851071_7.JPG
Min kones Panasonic batteri vejer 1.900 gr. Det er dette dette:
http://media.thg.dk/DAT/pic/l/230224037.JPG
http://media.thg.dk/DAT/pic/m/162851071_7.JPG
Min kones Panasonic batteri vejer 1.900 gr. Det er dette dette:
http://media.thg.dk/DAT/pic/l/230224037.JPG
Re: Kvickly elcykel med LiFePO4
Hvis der ikke direkte på batteriet står nævnt LiFePO4 eller noget tilsvarende, så er det næppe et af slagsen.
Det skal stå nævnt da man til samme batteri kasse kan have flere typer af celler indlagt i samme type batteri kasse.
F.eks benyttes den samme batterikasse som din kones cykle har af flere producenter, og så gåt det jo ikke at man tilslutter en forkert oplader....
Tror desværre at man skal accepterer at når der handles hos "supermarkeder" og desværre også ofte hos cykelhandlere uden større fagviden om elcykler, så er det lidt ligesom at handle værktøj hos en bager, som jo næppe har ret megen viden om den slags.
Det skal stå nævnt da man til samme batteri kasse kan have flere typer af celler indlagt i samme type batteri kasse.
F.eks benyttes den samme batterikasse som din kones cykle har af flere producenter, og så gåt det jo ikke at man tilslutter en forkert oplader....
Tror desværre at man skal accepterer at når der handles hos "supermarkeder" og desværre også ofte hos cykelhandlere uden større fagviden om elcykler, så er det lidt ligesom at handle værktøj hos en bager, som jo næppe har ret megen viden om den slags.
Re: Kvickly elcykel med LiFePO4
@dk1, jeg forstår over hele hovedet ikke, hvad du mener med første afsnit. Det er helt sort for mig. Du taler om samme batterikasse og LiFePO4, jamen det er da sort tale.
Andet afsnit. Nej, det accepterer jeg aldeles ikke. Jo måske hvis jeg cykelrytter og skulle have have en racercykel; men en elcykel bygget med stort set samme komponenter skal være dobbelt så dyr eller mere. Det er dumhed i mine øjne.
Men hver sin lyst!
Andet afsnit. Nej, det accepterer jeg aldeles ikke. Jo måske hvis jeg cykelrytter og skulle have have en racercykel; men en elcykel bygget med stort set samme komponenter skal være dobbelt så dyr eller mere. Det er dumhed i mine øjne.
Men hver sin lyst!
Re: Kvickly elcykel med LiFePO4
Hvis der ikke står LifePO4 på batteriet og på oplader, så er det heller ikke et LiFePO4 batteri.
Der kan godt være nogle fabrikanter, der anvender en LifePO4 oplader til et ikke-LifePO4 batteri, så det er ikke nok at det står på opladeren.
Den kasse (yderkasse) som man pakker selve batteri celler og den elektroniske batteri styring ind i, er den kasse som jeg taler om. Den specifikke kasse du viser på billedet fra din kones cykel benyttes af minimum 3 producenter, og dermed er det sikkert heller ikke samme type elektronik og celler der er inde i "kassen".
Fordi at en kasse ser ens ud, er det bestemt langt fra sikkert at indholdet er det samme, og det gælder også controllere, motorer, ledningsnet (inkl stik), batteristyringer og display på styret.
Selv inden for samme mærke, kan du have ens udseende elcykler, men som har totalt forskellige elektronik.
Det samme gælder gear, nav, køleskabe, frysere , TV osv. For at sammenligne 100% skal man have type numre på samlige dele (Hvis de findes).
Dermed siger jeg ikke at man bliver snydt uanset om man køber en cykel til 5000kr eller til 15.000kr, men der er mere forskel end det umiddelbart ser ud til, hvilket ofte også giver udslag i prisen. Forskellen ligger i følelsen, alsidigheden og holdbarheden på at bruge cyklen.
Det samme gælder jo for motorcykler, biler osv......
Det har bare mere betydning på en elcykel, end det har på en almindelig cykel, da det er langt lettere at finde en god fagmand til at hjælpe med problemer på den almindelige cykel frem for til en elcykel, og jo længere tid der går fra købsdatoen ud over de 2 år, jo værre bliver det.
Men kan sagtens se fordelen i at købsprisen er 5000kr frem for 15000kr, hvilket jo også gælder biler der koster f.eks 100.000kr eller 300.000 kr..... De kan dog alle køre fra punkt A til punkt B.
