Elsystemer: Både gashåndtag og trinvis styring mv.

Hvor købes elcyklen? Aktuelle tilbud og forhandlere.
Besvar
AndyK

Elsystemer: Både gashåndtag og trinvis styring mv.

Indlæg af AndyK » 21 maj 2012 14:21

Hej

Jeg har på det seneste læst op på elcykler - teknikken, økonomien, holdbarhed mv. - faktisk ret interresant ud fra et rent teknisk synspunkt (selvom det jo i sidste ende kommer an på den oplevelse en model giver).

En af de ting jeg har bidt mærke i er, at et elsystem med trin samt et gashåndtag kan give en rigtig god oplevelse. I den forbindelse har jeg et spørgsmål:
Kan man benytte begge systemer samtidig, dvs. f.eks. vælge et lavt "hjælpetrin" og så supplere med brug af gashåndtag hvis man skal hurtigt op i fart eller op ad en bakke? Eller er man nødt til at vælge mellem systemerne?

Jeg har læst om flere, der ikke er voldsomt glade for momentstyrede elsystemer, men jeg går ud fra at det mestendels er en smagssag - hvad mener I?
Kan man evt. få en cykel med et momentstyret trinvist elsystem kombineret med gashåndtag, der ikke er momentstyret?

På forhånd tak.

dk1

Re: Elsystemer: Både gashåndtag og trinvis styring mv.

Indlæg af dk1 » 21 maj 2012 15:13

Nu skriver du ikke noget om det skal være en dame eller en herre cykel. Men prøv at tjekke Batavus og f.eks den nye Whistle ud fra Promovec. (Den med skjult kædeskærms batteri)

Der er ret meget forskel på hvordan det føles, og også hvis man kikker på moment styrerede elcykler alene, eller på impuls styrede elcykler alene.

Det vil nok mest svare til at skulle forklare hvad fordele der ved en lyshåret pige frem for en mørkhåret pige. (Sorry piger ;-)

TMRaven
Geografisk sted: Odense

Indlæg af TMRaven » 23 maj 2012 10:03

Jeg prøvede en Raleigh for et par uger siden der både havde trin og gashåndtag, og selvom forhandleren mente at man skulle kunne "overskrive" trinnet ved at give mere gas på gashåndtaget, så gjorde den det ikke. Det var kun på en auto setting, at gashåndtaget virkede, om det så var en fejl lige på den cykel, det ved jeg ikke.

Eftersom at det ikke virkede, så synes jeg ikke jeg fik testet systemet, men da jeg prøvede de to systemer separat, synes jeg det er klart bedre med trin fremfor gashåndtag, da jeg ikke gider og sidde og vride håndtaget hele tiden, det giver i mine øjne mere ujævn hjælp, og hvis det er det man vil have, så kan man vel lige så godt købe en (el)scooter ;)

Momentstyring, er som du selv nævner, en smagssag. Og måske også afhængig af hvilken type cyklist du er. For tror at momentstyring er ganske rart for en ung fyr som mig, der stadig er vandt til at cykle meget, der bare ønsker at have en højere gennemsnitshastighed, plus let skånsel af knæ. Men for andre, der måske har et kilo eller to for meget, eller ikke er vandt til at cykle så meget, af andre årsager, fx sygdom eller alder, der kan momentstyring være et helvede, hvis man ikke har energien til at træde nok til at føle cyklen hjælper optimalt, i forhold til et system der bare giver den programmerede hjælp man beder om.

Når det kommer til valget af en cykel med eller uden momentstyring for mig, så har jeg endnu ikke besluttet mig, da jeg ikke har haft tid til at teste alle muligheder nok igennem, jeg har kun prøvet en kort test tur på et par modeller, og har derfor kun ideer til hvad jeg selv ønsker, da der også er andre faktorer der spiller ind.

dk1

Indlæg af dk1 » 24 maj 2012 16:12

Den Raleigh du har prøvet virker som den skal. Der kommer et elsystem hos ProMovec, Raleigh og Winther om lidt, hvor gashåndtaget kører samtidigt med LEc display trinnene.
Man kan kende dem på at displayet på styret sidder på midten af styret, istedet for ude i siden af styret.
Raleigh modellen skulle komme engang i Juni, og i første omganmg kun i en dame version.

Besvar