Hej,
Jeg er helt ny i "el-cykel junglen". Men pga. sygdom, så har jeg næsten ingen kræfter tilbage i benene .
Men har altid cyklet meget, er tidl. cykelrytter og triathlet ("kun" på supermotionistplan), og har meget svært ved at skulle holde helt op med at cykle.
Har for et års tid siden set (og kun set) på en Batavus el-cykel. Men nej, det skal sgú ligne en mere normal cykel. Derfor synes jeg det er fedt at f.eks. Ghost nu vil producere en top-model i MTB udførsel med el-motor. Tjek her - uden detaljer desværre:
http://www.fantombike.dk/pl/El_Cykel_ov ... B_328.aspx
Prisen er lidt pebret - men betaler gerne for kvalitet . Cyklen er ikke kommet på markedet endnu, men glæder mig til at se den "live" og måske endda prøve den en dag, f.eks. på en af de test-dage de har hos Fantom Bike i Hornsyld.
Nogen her på forum´et, som ved noget om Ghost indenfor el-cykler ? Er det ikke "toppen af poppen" ? Hvad er bedst ?
PS Hvad menes der egentligt med "hybrid-MTB" ?
Hilsen Bjarne
Mine tanker omkring køb af el-cykel:
Re: Mine tanker omkring køb af el-cykel:
Alle Ghost cyklerne er hjemme pånær Ghost 4000 Street i herre model, samt Ghost 9000 Trail i dame modellen.
Det er nu også rigeligt for at kunne prøve hvad det er for noget....
Ghost 9000 dame modellen er mig bekendt endnu ikke frigivet fra Ghost fabrikken, og det er den helt vilde offroad cykel E-Ndure (Enduro) heller ikke, men den bliver næppe tilladt at bruge på vejen i Danmark.
Den har en motor på hele 150Nm, og kan indstilles til at køre 25km/t, 33km/t og 48km/t mener jeg det er.
Det bliver godt nok snart svært at finde på noget der er vildere, eller bare rigtigt lækkert at køre på.... Rigtigt mange nye lækre elcykler på markedet i 2012
Linket herover er opdateret.
Det er nu også rigeligt for at kunne prøve hvad det er for noget....
Ghost 9000 dame modellen er mig bekendt endnu ikke frigivet fra Ghost fabrikken, og det er den helt vilde offroad cykel E-Ndure (Enduro) heller ikke, men den bliver næppe tilladt at bruge på vejen i Danmark.
Den har en motor på hele 150Nm, og kan indstilles til at køre 25km/t, 33km/t og 48km/t mener jeg det er.
Det bliver godt nok snart svært at finde på noget der er vildere, eller bare rigtigt lækkert at køre på.... Rigtigt mange nye lækre elcykler på markedet i 2012
Linket herover er opdateret.
-
Jeg bliver forarget når jeg ser de priser. 30.000!!! Hvad i alverden er der monteret på de cykler der retfærdigører de vanvittige priser?
Med tanke på en renault twizy elbil koster 65000 virker det direkte forrykt!
Det ville være rigtigt fedt med en test af cykler i div prisgrupper hvor der sættes en finger på hvor forskellen er og om merprisen kan forsvares.
Med tanke på en renault twizy elbil koster 65000 virker det direkte forrykt!
Det ville være rigtigt fedt med en test af cykler i div prisgrupper hvor der sættes en finger på hvor forskellen er og om merprisen kan forsvares.
Hej, jeg kan kun anbefale dig at du kigger på E-bay i Tyskland. Skriv Bionx i søgefeltet og se hvad der kommer frem. Kan kun anbefale dig Focus Jarifa Offroad el Cross. Det er bundsolide cykler med fint teknik bag. Kører selv en Jarifa Offroad siden februar måned og er mere end tilfreds. Hilsen Jörn
Hej Jørn og Michael,
Tak for kommentarer. Tror på, at kvalitet og pris hører sammen - sådan overordnet set - men klart, at der er en øvre grænse for "galskaben" .
Sammenligner man en cykel med en el-bil er det ikke lidt at sammenligne æbler med pærer ? Friheden og den friske luft på en cykeltur kan vel ikke sammenlignes med en tur i en el-bil ?
Men klart, at det virker forrykt med 30000 kr for en cykel, som jo ikke er en super-duper racer med alt fancy udstyr og "kun" er en el-cykel ...
Focus anede jeg ikke lavede el-cykler, der kommer hele tiden flere producenter til, de ser rigtig fede ud .