Har min erfaring fra både kinesiske elcykler og stort set de fleste kendte mærker inden for elcykler i Danmark, med hensyn til reservedele etc.
Følelsen at køre på de forskellige elcykler er selvfølgelig en smagssag fra person til person, som selvfølgelig skal holdes op mod købsprisen og de behov man har for transport.
Det der er mest ukendt for de fleste cyklister er dog, at der faktisk kan være så meget forskel på følelsen at elcykle, alt efter elsystem og cykeltype. Og selvfølgelig for dem der slet ikke har prøvet at elcykle, hvordan det i det hele taget føles at elcykle....
Men det behøver jo ikke at have noget med holdbarheden på sigt at gøre....
Der kan godt være nogle fabrikanter, der anvender en LifePO4 oplader til et ikke-LifePO4 batteri, så det er ikke nok at det står på opladeren.
Den kasse (yderkasse) som man pakker selve batteri celler og den elektroniske batteri styring ind i, er den kasse som jeg taler om. Den specifikke kasse du viser på billedet fra din kones cykel benyttes af minimum 3 producenter, og dermed er det sikkert heller ikke samme type elektronik og celler der er inde i "kassen".
Fordi at en kasse ser ens ud, er det bestemt langt fra sikkert at indholdet er det samme, og det gælder også controllere, motorer, ledningsnet (inkl stik), batteristyringer og display på styret.
Selv inden for samme mærke, kan du have ens udseende elcykler, men som har totalt forskellige elektronik.
Det samme gælder gear, nav, køleskabe, frysere , TV osv. For at sammenligne 100% skal man have type numre på samlige dele (Hvis de findes).
Dermed siger jeg ikke at man bliver snydt uanset om man køber en cykel til 5000kr eller til 15.000kr, men der er mere forskel end det umiddelbart ser ud til, hvilket ofte også giver udslag i prisen. Forskellen ligger i følelsen, alsidigheden og holdbarheden på at bruge cyklen.
Det samme gælder jo for motorcykler, biler osv......
Det har bare mere betydning på en elcykel, end det har på en almindelig cykel, da det er langt lettere at finde en god fagmand til at hjælpe med problemer på den almindelige cykel frem for til en elcykel, og jo længere tid der går fra købsdatoen ud over de 2 år, jo værre bliver det.
Men kan sagtens se fordelen i at købsprisen er 5000kr frem for 15000kr, hvilket jo også gælder biler der koster f.eks 100.000kr eller 300.000 kr..... De kan dog alle køre fra punkt A til punkt B.
Har min erfaring fra både kinesiske elcykler og stort set de fleste kendte mærker inden for elcykler i Danmark, med hensyn til reservedele etc.
Følelsen at køre på de forskellige elcykler er selvfølgelig en smagssag fra person til person, som selvfølgelig skal holdes op mod købsprisen og de behov man har for transport.
Det der er mest ukendt for de fleste cyklister er dog, at der faktisk kan være så meget forskel på følelsen at elcykle, alt efter elsystem og cykeltype. Og selvfølgelig for dem der slet ikke har prøvet at elcykle, hvordan det i det hele taget føles at elcykle....
Men det behøver jo ikke at have noget med holdbarheden på sigt at gøre....
Senest rettet af dk1 25 dec 2011 19:26, rettet i alt 1 gang.
Re: Kvickly elcykel med LiFePO4
OK, godt med insider viden. Kørte i går en lang tur på min Mustang Passion, og klang klang sagde det pludselig. Det var støttefoden hvor pinden faldt af. Kan ikke lige forstå hvorfor der ikke er nogen fastspænding for den pind, den glider bare af. Nå man kan da sætte noget i klemme, så den ikke falder af. Så kan jeg samle op på de små defekter hen ad vejen og gå til cykelhandleren og få det fixet ved lejlighed på garantien. Værre er det heller ikke.
-
- Indlæg: 824
- Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
- Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.
Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08) - Geografisk sted: Roskilde
Re: Kvickly elcykel med LiFePO4
Min støttefod fald også af indenfor den første mdr. Årsagen er at støttefodstangen er "presset sammen" den øverste del. Jeg fik en ny støttefod indenfor et par uger fra kvickly. Det er billigere presse støttefoden sammen end at give den et par svejsninger. Nummer 2 støttefod har jeg haft det sidste 1½ års tid.
Det er et dårligt komponent valg.
PS:Interessant med Panosonic batteriet. Den kender jeg ikke. Hvad står der på labelen?
Det er et dårligt komponent valg.
PS:Interessant med Panosonic batteriet. Den kender jeg ikke. Hvad står der på labelen?