Mvh Bjarne
Tak for kommentarer. Tror på, at kvalitet og pris hører sammen - sådan overordnet set - men klart, at der er en øvre grænse for "galskaben" .
Sammenligner man en cykel med en el-bil er det ikke lidt at sammenligne æbler med pærer ? Friheden og den friske luft på en cykeltur kan vel ikke sammenlignes med en tur i en el-bil ?
Men klart, at det virker forrykt med 30000 kr for en cykel, som jo ikke er en super-duper racer med alt fancy udstyr og "kun" er en el-cykel ...
Focus anede jeg ikke lavede el-cykler, der kommer hele tiden flere producenter til, de ser rigtig fede ud .
Mvh Bjarne
-
Det var mere med tanke på hvor dyrt elektronik og motor er i en bil, i forhold til en elcykel, hvor der sidder en motor med en effekt på under 2% af bilen, og med uendelig simpel elektronik. Selvfølgelig er der forskel på kvaliteten, men som du siger er det jo ikke fancy cykler. Udstyr som gear og krank er ganske ofte det samme på alle cyklerne, og af en kvalitet man ser på almindelige cykler til 3-5000 kr, så mer-prisen er altså primært el systemet, og her har jeg godt nok svært ved at se hvorfor priserne skal være SÅ høje.
Det er ærgeligt for udbredelsen af dette geniale transport middel - det virker som om grådigheden har taget over for producenter og sælgere - måske fordi en af de helt store aftagere af elcykler er i det offentlige.
Det er ærgeligt for udbredelsen af dette geniale transport middel - det virker som om grådigheden har taget over for producenter og sælgere - måske fordi en af de helt store aftagere af elcykler er i det offentlige.
Yes, korrekt, at det ikke virker som om det f.eks. er selve gear-systemet, der er ofret penge på, hvad angår el-cykler. Det er som oftest det samme.
Men som Jørn har gjort på sin Focus, kan man opgradere den - dvs. som jeg forstår det, så har han vist fra fabrikken bestilt cyklen med komplet Shimano XT udstyr. (Det næstbedste som Shimano tilbyder til MTB og det er rigtig godt !). Jeg ville vælge at gøre det samme, selvom det jo kun gør cyklen dyrere ...
Det er sikkert fordi det offenlige er ind over, at det er så dyrt med el-cykler. Men om måske 5 - 10 år, så er det måske hvermands eje og så falder prisen tilsvarende.
Hilsen Bjarne
Men som Jørn har gjort på sin Focus, kan man opgradere den - dvs. som jeg forstår det, så har han vist fra fabrikken bestilt cyklen med komplet Shimano XT udstyr. (Det næstbedste som Shimano tilbyder til MTB og det er rigtig godt !). Jeg ville vælge at gøre det samme, selvom det jo kun gør cyklen dyrere ...
Det er sikkert fordi det offenlige er ind over, at det er så dyrt med el-cykler. Men om måske 5 - 10 år, så er det måske hvermands eje og så falder prisen tilsvarende.
Hilsen Bjarne
-
Ja det vil da håbe - man kan dog se mærker som giant og nishiki sælger elcykler til mere moderate priser, så måske sker der lige så stille noget og så er der jo også cykler til noget mere fornuftigt pris - jeg har eks. en thansen x-zite. Den er udstyret med 7 shimano gear og er helt i alu. Den virker fuldkomment upåklageligt, men massere af strøm på batteriet der efter et lille år ikke har mistet effekt, (lifepo4), og ingen fejl har haft. Der er dog sparet steder - sædets betræk er af lav kvalitet (grimt efter 1 år). ventilerne er/var af gammeldags gummi type, dækkene er ikke punkterfri, og så burde den have skivebremse foran (det har de dyre dog heller ikke). Men det er små ting i forhold til den forholdsvis lave pris (6000 på tilbud).
Enig.
6000 kr. virker så absolutspiseligt, når der ikke er noget i vejen med batteriet og selve systemet ellers kører upåklageligt. Men ja, det er jo altid et spørgsmål om hvad behovet er, og hvad man ønsker at ofre. For kvalitet koster altid ekstra. (Tjek evt. de links, jeg lagt ind under - ja "links".
Mvh Bjarne
6000 kr. virker så absolutspiseligt, når der ikke er noget i vejen med batteriet og selve systemet ellers kører upåklageligt. Men ja, det er jo altid et spørgsmål om hvad behovet er, og hvad man ønsker at ofre. For kvalitet koster altid ekstra. (Tjek evt. de links, jeg lagt ind under - ja "links".
Mvh Bjarne